ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش فشار بر خوانندگان زن در جشنواره موسیقی فجر

تک‌خوانی «پری ملکی» در جشنواره فجر، با واکنش‌ نهاد‌ها و رسانه‌های محافظه‌کار روبرو شده، انصار حزب‌الله مقامات دولت را به «واکنش ضروری» تهدید کرده و اعتراض‌ها اکنون به قم رسیده است.

اجرای يک تک‌خوانی زنانه در برنامه جشنواره موسيقی فجر به انتقادهای محافظه‌کاران و مخالفان دولت ميانه‌روی ايران دامن زده‌است.

پری ملکی، خواننده و موسيقی‌دان

رسانه‌های نزديک به محافظه‌کاران و نو‌محافظه‌کاران در بيست‌و‌چهارساعت گذشته به نقد احتمال اجرای «پری ملکی»، خواننده و موسيقی‌دان، برای مخاطبان به‌گفته آنها «مختلط» (يعنی زنان در کنار مردان) در جشنواره موسيقی فجر پرداخته‌اند.

وزارت ارشاد: هم‌خوانی زن و مرد منعی ندارد

این اخبار درحالی منتشر می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با انتشار متنی اعلام کرد که از بدو تأسیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد هیچ‌گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم‌خوانی زن و مرد دارند، وجود ندارد.

دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در این متن تأکید کرده که تاکنون هیچ‌گونه مجوز تک‌خوانی‌ای برای زنان در کنسرت‌های مختلط صادر نکرده است.

بر اساس برنامه ارائه‌شده از سوی اين رسانه‌ها، پری ملکی جمعه ۲۴ بهمن سال جاری در سالن «ايوان شمس» به اجرای موسيقی خواهد پرداخت.

انصار حزب‌الله: واکنش ضروری نشان می‌دهیم

در تازه‌ترين رويداد، «اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور»، يک سازمان دانشجويی نزديک به نومحافظه‌کاران و به‌طور خاص جبهه پايداری، در بيانيه‌ای از اعطای مجوز به «تک‌خوانی بانوان» انتقاد کرد.

پايگاه خبری اينترنتی «شهدای ايران» که خود را «تريبون رسمی هیأت خانواده شهدا و ايثارگران» معرفی می‌کند، در خبری به اجرای پری ملکی پرداخت.

وب‌سايت خبری «جهان‌نيوز»، نزديک به جبهه پايداری، در کنار ديگر وب‌سايت‌های محافظه‌کاران همچون «فرهنگ‌نيوز» در بازنشر اين خبر مدعی شد که «پری ملکی اولين خواننده زنی بود که بعد از اجرای زنده در شبکه BBC در تالار وحدت روی سن رفت و در حضور وزير ارشاد به تک‌خوانی پرداخت و پروژه توجه دولت تدبير و اميد به تک خوانی زنان را از همان‌جا کليد زد.»

همچنين «شهدای ايران» در گزارشی ديگر به «تک‌خوانی يک زن در حضور مشاور رئيس‌جمهوری» پرداخت و مدعی شد که در همايش «مصالح ساختمانی» در پنجم بهمن‌ماه، اکبر ترکان به تک‌خوانی يک خواننده زن گوش سپرده‌است. در حالی که اين گزارش اکبر ترکان را «برادر دو شهيد» معرفی می‌کند، نامی از خواننده زن نمی‌برد و در انتها می‌نويسد که «ترکان با پايمال‌کردن خون شهدا، راه وزارت ارشاد را ادامه می‌دهد.»

اين وب‌سايت خبری در گزارشی با عنوان «در راستای پايمال‌کردن خون شهدا»، به خبر اعطای مجوز به آخرين آلبوم «نوشين طافی» پرداخته است: «وی پيش از اين چندين خوانندگی غير مجاز و تک خوانی در کار نامه خود داشته است.»

وب‌سايت رجانيوز نيز با بازنشر خبر به واکنش معاون وزير ارشاد می‌پردازد که نسبت به اعطای مجوز به اين آلبوم اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. نشريه «يارالثاراث» هم که نشريه رسمی ارگان حزب‌الله است، بار ديگر به تهديد دولت می‌پردازد و هشدار می‌دهد که اگر مسئله خوانندگی زنان مرتفع نشود، اين گروه خودسرانه دست به واکنش «ضروری» خواهد زد.

اعتراض‌ها به قم کشید

مخالفت‌ها در اين رابطه به قم نيز کشيده شده‌است. آيت‌الله ممدوحی، عضو مجلس خبرگان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنيم»، اعطای مجوز به خوانندگان زن را «خلاف نص صريح قرآن» اعلام می‌کند که صدای زن را برای «افراد دارای قلب ضعيف» مجاز نمی‌شمارد.

بر اساس گزارش «پايگاه بين‌المللی همکاری‌های خبری شيعه» (شفقنا)، آيت‌الله علوی گرگانی از مدرسان حوزه علميه قم در ديدار اعضای کنگره شهدای دانشجويی استان قم به انتقاد از خوانندگی زنان و اعطای مجوز به آنها از سوی وزارت ارشاد می‌پردازد.

برخی مراجع تقلید در ایران گوش دادن به صدای زن را اگر غنایی باشد، حرام خوانده‌اند. برخی دیگر از مراجع تقلید، ارزیابی کیفیت صدای زن و  تشخیص حکم فقهی مربوط به آن را (از جمله اینکه موجب لذت می‌شود یا نه) به عهده خود شنونده مرد گذاشته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    صدا و احساساسات انسانی و زیبای زنانه موسیقی را کامل،روح انسانها را نوازش و ادامه حیات در طبیعت را خوشایند میکند.بیهوده نیست که  بهشت آسمانی و  بهشت زمینی  با وجود و حضور  زنان معنا پیدا میکند!

  • farid

    یک اقلیت حاکم دزد تندرو که هیچ برنامه ای برای کشورایران ندارد غیر از سرکوب و چماق و زندان و اعدام و متهم کردن اکثریت بجان امده ودر خارج هم بدنبال تنش و ترور و ماجراجویی و صدور بمب و موشک!

  • nasim

    اگر ۱۴۰۰ میلیارد هزینه حوزه ها را  از بودجه عمومی خارج کنند٬ میروند به کارهای  خودشان میپردازند.....

  • hasani

    بروند سرشان را بکوبند به سنگ.  قرن بیست و یکم است  .