ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش مجلس ایران برای ممانعت از کار کردن مهاجران افغان

یک نماینده مجلس ایران از طرحی خبر داده است که بر اساس آن بخشی از جریمه کارفرمایان استفاده کننده از کارگر خارجی بدون مجوز، به فرد گزارش کننده این تخلف تعلق خواهد گرفت.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ایران از طرحی خبر داده است که در صورت تصویب آن در مجلس، «بخشی از جریمه کارفرمایانی که از کارگر خارجی بدون مجوز کار استفاده می‌کنند، به فردی که این تخلف را گزارش کرده است تعلق خواهد گرفت.»

تصویب این طرح می‌تواند فضای بی‌اعتمادی را در گستره اجتماعی و صنفی، تشدید کند و رویکردهای تقابلی تازه‌ای میان کارگران و کارفرمایان به وجود بیاورد.

موضوع چنین طرحی در مجلس ایران، در نشستی با عنوان «تهدید اتباع بیگانه برای بازار کار کارگران ساختمانی» مطرح شده است. این نشست عصر یک‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه برگزار شده و علی‌رضا محجوب، رییس فراکسیون کارگری مجلس، عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و علی اقبالی، مدیرکل اتباع خارجه وزارت کار در آن حضور داشته‌اند.

در حالی که برگزار کردن نشستی با عنوان تهدید اتباع بیگانه برای بازار کار کارگران ساختمانی، خود می‌تواند نشانه‌ای از بیگانه‌ستیزی و تبعیض تلقی شود، حضور مسئولان دولتی و حکومتی در آن، چالش‌ها را در مورد برگزاری چنین نشستی جدی‌تر می‌کند.

در طول سال‌های گذشته، مهاجران افغان ساکن ایران، پیوسته تحت فشار بوده‌اند. این فشارها در شرایطی تشدید می‌شوند که  ۹ بهمن‌ ۱۳۹۳، عزیز کاظمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، در همایش «مدیریت بحران و حمایت از پناهندگان» گفته بود که ایران کرامت انسانی پناهندگان را رعایت می‌کند و هیچ‌کس حق ندارد شرایط زندگی عادی و طبیعی افراد را مگر به دلایل قانونی و جزایی از آن‌ها سلب کند.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گزارش کرده که عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در اجتماع کارگران ساختمانی گفته است: «مجلس طرحی را در نظر دارد که اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آن همکاری کند به نتایج مطلوبی ختم می‌شود. در این طرح ۳۰ درصد از مبلغ جریمه کارفرمای متخلف به فردی که آن کارفرما را کشف کرده است تعلق می‌گیرد که باعث خود کنترلی خواهد شد.»

به نظر می‌رسد آن‌چه که این نماینده مجلس ایران از آن با عنوان خود کنترلی یاد کرده است، شکلی از خبرچینی و تلاش برای کنترل دیگران باشد.

این نماینده مجلس در ادامه صحبت‌هایش گفته است: «من با حضور اتباع غیر‌قانونی افغانستان و دیگر اتباع خارجی مخالفم زیرا نه مالیات پرداخت می‌کنند، نه دیده می‌شوند و نیز عامل بسیاری از بزهکاری‌ها در کشور هستند.»

متهم کردن اتباع خارجی به بالا بردن آمار بزهکاری در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و گاه و بی‌گاه باعث بروز برخوردهای خشونت‌آمیز مردم با مهاجران شده است.

در نشست «تهدید اتباع بیگانه برای بازار کار کارگران ساختمانی»، علی‌رضا محجوب، رییس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار پاسخگویی وزارت امور خارجه در مورد حضور افغان‌های بدون گذرنامه در ایران شده است.

او گفته که وزارت کشور هم باید پاسخگو باشد که «چرا صدور پاسپورت و گذرنامه برای افغان‌ها به این آسانی است و با صدور یک برگه کاغذ آن‌ها را به کشور راه می‌دهند و به این ترتیب زمینه سرپوش گذاشتن بر تخلفات آن‌ها را فراهم می‌کنند.»

این نماینده شهر تهران همچنین گفته است که «اگر نمایندگان مجلس در این زمینه کوتاهی کنند، کارگران ساختمانی می‌توانند با حضور در مقابل مجلس خواسته‌های قانونی خود را پیگیری کنند.»

محجوب در شرایطی خواستار تجمع کارگران در مقابل مجلس شده است که اعتراض‌های صنفی کارگران در ماه‌های گذشته که ارتباطی به مهاجران افغان و اتباع خارجی نداشته‌اند، معمولاً به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند.

در این نشست علی اقبالی، مدیرکل اتباع خارجی وزارت کار نیز گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در زمینه برخورد با کارگران غیر قانونی خارجی ارائه داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسد

    سیاستهای اشتباه و سطحی مسئولان جمهوری اسلامی ریشه تاریخی دارد.نادیده گرفتن حقوق انسانی و کرامت اجتماعی افراد و نقض گسترده ارزشها ی انسانی خود گواه روشنی برادامه سیاستهای اشتباه متناقض این رژیم میباشد!!!!

  • هوشنگ

    ایران دیگر توان اقتصادی ندارد که اینهمه مهاجر افغانی به جای ایرانیان کار کنند و باید سریعا اخراج شوند