ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کارگران نورد لوله صفا و تعطیلی کارخانه الیاف خرم‌آباد

یک ماه پس از آخرین اعتصاب کارگران لوله نورد صفا، کارفرما همچنان قسط دوم طلب کارگران را پرداخت نکرده است. اعتصاب در اعتراض به این خلف وعده از سر گرفته شد.

کمتر از یک ماه از آخرین اعتصاب و اعتراض کارگران نورد لوله صفا می‌گذرد و حالا به دلیل سر باز زدن کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب کارگران که قرار بوده دهم بهمن ماه پرداخت شود، اعتصاب از سر گرفته شده است.

کارگران نورد لوله صفا از یک‌شنبه ۱۲ بهمن، به شکلی یکپارچه دست از کار کشیده و اعتصاب کرده‌اند. وبسایت «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با اعلام این خبر، ‌ساعت آغاز این اعتصاب را ساعت ۱۳  اعلام کرده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شمار کارگران اعتصاب کننده را هزار نفر گزارش کرده و می‌نویسد، شورای تأمین شهر ساوه، ماه گذشته مصوب کرده بود در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند، مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

این تصمیم در بیستم دی  و به دنبال تجمع کارگران در محوطه کارخانه در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه، به تصویب شورای تامین ساوه و کارفرما رسید.

کارگران معترض به ایلنا گفته‌اند که کارفرما با وجود گذشت سه روز از زمان پرداخت قسط دوم، حاضر نیست این مبلغ را پرداخت کند. آنان نیز در اعتراض به این خلف وعده، تولید را متوقف کرده‌اند.

کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار دارد.

قرار است روز دوشنبه ۱۳ بهمن، کمیسیون کارگری استان اردبیل، به مسائل و مشکلات به وجود آمده برای ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل رسیدگی کند.

صادق سروری، مدیر کل سیاسی استانداری اردبیل سه روز پس از تحصن کارگران در مقابل استانداری، به اعتراض کارگران واکنش نشان داده و گفته است که «کمیسیون کارگری استان با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط، با دقت و حساسیت به مشکلات پیش آمده رسیدگی می‌کند.»

روز شنبه یازدهم بهمن ماه، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل در اعتراض به عقب افتادن هشت ماهه حقوق‌ و نامشخص بودن وضعیت شغلیشان، در مقابل استانداری تحصن کرده بودند.

تعطیلی بزرگ‌ترین کارخانه تولید الیاف فیلامنت نایلون

بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور به دلیل ناتوانی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی و یا بر اثر تحریم‌ها، تعطیل شده‌اند و یا با تعدیل شدید نیروهای کار خود، به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

در ادامه این روند، شرکت پارسیلون خرم‌آباد، بزرگ‌ترین تولید کننده الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید، امکان ادامه فعالیت ندارد. این کارخانه در سال ۱۳۵۳ تأسیس شده و از سال ۱۳۸۲ به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش «ایلنا» این کارخانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و «از بی‌تدبیری‌ها رنج می‌برد وکارگران این شرکت در بد‌ترین وضع ممکن مادی قرار دارند.»

به دنبال پرداخت نشدن مطالبات کارگران شرکت پارسیلون، این کارگران در هفته‌های گذشته تجمعاتی را رو‌به‌روی استانداری لرستان برگزار کرده‌ و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شده‌اند.

بدهی‌ها، معوقات بانکی و مطالبات کارگران از جمله چالش‌های جدی پیش روی شرکت پارسیلون خرم‌آباد است. ضمن این‌که کارگران بازنشسته این شرکت نیز مطالباتی دارند.

یکی از این کارگران به ایلنا گفته است: «۲۳سال در این کارخانه فعالیت کرده‌ام و از سال ۸۸ بازنشسته شده‌ام اما تاکنون موفق به دریافت سنوات و بازنشستگی خود نشده‌ام.»

این کارگر بازنشسته عنوان کرده که برای پیگیری مطالباتش بار‌ها و بار‌ها به استانداری و دادگستری استان مراجعه کرده اما اعتراضش به جایی نرسیده است.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه نیز گفته که شش سال است بازنشسته شده اما تاکنون سنوات خود را دریافت نکرده است: «فقط به ما وعده و وعید می‌دهند و پشت گوش می‌اندازند. دیگر نمی‌دانیم برای پیگیری حقوق خود باید به کجا مراجعه کنیم.»

مسئولان دولتی مطالبات کارگران کارخانه پارسیلون خرم‌آباد را تأیید کرده و به رسمیت شناخته‌اند اما هنوز تغییری در وضعیت این کارگران ایجاد نشده است.

جعفر طولابی، مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری لرستان، با تأیید ادعای کارگران این شرکت گفته است که «کارکنان بازنشسته پارسیلون مطالباتی از سال‌های گذشته دارند که به مراجع قضایی ابلاغ شده و در حال پیگیری است.»

او افزوده که مراجع قضایی برای توقیف اموال مازاد شرکت پارسیلون حکم صادر کرده‌اند و بخشی از این اموال هم به فروش رفته است.

گفته می‌شود که در حال حاضر تولید شرکت پارسیلون با درآمد آن متناسب نیست و همین امر سبب شده است که این شرکت زیان‌ده باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جواد

    انوقت که مصادره میکردن و عربده میکشیدن جمهوری اسلامی حالام عربده بزنن حقشونو بگیرن یه مملکتو به نابودی کشوندن مشتی احمق رویاپرداز