ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظريف: ايران و غرب درباره میزان غنی‌سازی مذاکره می‌کنند

محمدجواد ظريف‌، وزير خارجه ايران می‌گويد مذاکرات هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی وارد مسائل فنی شده است.

‌محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران خبر داد که مذاکرات هسته‌ای وارد مسائل فنی شده و تهران و قدرت‌های غربی شنبه ۱۸ بهمن در خصوص ميزان غنی‌سازی اورانيوم مذاکره می‌کنند.

ديپلمات‌های غربی گفته بودند ايران و آمريکا در حال گفت‌وگو در مورد طرحی هستند که به تهران اجازه استفاده از تکنولوژی غنی‌سازی اورانيوم خود را می‌دهد

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ايرنا، ظريف در جمع خبرنگاران گفت: «امروز درباره بحث غنی‌سازی صحبت می‌کنيم که با چه چيدمانی سانترفيوژها می‌توانند بهترين بازده را داشته و برای غنی‌سازی با چه غنايی ما نياز داريم .»

وزير خارجه ايران پس از سفر دوره‌ای به چهار کشور آفريقايی کنيا، اوگاندا، بروندی و تانزانيا، به آلمان رفته تا در حاشيه اجلاس امنيتی مونيخ مذاکرات هسته‌ای با همه طرف‌ها را به صورت دوجانبه ادامه دهد.

محمدجواد ظريف به‌همراه تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای اين کشور، شامل عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی، معاونان وزير امور خارجه و حميد بعيدی‌نژاد، رئيس تيم کارشناسی هیأت مذاکره‌کننده و کارشناسان، جمعه ۱۷ بهمن‌ماه عازم مونيخ شدند.

وزير خارجه ايران در حالی خبر داده که تهران و قدرت‌های جهانی بر سر ميزان غنی‌سازی اورانيوم مذاکره می‌کنند که چند روز پيش نيز دو ديپلمات غربی گفته بودند ايران و آمريکا در حال گفت‌وگو در مورد طرحی هستند که به تهران اجازه استفاده از تکنولوژی غنی‌سازی اورانيوم خود را می‌دهد اما توان ساخت سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

هنوز روشن نيست که مذاکرات در مونيخ در پيوند با اين طرح است يا خير.

به گفته ديپلمات‌ها، اين طرح اجازه می‌دهد که ايران ۱۰ هزار سانتريفيوژ فعال داشته باشد اما تهران بايد سانتريفيوژهای خود را به گونه‌ای طراحی کند تا اورانيوم غنی‌شده کمتری توليد کنند.

بر پايه اين پيشنهاد، ايران همچنين بايد متعهد شود تا اغلب اورانيوم غنی‌شده توليدی خود را به خارج از کشور منتقل کند تا توان اين کشور برای توليد بمب کاهش يابد.

در آستانه دو ضرب‌الاجل اواخر ماه مارس برای توافق درباره نکات کلی و ۳۰ ژوئن برای رسيدن به توافق جامع، هر دو طرف تحت فشار فزاينده‌ای قرار دارند.

شکست اين بار در مذاکرات می‌تواند به تلاش قانون‌گذاران با نفوذ آمريکا برای تصويب تحريم‌های بيشتر منجر شود.

ايران هم در مقابل گفته که در صورت تشديد تحريم‌ها، ظرفيت غنی‌سازی خود را افزايش خواهد داد.

ظريف نيز می‌گوید: «اگر مجلس آمريکا در باره تحريم‌ها تصميمی بگيرد يقيناً مجلس ما هم اقدام مشابهی انجام می‌دهد.»

به گفته او «اقدام مجلس آمريکا می‌تواند يک حرکت بسيار خطرناک برای آينده مذاکرات باشد.»

کنگره آمريکا در حال بررسی طرح تشديد تحريم‌ها عليه ايران است، هر چند باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده گفته اين طرح را وتو خواهد کرد.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان پس از آن‌که در ٢۴ نوامبر ۲۰۱۴ / سوم آذر ۹۳ نتوانستند به توافق نهايی دست پيدا کنند، مذاکرات خود را تا اول ژوئيه ٢٠١۵ / ۹ تير ۱۳۹۴ تمديد کردند تا در چهار ماه نخست به توافق کلی يا سياسی دست يابند و در سه ماه بعدی، جزئيات توافق را نهايی کنند.

حجم غنی‌سازی اورانيوم، جدول زمانی لغو تحريم‌ها و مدت زمان توافق جامع، از مهم‌ترين اختلافات ايران و شش قدرت جهانی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.