ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض عليرضا قربانی به اعمال نفوذ نهادهای قضایی در لغو کنسرتش

تهيه‌کننده گروه «اشتياق» خسارت لغو کنسرت این گروه را ٨٠ ميليون‌ تومان اعلام کرد. پیش‌تر، دادستانی «چناران» در پی اعتراض به گفته او «امت حزب‌الله»، کنسرت قربانی را لغو کرد.

عليرضا قربانی، خواننده موسيقی ايرانی به دخالت مقام‌هايی قضايی و لغو کنسرتش در شهرستان چناران استان خراسان رضوی اعتراض کرد.

علیرضا قربانی در ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی نیز به عنوان خواننده حضور داشته است

روزنامه ايران، امروز شنبه به نقل از قربانی نوشت: «نهادهای قضايی اگر می‌خواهند اعمال نفوذ کنند، بايد عليه اداره ارشاد استان يا نهادهای ديگری که در رابطه با اعطای مجوز دخيل بوده‌اند، وارد عمل شود نه اينکه به صورت مستقيم با برگزارکنندگان کنسرت برخورد کرده و مانع از اجرای برنامه توسط آنان شوند.»

کنسرت عليرضا قربانی قرار بود ششم و هفتم اسفند در شهر گلبار چناران برگزار شود اما مجيد اشراق، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران در نامه‌ای اعلام کرد که با توجه به «اعتراض امت حزب‌الله و مخالفت‌های امام جمعه شهر گلبهار» و «مغايرت داشتن کنسرت موسيقی با فرهنگ مردم» خواهان لغو برگزاری اين کنسرت شد. ارکستر اشتياق نيز قرار بود در اين شهر برگزار شود که به سرنوشت مشابهی دچار شد.

دادستان چناران ضمن «مخالفت شديد» با برگزاری اين کنسرت افزوده که با برپايی هر نوع کنسرت موسيقی پاپ و سنتی در اين شهر مخالف است.

در همين حال علی مظفر، رئيس کل دادگستری خراسان رضوی در اين خصوص گفته: «مرجع ارائه و صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها، دادگستری نيست اما اين سازمان به لحاظ وظيفه قانونی حق نظارت بر تمام رفتار دولت را دارد.»

به گفته اين مقام قضايی «دادگستری می‌تواند اگر صنفی اعم از اداری، حقوقی و غیره تصميمی گرفت که به تشخيص دادستان و مقام قضايی به مصلحت جامعه نبود، آن را لغو کند.»

عليرضا قربانی با ابراز «تاسف و تعجب» از دخالت مقام‌های قضايی برای لغو کنسرت موسيقی گفت «اگر در اين باره خلاف يا ممنوعيتی وجود دارد، چرا شورای تأمين استان، اداره کل ارشاد و اداره اماکن اين مجوز را داده‌اند؟»

علیرضا قربانی گفت «ما تاکنون دلسرد نشده‌ايم و از اين به بعد هم نخواهيم شد. اتفاقاً مسائلی از اين دست باعث می‌شود، در راه‌مان مصمم‌تر شده و اجرای برنامه را به عنوان يک وظيفه برای خودمان بدانيم.»

اين خواننده موسيقی گفت: «ما بايد قانون‌شکنان را متوجه اين مسأله کنيم که موسيقی، يکی از با ارزش‌ترين و مهم‌ترين هنرهای خداوند است و می‌تواند در جامعه بسيار تأثيرگذار باشد.»

به گفته او «اين‌بار به‌لحاظ حقوقی، برنامه لغو نشده و دادستانی اعمال قدرت کرده است. گويا با مسئولان ارشاد استان نيز برخورد بسيار تندی داشته و گفته‌اند اصلاً چرا اين مجوز داده شده است. حتی در زمان دولت نهم و دهم، ما با مشکلاتی از اين دست مواجه نبوديم؛ ما در ابتدای دولت يازدهم، اميدواری بسياری برای بهبود اوضاع داشتيم؛ اما در اين قريب‌ به دو‌سال اتفاق خوشايندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است.»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هنوز به دخالت قوه قضائیه و لغو این کنسرت‌ها واکنشی نشان نداده است.

مجيد احدزاده، تهيه‌کننده گروه اشتياق به نيز به روزنامه شرق گفته که «ما برای اجرای اين کنسرت، مجوزهای لازم را از نيروی انتظامی، فرمانداری و اداره ارشاد گرفته بوديم و تا ساعت پنج نيز برای برگزاری اين برنامه مقاومت کرديم.»

او مبلغ خسارت لغو اين کنسرت را ٨٠ ميليون‌ تومان برآورد کرد و اعلام کرد:‌ «ما برای اجرای اين برنامه‌ها که در چارچوب قوانين است و معتقديم يک گام فرهنگی برای کشور محسوب می‌شود، يک‌قدم عقب نمی‌گذاريم و همچنان به فعاليت خود ادامه خواهيم داد.»

بيشتر بخوانيد: وزير فرهنگ و ارشاد: تسليم خودسرها نمی‌شويم

اين کنسرت موسيقی در حالی لغو شده که هفته گذشته علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران گفته بود اين وزارتخانه در مورد کنسرت‌های موسيقی «تسليم گروه‌های خودسر نمی‌شود.»

جنتی پيشتر هم گفته بود اين وزارتخانه «با قدرت پای مجوزهای خود ايستاده» اما آن‌چه که در عمل اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که وزارت ارشاد خيلی هم نمی‌تواند محکم پای مجوزهای خود بايستد. این در حالی است که مقاومت اداره ارشاد در برابر دخالت قوه قضائيه تا کنون نافرجام بوده است.

لغو کنسرت‌های موسيقی در دو سال اخير افزايش يافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در يک سال گذشته ۲۰ کنسرت موسيقی در ايران لغو شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.