ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۰ مدرسه محیط زیستی در ایران راه‌اندازی می‌شود

در این مدارس دانش‌آموزان تا ۹ سال به‌صورت غیرمستقیم آموزش‌های زیست‌محیطی می‌بینند اما از سال نهم به بعد آموزش‌های آکادمیک زیست‌محیطی را فرا خواهند گرفت.

از مهرماه سال جاری، ۶۰ مدرسه محیط زیستی در پنج منطقه مختلف آب و هوایی در ایران آغاز به کار خواهند کرد.

در این مدارس که از مقاطع پیش‌دبستانی، دبستان و متوسطه تشکیل می‌شود، دانش‌آموزان تا ۹ سال به صورت غیرمستقیم آموزش‌های زیست‌محیطی می‌بینند اما از سال نهم به بعد آموزش‌های آکادمیک زیست‌محیطی را فرا خواهند گرفت.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، با اعلام این خبر به خبرگزاری مهر گفت این مدارس در مناطق مختلف آب و هوایی ایران تورانی، هیرکانی، ارسبارانی، زاگرس، خلیج فارس و عمانی تشکیل می‌شوند. این مکان‌های آموزشی به نام «مدارس جامع محیط زیستی» یا به اختصار «جم» نامیده خواهند شد.

به‌گفته درویش، در هر یک از مناطق آب و هوایی، ۱۰ مدرسه زیست‌محیطی شامل پنج مدرسه دخترانه و پنج مدرسه پسرانه تشکیل می‌شود و در تهران نیز ۱۰ مدرسه محیط زیستی راه‌اندازی خواهد شد.

به‌گفته مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در طول سال ۹۵ - ۹۴ این مدارس به‌طور آزمایشی کار خواهند کرد و و پس از ارزیابی و آسیب‌شناسی در طول ۱۰ سال، بیشتر مدارس کشور به این طرح خواهند پیوست.

مهمترین ویژگی این مدارس این است که دانش‌آموزان این مدارس دارای سواد زیست‌محیطی شده و فهم اکولوژیک را یاد می‌گیرند.

قرار است در ساختار این مدارس هدر رفتن انرژی به کمترین میزان خود برسد، مصرف آب کم شود، از کاغذ استفاده شود و حداکثر استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در دستور کار قرار گیرد.

از دیگر برنامه‌های مدارس «جم» تشکیل کارگروه تفکیک زباله است و دانش‌آموزان هر هفته، نیم روز به محیط‌های باز رفته و با مظاهر طبیعی از نزدیک آشنا می‌شوند.

سابقه تدریس محیط زیست در مدارس ایران

آموزش مفاهیم زیست‌محیطی به دانش‌آموزان امری است که تاکنون در ایران به طور نظام‌مند و سراسری انجام نشده است.

در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در تعداد بسیار محدودی از مدارس صورت گرفت که به‌طور عمده تلاش‌های داوطلبانه بوده و بر اساس ابتکار مدیران و یا انجمن‌های اولیاء و مربیان این مدارس شکل گرفته است.

تلاش برای ارتقاء نظام آموزش محیط زیست

پیش از این نیز سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت علوم امضاء کرده، قرار است چهار واحد درسی محیط زیست برای تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص یابد.

طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران در دی‌ماه ۱۳۹۲، درس شناخت محیط زیست، به ارزش دو واحد (جزو دروس اختیاری) در دوره کارشناسی و درس شناخت و تحلیل مسایل محیط زیست، معادل دو واحد درسی (اختیاری دروس پایه) در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، برای تمام رشته‌های تحصیلی گنجانده و لازم‌الاجرا می‌شود.

هدف اصلی از اجرای این طرح آشنایی فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های دانشگاهی با مسائل زیست محیطی کشور اعلام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.