ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده سابق سازمان ملل در یمن: حملات نظامی عربستان مذاکرات صلح را پایان داد

جمال بنعمر: جناح‌های سیاسی از جمله شورشیان شیعه و نیروهای نزدیک به عبد ربه منصور هادی، «در آستانه یک معامله تقسیم قدرت بودند» که حملات هوایی به رهبری عربستان آغاز شد.

فرستاده سابق سازمان ملل متحد به یمن می‌گوید که قبل از آغاز حملات هوایی عربستان و متحدانش به مواضع شیعه‌های حوثی، دستیابی به راه‌حل سیاسی در مذاکرات جناح‌های مختلف نزدیک بوده است.

جمال بنعمر، مشاور سابق سازمان ملل متحد در یمن

جمال بنعمر، مشاور سابق سازمان ملل متحد در یمن که به دنبال یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن بوده، روز یکشنبه ۲۶ آوریل / ۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گفته است که حملات عربستان و متحدانش، یمن را از مسیر گفت‌وگوهای صلح منحرف کرده است.

بنعمر که در ماه آوریل ۲۰۱۵ از سمت خود به‌عنوان مشاور ویژه یمن استعفا داده است، می‌گوید که شورای همکاری کشورهای عرب خلیج از مذاکرات صلح در یمن آن‌چنان که او انتظار داشته، حمایت نکرده‌اند.

نماینده سابق سازمان ملل متحد در یمن می‌گوید که در اواخر ماه مارس ۲۰۱۵، جناح‌های سیاسی از جمله شورشیان شیعه و نیروهای نزدیک به رئیس‌جمهور این کشور، عبد ربه منصور هادی، «در آستانه یک معامله تقسیم قدرت بودند» که حملات هوایی به رهبری عربستان آغاز شد. او می‌گوید که این حملات مذاکرات را متوقف کرد. بنعمر گفته است که مذاکرات تقسیم قدرت، رضایت «همه جناح‌ها از جمله حوثی‌ها» را جلب کرده بود.

بنعمر قرار است روز دوشنبه ۲۷ آوریل، جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد و روند مذاکرات سیاسی پیش از ماه مارس را که اکنون به حالت تعلیق درآمده، گزارش دهد.

این نماینده سابق سازمان ملل، که سیاستمداری اهل مراکش است، به عنوان میانجی‌گر سازمان ملل متحد از ماه ژانویه ۲۰۱۵ در یمن بود و مذاکرات نمایندگان ۱۲ جناح‌ سیاسی و قبیله‌های یمنی را هدایت می‌کرد. بخش بزرگی از مأموریت بنعمر تشکیل یک دولت متحد در یمن با حضور تمام این نمایندگان جناحی و قبیله‌ای بوده است.

در مذاکراتی که بنعمر در آن نقش میانجی‌گر داشته است، رهبران حوثی‌ها پذیرفته بودند که شبه‌نظامیان خود را از شهرهای تحت کنترلشان خارج کنند و قدرت را به دولتی جدید که شامل همه جناح‌ها خواهد بود تحویل دهند. در مقابل منصور هادی نیز قبول کرده بود که از قدرت کناره‌گیری کند و سمتی را در بدنه اجرایی دولت جدید قبول کند.

حوثی‌ها از این طرح حمایت کرده بودند و نقش سیاسی منصور هادی به عنوان یک عضو شورای اجرایی دولت جدید را پذیرفته بودند تا اینکه مداخله نظامی عربستان و شورای همکاری کشورهای عرب خلیج در ۲۶ مارس، به طور کلی همه برنامه‌ها را به هم می‌ریزد.

با حملات هوایی عربستان و متحدانش علیه حوثی‌ها، یمن به یک میدان جنگ برای مسابقه گسترده‌تر قدرت‌های منطقه‌ای بین کشورهای سنی به رهبری عربستان سعودی و ایران شیعه تبدیل شد. عربستان سعودی قصد بازگرداندن منصور هادی به ریاست جمهوری دارد و ایران از حوثی‌ها به عنوان یک شاخه قدرت شیعه پشتیبانی می‌کنند.

عربستان سعودی در هفته پایانی ماه آوریل اعلام کرد که به دنبال یک راه حل سیاسی برای یمن است و گزینه نظامی را ترک خواهد کرد. با این حال حملات هوایی عربستان به مواضع شورشیان شیعه ادامه داشته است. در آخرین تحولات روز یکشنه ۲۶ آوریل، هواپیماهای عربستان و متحدانش به صنعا نیز حمله کرده‌اند.

منصور هادی پیشنهاد کرده است که مذاکرات در پایتخت عربستان، ریاض، جایی که او به آن پناه برده، ادامه یابد. او پیشنهاد داده که مذاکرات صلح تحت نظارت عربستان از سر گرفته شود.

اما فرستاده سابق سازمان ملل متحد به یمن قصد دارد که به شورای امنیت بگویید که چنین پیشنهادی، به صلح نخواهد انجامید.

بنعمر به «وال استریت ژورنال» گفته است که عربستان سعودی هیچ شانسی برای رهبری مذاکرات یمن به سمت صلح ندارند. او گفته است که به شورای امنیت در روز دوشنبه خواهد گفت که تنها مذاکرات به رهبری سازمان ملل متحد و یک منطقه بی‌طرف می‌تواند شانس موفقیت داشته باشد.

روز شنبه ۲۵ آوریل / ۵ اردیبهشت، اسماعیل ولد شیخ احمد از موریتانی به عنوان نماینده جدید سازمان ملل متحد در یمن معرفی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این ادعا اصلآ قابل قبول نیست ، چرا که همگان شاهد بودند حوثیها چگونه مسئولان مشروع حکومتی را دستگیر و در حبس خانگی زندان کرده بودند و با فریبکاری و تزویر و خدعه که لازمه هر نوع شیعه گری و اسلامگرائیست و با راهنمائیهای شوم فتنه انگیز اربابان خود در تهران از یک طرف ادعای مذاکره و صلح میکردند و از طرف دیگر یمن را از تمام جهات مورد تاخت و تاز قرار داده و شروع به تصرف شهر ها و مراکز حساس دولتی کرده بودند و اعتراضات اندکی هم که در برابر این گروهک تروریستی دست نشانده ایران می شد ، به شدت سرکوب گشته و معترضین یا کشته و یا دستگیر میشدند که از سرنوشت دستگیر شدگان هم اطلاع درستی در دسترس نیست . جنایات حوثیها را میتوان با جنایات خمینی در ایران مقایسه کرد که ابتدا با وعده آب و برق مجانی ملت را فریب داده و در پی به قدرت رسیدن شروع به قتل و غارت و چپاول ثروت ملت ایران کرد و فتنه ای که به پا کرد ، هم اکنون نیز توسط نوچه هایش و در راس آنها ولی امر دزدان جهان همچنان ادامه دارد ، البته به نام خدا و مذهب . حوثیها هم که اقلیت مطرود و کوچکی بوده و هستند در ابتدا به واسطه اعتراض به قیمت سوخت به پایتخت آمدند و متاسفانه از برخورد منطقی و آرام دولت مشروع یمن سوء استفاده کرده و خود را به قسمتی از قدرت سیاسی تحمیل نموده و از حول حلیم در دیگ افتاده و به قول معروف فکر کردند که علی آباد هم شهر است . لازم به ذکر است که قیمت سوخت اکنون در یمن به بیست برابر قیمت سابق رسیده و بیشتر زیر ساختهای اساسی این کشور یا بدست حوثیها و یا در بمباران ائتلاف ضد حوثی نابود گشته ولی هیچکس در مناطق تحت اشغال حوثیها جرات اعتراض در مقابل آنان را ندارد .