ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند منطقه جنگلی در ایران طی یک هفته در آتش سوختند

به گفته حسین شوکتی نیا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ۱۹ هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان دچار حریق شده است.

به گفته حسین شوکتی نیا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ۱۹ هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان دچار حریق شده که در این میان چندین اصله درخت ارزشمند ارس نیز در آتش سوختند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهارشنبه، ۲۴ تیرماه حسین شوکتی نیا از وقوع پنج مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان شاهرود در سال جاری در سه هکتار خبر داد. او اضافه کرد:« با توجه به تمهیدات اتخاذ شده و بسیج امکانات نهادهای دولتی و مردمی در سال گذشته ۱۱مورد حریق در سطح ۱۹هکتار رخ داد که اغلب حریق عمدتاَ در مراتع بود.»

این در حالی است که در چند روز گذشته بخشی از پارک پردیسان تهران و جنگل‌ها و مراتع شهرستان پلدختر در لرستان نیز در آتش سوختند.

به گزارش ایرنا، ۲۰ تیرماه عابدالدین میردریکوند، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کوه «چارتا» در منطقه میانکوه غربی واقع در شهرستان پلدختر از توابع لرستان خبر داد.

به گفته میردیکوند اگرچه مأموران یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و نیروهای مردمی برای اطفای حریق به منطقه اعزام شدند اما به خاطر مناطق صعب العبور «چارتا» و نبود امکانات، نیروها مجبور بودند با وسایلی همچون بیل و شاخ و برگ درختان آتش را خاموش کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدخترگفت که عامل انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌های شهرستان است. او اضافه کرد: «وزش باد منجر به آتش‌سوزی دوباره در جنگل‌ها و مراتع این منطقه شده و همچنان ادامه دارد.»

در۲۰ تیرماه، پارک طبیعت پردیسان که در کنار اتوبان شهید همت و روبروی برج میلاد واقع است نیز دچار آتش سوزی شد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از وقوع این آتش‌سوزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم، این آتش‌سوزی که از اطرف پل یادگار شروع شد، به دلیل وزش باد شدت گرفت اما با همکاری مأموران فضای سبز پارک و حراست فیزیکی سازمان حفاظت محیط زیست به‌سرعت خاموش شد.

به گفته محسن دادخواه، مدیر پارک پردیسان و به نقل از خبرگزاری موج، علت آتش‌سوزی گرمای هوا و خشکی پوشش گياهی و بی‌احتياطی برخی از افراد در روشن کردن آتش بوده است.

میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران نسبت به سال‌های پیش افزایش یافته است. در چهارم تیر ماه سال جاری، قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع، از افزایش ۲۰ درصدی تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ایران در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش روزنامه ایران، قاسم سبزعلی مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور را«افزایش دما» دانست. او همچنین گفت که از میان ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع که انسان در آن‌ها نقش دارد، ۶۰ درصد غیرعمدی و ۲۰ تا ۳۰ درصد آن عمدی است.

مساحت جنگل‌های ایران بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون هکتار برآورد شده است. مسئولان سازمان جنگل‌ها می‌گویند در طی یک دهه گذشته بیش از ۱۴‌هزار فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران رخ داده که در مجموع به ۱۵۰ هزار هکتار از سطح عرصه‌های طبیعی کشور خسارت وارد کرده است.

امکانات سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان جنگل‌ها و مراتع در ایران بسیار ناچیز است و محیط‌بانان گاهی با سطل و دبه‌های آب به خاموش کردن آتش می‌پردازند.

ایران در بین ۵۶ کشور دارای جنگل در جهان در رتبه چهل و پنجم قرار دارد. این درحالی است که با آتش‌سوزی‌های مداوم در مناطق جنگلی، ایران گنجینه‌ای از درختان و حیوانات بومی را در درازمدت از دست خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.