ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزانه ۱۶۰هزار لیتر فاضلاب به «تلخه‌رود» می‌ریزد

روزانه به‌طور متوسط بیش از ۱۶۰ هزار لیتر انواع فاضلاب خانگی آلوده بدون رعایت حداقل اصول بهداشتی و زیست‌محیطی در حاشیه شهر تبریز و درون «تلخه‌رود» تخلیه می‌شود.

روزانه به‌طور متوسط بیش از ۱۶۰ هزار لیتر انواع فاضلاب خانگی آلوده بدون رعایت حداقل اصول بهداشتی و زیست‌محیطی در حاشیه شهر تبریز و درون «تلخه‌رود» تخلیه می‌شود.

فاضلاب‌هایی که به تلخه‌رود می ریزند.

به گزارش خبرگزاری مهر این فاضلاب‌ها روزانه توسط لجن‌کش‌ها در رودخانه تلخه‌رود خالی می‌شوند.

به‌گفته یکی از رانندگان تانکرهای لجن‌کش که روزانه حدود شش بار برای تخلیه فاضلاب به تلخه‌رود می‌آید حدود ۸۰ ماشین لجن‌کش در بخش‌هایی از تبریز که سیتم فاضلاب خانگی ندارند سرویس‌دهی می‌کنند و تلخه‌رود مأمن تخلیه این فاضلاب‌های شهری است.

تلخه‌رود میان کارخانه‌های صنعتی و زمین‌های مملو از سیفی و سبزیجات قرار گرفته است. طوری که آب رودخانه که با فاضلاب آلوده می‌شود با لوله‌های قطور پلاستیکی به این مزارع منتقل می‌شود.

حسین جوان‌پور، کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت تبریز می‌گوید این محل به لحاظ تخلیه فاضلاب‌های خانگی خاستگاه انواع میکروب‌ها و انگل‌های بیماری‌زاست و با راهیابی این آلودگی‌ها به درون رودخانه احتمال گسترش آن‌ها صد چندان می‌شود.

جوان‌پور می‌افزاید: «بیماری‌هایی همچون حصبه، وبا، سل، هپاتیت ب و انواع ناراحتی‌های پوستی و چشمی می‌توانند به‌واسطه این فاضلاب‌ها منتقل و در سطوح بالاتر و در قالب اپیدمی سلامت شهروندان و ساکنان اطراف رودخانه را تهدید کند.»

شاهین رحیم‌اوغلو، رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی نیز درباره آلودگی تلخه‌رود می‌گوید: «طبق نتایج آزمایش‌ها، این منطقه آلوده‌ترین مکان در تلخه‌رود است چراکه شاخص‌های سنجش میزان آلایندگی مطرح در بحث فاضلاب‌ها همچون BOD و COD در این محل بسیار بالاتر از حد استاندارد است.»

به‌گفته این مسئول اداره محیط‌زیست، این اقدام غلط‌ترین شیوه برای دفع فاضلاب است چرا که بر اثر آن نه تنها اکوسیستم رودخانه‌ای از بین می‌رود بلکه با انتقال آلودگی‌ها توسط تلخه‌رود به زمین‌های پایین‌دست و در نهایت به دریاچه ارومیه اکوسیستم آن‌ها نیز به خطر می‌افتد.

تخلیه فاضلاب در تلخه‌رود افزون بر زمین‌های زراعی، اکوسیستم نیمه‌جان دریاچه ارومیه را نیز تهدید می‌کند زیرا تلخه‌رود یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رودخانه‌های جاری در استان آذربایجان شرقی و بزرگ‌ترین رود تأمین آب ورودی به دریاچه ارومیه است.

رحیم‌اوغلو با بیان اینکه هنوزهیچ اقدامی برای حل مشکل انجام نشده و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را رفع کند می‌افزاید: «باید تمامی دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری، فرمانداری، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی برای حل مشکل ورود کنند.»

خلیل ساعی، نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در این باره می‌گوید که با راهیابی این فاضلاب‌ها به پیکره دریاچه و در نتیجه آلوده شدن زیست‌بوم منطقه تمامی تلاش‌ها برای احیای دریاچه با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.