ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خیال آسوده خودروسازان

حمید مافی- کمپین «خودرو داخلی نخریم» به ثمر نشسته و مسئولان دولتی و مدیران صنعت خودروسازی را به تکاپو انداخته است. سایپا به متقاضیان پیش خرید خودرو ، سود روزشمار ۲۸درصدی پرداخت می‌کند.

کمپین «خودرو داخلی نخریم» به ثمر نشسته و مسئولان دولتی و مدیران صنعت خودروسازی را برای یافتن راه برون رفت به تکاپو انداخته است. گزارش رسانه‌های داخلی بیانگر کاهش حداقل ۵۰درصدی خرید خودرو صفر است.

وبسایت «خبرآنلاین» از انصراف گسترده متقاضیان پیش‌خرید خودرو تولید داخل خبر داده است. به گفته عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، چهار هزار خودرو تولیدی دو شرکت بزرگ خودروسازی انبار شده‌اند.

در این شرایط خبرگزاری «ایلنا» از تجمع تعدادی از کارگران شرکت‌های خودرو سازی در مقابل مجلس خبر داد و شماری از نمایندگان مجلس هم در طرحی ویژه خواستار افزایش تعرفه واردات خودرو و حمایت ویژه دولت از خودروسازان شدند. براساس این طرح، تعرفه واردات خودرو ۱۰۰۰درصد افزایش می‌یابد و دولت موظف به جایگزینی تمامی خودروهای فرسوده با خودروهای نو تولیدی این دو شرکت است.

دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از این کمپین گفته است که نخریدن خودرو داخلی امنیت شغلی حدود ۷۰۰ هزار نفر را تهدید می‌کند. دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز این وضعیت را نگران‌کننده دانسته و گفته است: «کاهش تولید خودروسازان، قطعه‌سازان را با مساله تعدیل نیرو روبرو می‌کند.»

به گفته داوود میرخانی رشتی، از اعضای هیات مدیره انجمن خودروسازان، ۸۴۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت خودروسازی شاغل هستند. به گفته او دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا در مجموع ۱۰۲ هزار فرصت شغلی و صنعت قطعه‌سازی ۲۵۶هزار شغلی ایجاد کرده‌اند. حالا فعالان صنایع خودروسازی می‌گویند که ادامه کمپین نه به خودرو داخلی می‌تواند به تعدیل نیرو در این بخش بیانجامد و صنعت خودروسازی را به سرنوشت صنایع نساجی و پوشاک مبتلا کند.

گروگان‌گیری خودروسازان

در حالی‌که مدیران صنایع خودروسازی، تعدیل نیروی کار را نخستین پیامد تحریم خودرو داخلی می‌دانند، برخی از کارشناسان اقتصادی این ادعای مسئولان را تنها یک تهدید و گروگان‌گیری برای جلب حمایت‌های بیشتر و حفظ شرایط انحصاری ارزیابی می‌کنند.

علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دو سال پیش در یک برنامه تلویزیونی ادعای اشتغال‌زایی صنعت خودروسازی برای هشتصد هزار نفر را غیرواقعی دانست. پایگاه خبری «فرارو» نیز در گزارشی، با اشاره به این که طبق برآورد انجمن خودروسازان تعداد شاغلان این بخش در سال آینده باید به ۱۵۹هزار نفر برسد، نوشته است: « اگر نسبت سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این صنعت نیز در نظر گرفته شود، می‌توان به وضوح دید که این صنعت نمی‌تواند جزو صنایع کاربر و اشتغال‌زا باشد.»

مدیران صنایع خودروسازی در حالی تهدید امنیت شغلی کارگران این بخش را برجسته و از اعتراض‌های کارگری حمایت می‌کنند که پیش از این در برابر هرگونه اعتراض کارگران مقاومت کرده‌اند. دی ماه سال گذشته کارگران شرکت ایران خودرو در اعتراض به دستمزد پائین و قراردادهای موقت اقدام به اعتصاب و اعتراض کردند. این اعتراض جمعی در نهایت با تهدید مدیران کارخانه به اخراج کارگران و بدون افزایش دستمزدها پایان یافت. پیشینه برخورد مدیران شرکت‌های خودروسازی در سال‌های گذشته حمایت تاکتیکی آنان از نیروی کار برای مقابله با فشار کاهش قیمت و افزایش کیفیت را عیان‎تر می‎کند.

افزایش تولید به امید افزایش قیمت

گزارش ماهیانه انجمن خودروسازان بیانگر افزایش ۲۲.۵ درصدی تولید خودرو سواری در مردادماه امسال به نسبت سال گذشته است. این افزایش تولید در شرایطی صورت گرفته است که به گفته مشاور دبیر انجمن خودروسازان، شماره‌گذاری خودروهای نو داخلی در پنج ماه نخست امسال ۱۵درصد کاهش یافته است.

چرایی افزایش تولید خودرو را در شرایطی که تقاضا کاهش یافته است، باید در گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان پیدا کرد. او که در اردیبهشت  امسال نیز خواستار افزایش ۱۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی شده بود، به خبرگزاری «میزان» گفته است: « به‌طور حتم قیمت خودرو در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.» احمد نعمت‌بخش افزایش دستمزد، انرژی و هزینه تولید را از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو دانسته است.

همچنین شرکت سایپا در طرحی ویژه اعلام کرده است که به متقاضیان پیش خرید خودرو ، سود روزشمار ۲۸درصدی پرداخت می‌کند. سایپا در شرایطی اقدام به پرداخت سود به مشتریان می‌کند که براساس گزارش‌های رسمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با بدهی انباشته روبرو است و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ تحمل فشار ناشی از کاهش قیمت را ندارد.

رفتار مدیران صنایع خودروسازی نشان از دل‌گرمی و اطمینان آنان به حمایت‌های دولت دارد که برای خروج از شرایط رکود چشم امید به تحرک بازار خودرو و مسکن دوخته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • yari

    حکومت دلسوز قشر کارگر نیست. عومال این حکومت در برابر وردات وابستگان مافیای برای انواع واردات قاچان و رسمی کیف و کفش و پارچه و لباس و غیره از تولیدکنندگان کشاورز تا وسایل خانگی سکوت کردند! در نتیجه صنایع خصوی مثل نساجی و چرم و کفش و کیف و البسه و پوشاک ایران نابود شد. دلییل حمایتهای سنگین و ضد مردمی حکومت از خودرو کارن (خوردوسازان دروغین) وابستگی انها به حکومت است و در واقع سود و عوارض همه به جیب حکومت و عوامل وابسته میرود. قطعا اگر این شرکتهای خوروساز واقعا خصوصی بودند حکومت از انها حمایت انحصاری نمیکرد..

  • سعید یاد

    تحریم یک کالای مهم به مانند خودر و وآن هم خودروی ساخت داخلی و آنهم در «ایران اسلامی» که حتی اگر شما باپای چپ وارد مستراح شوید، از سوی سردمداران رژیم متهم به بهم زدن امنیت کشور و توهین به مقدسات اسلام میشوید، به نظر من، کمپینی مشکوک است، یا به زبان ساده تر، کمی بو میدهد. باید دید که پشت این کمپین کدام باند از مافیای رژیم خوابیده است که می خواهد نان باند دیگر را آجر کند. دوستان کامنت گذار نبایدهیچگاه فراموش کنند که بازار ایران و اساساً تمامی منابع زیر و رو زمینی ما بصورت انحصاری بین وابستگان رژیم تقیسم شده. بجای جبهه گرفتن در برابر کارگران، و جدایی ایجاد جدایی بین خودمان، بهتر است که نگاه جستجوگر، خشم و ضربه خود را متوجه دزدان رسمی و نیمه رسمی «ایران اسلامی» کنیم. موفق باشید

  • ناشناس

    شما نگران تعدیل نیرویید واقعا؟ اون موقع که پارچه از چین میوردید کلی کارخونه تعطیل کردند اون موقع چطور نگران اون همه آدم نبودید که بیکار شدند؟

  • خسرو

    عمری این کارگران و خدمه ایران خودرو از خون و جیب مردم ، ارتزاق کردند ، حالا هم چند صباحی از ذخیره ، بخورند ! گهی زین به پشت و گهی پشت به زین !!

  • سمیرا

    قیمت شیر و ماست هم باید واقعی بشه ، قیمت گوشت همباید واقعی بشه ، چرا فقط خودرو ، پشت این قضیه یه کسی هیت که مردمو داره رهبری میکنه ، سود خوبی هم داره میبره .... همه چیز باید قیمتش واقعی بشه نه فقط خودرو ...

  • وحید

    آقا من امروز از شرکت قطعه سازی تعدیل شدم ، دنبال کارم الکی الکی یک ماه بیکار میمونم تا کار پیدا کنم .. البته تقصیر مردم نیست ، شانس گند خودمه

  • بهزاد

    نمایندگانی که طرح یاد شده را ارائه داده اند همان هایی هستند که از مرتضوی رشوه های میلیاردی گرفته بودند این بار هم خودروسازان سبیل این خائنین را چرب کرده اند تا شاید به کمک آنها، چند روزی بیشتر بتوانند ارابه های مرگ را به ملت شریف و همیشه در صحنه ایران قالب کنند . در حال حاضر بیش از 14 میلیون نفر بیکار در ایران وجود دارد اضافه شدن یک میلیون بیکار جدید، هیج خدشه ای به اقتصاد بیمار ایران وارد نمیکند. این یک میلیون نفر در حال تولید و ارائه خدمات به ارابه های مرگ هستند که سالانه هزاران ایرانی را به کام مرگ می فرستند، بیکاری آنها میتواند حداقل باعث افزایش جمعیت و شادی روح پلید امام خامنه ای جبار شود..!

  • yari

    هدف دفاع از حقوق مردم است. در کامنتهای سایت الف علی رغم سانسور این رسانه وابسته رژیم باز هم برخی حقایق نشر یافته است. خودرو انحصاری و توسط حکومت و عواملش است تحت عنوان شبه دولتی. ترکیه و کره تا المان و امریکا که غولهای خودروسازی هستند خصوصی اداره میشوند و اصل رقابت و منطق بازار حکم فرماست. اگر کشوری مزیت نسبی ندارد تولید نمیکند. دستمزد در ایران به خاطر یک سوم شدن ارزش پول ملی و از طرفی افزایش ناچیز دستمزد کاگر اساس تاثیر در توان رقابت پذیری ندارد. دللی گرانی خودرو در ایارن مدیریت ضعیف و عوارض سنگین و از طرفی گران فروشی است. حکومت خدعه و نیرنگ ولایت فقیه جمهوری اسلای سلطه گر در ایارن دهه هاست به نام دفاع از کارگر مردم ایارن چپاول و غارت میکند. دستمزد کارگر ایرانی الان نزدیک به کارگر چینی است و علی رغم گاز و انرژی ارزان طی دهه های گذشته و انواع تسهلات بانگکی و سوبسیدها کارخانجات محصولاتی بی کیفیت و گران تحویل مردم میدهند در سایه انحصار و بسته بودن واردات. ولی محصولات گران نشان میدهد این حمایتهای انحصاری صنعت کشور مریض کرده و مثل یک بچه لوس و ازخودراضی شده است. در ایران اشتغال مستقیم در صنایع خودرو کمتر از ۳۰ هزار است و بقیه قطعه ساز و صنوف خدماتی هستند که اساس نبایست وابستگی به نوع و شکرت خاصی داشته باشند. قطعه ساز واقعی باید بتواند با انواع خودرو شرکتها اعم خارجی و داخلی تعامل کند وگرنه بهترست جمع کند. چهل سال است به اسم حمایت از کارگر خودرسازی ملیونها ایارنی غارت کرده اند و مال و جانشان را به خطر انداخته اند. همه مطالب من در جستجویی در سایت الف قابل سند است. میلونها کارمند و کارگر ایرانی باید پول ارزشمندشان صرف خرید خودرهای گران و پرمصرف داخلی کنند و با دادن هزینه سنگین جانی و مالی، نتوانند پس اندازشان صرف امور دیگر مثل خرید خانه و لوازم ضرروزی زنگدگی کنند. همه این کلاه بدراری و غارت به اسم حمایت از چند هزار کارگر خودروسازی انجام میشود!!

  • yari

    بخشی از رکود کاملا بدیهی است. حتی بدون تحریم هم خواهد بود چون: ۱- دستمزد پایین است. ارزش پول ملی در عرض چند ماه سه برابر کاهش یافت ولی سال بعد ۲۰ در صد افزایش دستمزد دادند! در نتیجه قدرت خرید اکثریت جامعه که حقوق بگیر هستند دو سوم کاهش یافت! در نتیجه حتی بازار خوراک و پوشاک و مسکن نیز تحت تاثیر کاهش تقاضا قرار گرفت. ۲- گران فروشی، معضل اصلی است. وقتی تا حدود ۲۰۰ درصد یعنی دوبرابر هزینه تولید بنگاه خودروساز شبه دولتی دارد برای ابوطیاره هایش از مردم میگرد دیگر چه انگیزه و توانی برای بازا تقاضا میماند. ۳-در کنار فساد اقتصادی، کمی درامد و گران فروشی باعث رکود میشود حتی بدون تحریم! توجه این کامنت در سایت الف در مورد گران فروشی خودروساز شبه دولتی! ============================= طبق مصوبه مجلس محترم نرخ مالیات برارزش افزوده درسال۹۳برابربا۸درصداست لطفا محاسبه کنید: ۸درصدچه عددی میشود ۱۱۸۳۸۷۳۲ ریال؟(یعنی ارزش افزوده ای که در فاکتوراست) بایک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد۱۴۷۹۸۴۱۵۰ریال میشود ومبلغ۱۴۷۹۸۴۱۵۰ریال همان ارزش افزوده یا سود یکدستگاه پزو۴۰۵است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را ۱۱۸۳۸۷۳۲ریال درج کرده اند واگرمبلغ ارزش افزوده یعنی ۱۴۷۹۸۴۱۵۰ریال را از خالص بهای کارخانه مندرج در فاکتوریعنی۲۲۳۳۷۲۲۹۷ریال کسرکنیم قیمت تمام شده یکدستگاه پژو۴۰۵فروخته شده از تفاضل خالص بهای کارخانه مندرج درفاکتور و ارزش افزوده محاسبه شده به مبلغ ۷۵۳۸۸۱۴۷ ریال بدست می آید دقت کنید قیمت تمام شده یکدستگاه پژو۴۰۵برای خودروساز، براساس اطلاعاتی که خودشان در فاکتورفروش درج کرده اند ۷۵۳۸۸۱۴۷ ریال است که آنها آن را ۲۵۸۰۰۰۰۰۰ ریال میفروشند!!! =============================== http://alef.ir/vdca6unua49no61.k5k4.html?292118

  • منصور

    تا قیمتها واقعی نشود خرید ممنوعه،اگه لازم باشه کمپین بعدی رو سه سوته تشکیل میدیم

  • بهنام

    در خبرها آمده بود که در آمریکا پی به تقلب در ساخت ماشینهای دیزلی شرکت فولکس برده اند ، به خاطر دستکاری در یک نرم افزار برای نشان دادن میزان کمتر آلایندگی به جای میزان واقعی آلایندگی و همین خبر باعث گردیده تاکنون بیست در صد سهام فولکس واگن که یکی از بزرگترین شرکتهای آلمانیست سقوط کرده و فروش خودروهای دیزلی به طور کامل متوقف گردیده و گفته میشود دولت آمریکا خواهان جریمه ای معادل هجده میلیارد دلار و حتی خیلی بیشتر از این شرکت می باشد و به احتمال بسیار زیاد تا دو سه روز آینده مدیر عامل شرکت فولکس واگن که تحت فشار و انتقاد بسیار زیادی قرار گرفته ، مجبور به استعفا و کناره گیری خواهد شد ( البته اگر تا آن موقع خود کشی نکند ) و دولت آلمان هم قصد دارد تحقیقات جدیدی را در مورد کلاهبرداری و تقلب در فروش خودروهای دیزلی در خود آلمان انجام داده و اگر نتایج مثبت باشد که دیگر واویلا . وقتی این مسائل را با کشور خودمان مقایسه کنیم می بینیم که این شرکتهای خودرو سازی چه جنایتها که در حق مردم انجام ندادند و چه تقلبها که نکردند و اکنون هم در کمال پر رویی به جای اینکه انتقادات را بپذیرند ، عذر بدتر از گناه آورده و قصد دارند علیه کمپین عدم خرید خودروی صفر کیلومتر اقدام نموده و با ضرب و زور خودروهای بی کیفیت و مشکل دار و فاقد استانداردهای لازم را به مردم قالب کنند . البته مردم ایران فعلآ با این کمپین بسیار خوب نشان دادند که اگر با هم متحد باشند هیچ گروه و دسته و باند مافیائی نمیتواند هیچ غلطی بکند و هر چه که میگذرد بیشتر پی به اتحاد و انسجام خود میبرند و نتایج ملموس آن را مشاهده می نمایند . این کارگران هم همانهایی بودند که بر محصولات حلبی سازی چنین شرکتهایی بر چسب کنترل کیفیت میزدند ، در صورتیکه قطعات معیوت و فاقد استاندارد و از اول مشکل دار و خراب بر این خودروها سوار میکردند و این شوی مسخره هم به تحریک مدیران و مسئولان دون پایه این شرکتها صورت گرفته تا بدینوسیله بتوانند در مجلس و دولت دردی برای درد بی درمانشان پیدا کنند و نباید گول این ظاهر سازیها را خورد .