ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر تصادم جت‌های روسی و ‌آمریکایی در حریم سوریه

پنتاگون می‌گوید ماموریت دو اف-۱۶ علیه داعش در سوریه، به خاطر پرهیز از تصادم با جت‌های روسی انجام نشد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت ۹۰درصد عملیات روس‌ها در سوریه علیه داعش نیست.

پنتاگون می‌گوید ماموریت دو حنگنده اف-۱۶ علیه مواضع داعش در سوریه، به خاطر پرهیز از تصادم احتمالی با جت‌های روسی انجام نشد. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ۹۰درصد عملیات روس‌ها در سوریه علیه داعش نیست.

دستکم یک ماموریت‌ نیروی هوایی آمریکا در سوریه، به خاطر عملیات جنگنده‌های روسی لغو شده است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون تایید کرد که هواپیماهای متعلق به «ائتلاف ضد داعش» ناچار شدند مسیر خود را برای جلوگیری از تصادم با یک جت روسی تغییر دهد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که مایل به افشای نام خود نبوده، به خبرگزاری رویترز گفته است: «دو جنگنده اف-۱۶ آمریکا قرار بود در این ماموریت شرکت داشته باشند اما نتوانستند به اهداف مورد نظر حمله کنند.»

عملیات هوایی روسیه در سوریه از هفته گذشته شروع شده و در پشتیبانی از ارتش اسد انجام می‌شود. از آن زمان تا کنون، مقامات آمریکایی پیوسته به خطر تصادم جنگنده‌‌های دو کشور در حریم هوایی سوریه طی عملیات هم‌زمان هشدار داده‌اند. بحث همکاری  مشترک دو کشور در این عملیات نیز تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه ۷ اکتبر عنوان کرد که هیچ گونه همکاری با روسیه در حملات هوایی سوریه انجام نخواهد شد. کارتر گفت استراتژی مسکو در سوریه غلط است زیرا نیروهای روس به مواضع داعش حمله نمی‌کنند. او تاکید کرد که بین امریکا و روسیه برای همکاری مشترک در سوریه هیچ توافقی نشده است.

اشتون کارتر و سرگئی شویگو، همتای روس او در ۱۸ سپتامبر، برای نخستین مرتبه پس از بحران اوکراین، بر سر موضوع روسیه و چگونگی مقابله با داعش، مکالمه‌ای تلفنی داشتند.

وزیر دفاع آمریکا گفته است صرفا برای حفط امنیت و ایمنی خلبان‌های آمریکایی، گفت‌وگوهایی در سطح مسائل فنی با روسیه جریان خواهند داشت. وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که پیشنهاد آمریکا مبنی بر همکاری طرفین در حملات سوریه را بررسی می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون می‌گوید بیش از ۹۰درصد حملات هوایی روسیه در سوریه، متوجه مواضع داعش یا گروه‌های وابسته به القاعده نبوده‌اند، بلکه گروه‌های مخالف اسد را هدف گرفته‌اند.

روز چهارشنبه ۷ اکتبر، ناوهای جنگی روسیه ، از دریای خزر اهدافی در سوریه را با موشک‌های کروز هدف گرفتند. در همین روز عملیات وسیع نیروی زمینی اسد در غرب سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه ‌آغاز شد.

منابع مختلفی در روزهای گذشته خبر داده‌اند که صدها رزمنده ایرانی و شبه‌نظامی از حزب‌الله لبنان برای کمک به رژیم سوریه، به ارتش این کشور پیوسته‌اند.

روسیه از یک هفته پیش تا کنون، به بمباران مواضع داعش در سوریه مشغول است. غرب و مخالفان اسد روسیه را متهم می‌کنند به این که به بهانه مقابله با داعش، به مواضع گروه‌های مخالف و شورشیان میانه‌روی سوری حمله می‌کند. روسیه این اتهام را رد می‌کند.

ولادیمیر پوتین گفته است اگر روسیه در سوریه دخالت نمی‌کرد، تعداد پناهجویان در اروپا به مراتب بیشتر از شمار فعلی و وضعیت سوریه «وخیم‌تر از لیبی» می‌شد. رئیس جمهور روسیه می‌گوید اکثر پناهجویان سوری، کشورشان را از ترس داعش و گروه‌های افراطی اسلامی ترک می‌کنند، نه از بیم ارتش اسد.

نگرانی آمریکا و ناتو از حضور نظامی روسیه در سوریه در حالی است که پنتاگون قصد دارد استراتژی جدیدی را علیه داعش در رقه به جریان بیندازد. نیویورک تایمز در گزارشی در ۵ اکتبر نوشت قرار است با تجهیز ۵هزار نفر از مخالفان اسد و استمداد از ۲۰هزار نیروی کرد، عملیات جبهه شمال روی شهر رقه متمرکز شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.