ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه بی‌خبری از وضعیت پنج روزنامه‌نگار بازداشت شده

در یکی از واکنش‌‌ها به بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران، احمد شهید از مقام‌های حکومتی خواسته است تا صداهای منتقد و مخالف را با عنوان‌هایی مبهم و بی‌اساس خاموش نکنند.

بی‌خبری از وضعیت پنج روزنامه‌نگار بازداشت شده در ایران همچنان ادامه دارد. آفرین چیت‌ساز، عیسی سحر‌خیز، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی چهار روزنامه‌نگاری هستند که خبر بازداشت آن‌ها در پروژه مقابله با «نفوذ» سپاه پاسدارن، روز سه‌شنبه ۱۲ آبان منتشر شد: اطلاعات سپاه: دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای

هویت یک نفر دیگر هنوز مشخص نشده است، اما ممکن است نفر پنجم نزار ذکا، متخصص فن‌آوری اطلاعات (آی تی)، با تابعیت دوگانه آمریکایی باشد. خبرگزاری فارس نوشته که نزار ذکا با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مرتبط بوده و می‌خواسته در ایران تظاهراتی را سازماند‌هی کند.

پروژه امنیتی بازداشت روزنامه‌نگاران با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. در یکی از تازه‌ترین این واکنش‌ها، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از حکومت ایران خواسته است تا صداهای منتقد و مخالف را با عنوان‌های مبهم و بی‌اساسی همچون نگرانی‌های امنیتی خاموش نکند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه یازدهم نوامبر/ بیستم آبان گزارش داد که گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران، خبر از بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در ماه‌های اخیر داده و این اقدام نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را نشانه‌ای از آغاز دور تازه‌ای از سرکوب و زیر پا گذاشتن آزادی بیان و رسانه دانسته است.

احمد شهید گفته است که تحت فشار گذاشتن و ارعاب روزنامه نگاران، کار و وظیفه آن‌ها در اطلاع‌رسانی را پیش از انتخابات مجلس در اسفند ماه/ ماه فوریه، با مشکل و مانع روبه‌رو می‌کند.

گزارشگران و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای این بازداشت‌ها را محکوم کرده‌اند و از ایران خواسته‌اند که بازداشت و پیگرد قضایی روزنامه نگاران را متوقف کند.

آن‌ها از ایران خواسته‌اند همه روزنامه‌نگاران زندانی از جمله جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست را آزاد کند.

پیگیری‌های رییس‌جمهوری، همچنان بی‌نتیجه

او روز یک‌شنبه ۱۷ آبان و در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات هم گفت که «از برخی نشریات می‌توان فهمید فردا چه کسی بازداشت یا توقیف می‌شود و ریختن آبروی چه کسی در دستور کار است.»

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به این صحبت‌های روحانی واکنشی سریع نشان داد و  حرف‌های روحانی را مصداق افترا خواند.

حسن روحانی، روز چهارشنبه بیستم آبان هم در گفت‌و‌گویی کوتاه با داوید پوژاداس، خبرنگار فرانسوی که از شبکه دو تلویزیون فرانسه پخش شد، درباره پنج روزنامه‌نگار بازداشت شده گفت که تلاشش را برای آزادی آن‌ها می‌کند.

او پیشتر به ملیحه حسینی، همسر احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان که در بازداشت به سر می‌برد هم وعده پیگیری ماجرا را داده بود: وعده روحانی به همسر روزنامه‌نگار بازداشتی: پیگیر ماجرا هستیم

کارتون از جهانگیر درمنی

با وجود پیگیری‌های احتمالی روحانی و دولتش، هنوز خبری درباره وضعیت روزنامه‌نگاران در بازداشت منتشر نشده است و به نظر می‌رسد که اطلاعات سپاه مصمم است تا با اثبات «نفوذ» مورد نظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که به کلید‌واژه‌ای برای اصولگرایان تندرو تبدیل شده است، وجود و حضور دشمن را در مطبوعات به اثبات برساند.

هدف، بستن فضا در آستانه انتخابات

با توجه به گزارش‌هایی که در رسانه‌های وابسته به سپاه منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد هدف از تعریف پروژه بازداشت روزنامه‌نگاران، امنیتی کردن فضای پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند ماه با اعمال فشار بر روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و همین‌طور تحت فشار گذاشتن دولت و حامیانش از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان این دو انتخابات است.

در مقابل، روزنامه جمهوری اسلامی، نزدیک به دولت، در واکنش به این جریان‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران، در یادداشتی بدون این‌که به نام سپاه و سازمان اطلاعات آن اشاره کند، این مجموعه را متهم کرده که با «پول، رسانه و سلاح‌هایی» که در اختیار دارد، «کلیدواژه نفوذ را به عنوان سرنیزه‌ای در پهلوی دولت و گلوگاه ملت فرو برده است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.