ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض‌های ایرانی‌ها به محدود کردن سفر بدون ویزا به آمریکا

فرشته قاضی- برخی منتقدان این طرح می‌گویند که ایرانیان در عملیات‌های تروریسی دست نداشته‌اند و چرا این طرح باید شامل آن‌ها شود و در مقابل نامی از عربستان و پاکستان در میان نباشد؟

مجلس ایران «طرح محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا» را که هشتم دسامبر/ ۱۷ آذر، از سوی کنگره آمریکا تصویب شده، بررسی خواهد کرد.

وزارت خارجه ایران تاکنون نسبت به این طرح موضعی نگرفته اما احمد بخشایشی، نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه، نمایندگان کنگره آمریکا را متهم می‌کند که با مفهوم تروریست آشنا نیستند و پول و نفت سعودی‌ها کورشان کرده است.

بخشایشی چنینی طرحی را اشتباهی بزرگ از سوی قانونگذاران آمریکایی می‌خواند و می‌گوید: «این بیش از هر چیز به ضرر آمریکاست چون ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند پول می‌برند، سرمایه می‌برند و از نظر اقتصادی خیلی به نفع این کشور است و وقتی چنین محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند به ضرر خودشان است.»

سه‌شنبه هشتم دسامبر/ ۱۷ آذر، طرحی با بیش از ۴۰۷ رای موافق و ۱۹ رای مخالف در کنگره آمریکا تصویب شد که به موجب آن شهروندان ۳۸ کشوری که می‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند، اگر در پنج سال گذشته - از اول مارس ۲۰۱۱ یعنی زمان شروع اعتراضات و سپس جنگ داخلی در کشور سوریه- به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند، برای سفر به آمریکا باید تقاضای ویزا بکنند.

بر اساس این طرح شهروندان این ۳۸ کشور که تابعیت هر یک از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان را دارند هم نمی‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های مختلف از جمله بی‌بی‌سی، ایده محدود کردن توافق چند جانبه لغو روادید، پس از حملات پاریس مطرح شد. بعضی نمایندگان کنگره آمریکا با ابراز نگرانی از این‌که مهاجمان آن حمله شهروند فرانسه بوده‌اند، گفته‌اند آن‌ها می‌توانسته‌اند بدون نیاز به ویزا با استفاده از گذرنامه اروپایی‌شان به آمریکا سفر کنند. در نتیجه طرح این تغییرات پیش از حملات اخیر در کالیفرنیا (سن برناردینو) ریخته شده بود.

این طرح هر چند هنوز باید به تصویب سنا و سپس به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد تا امکان عملی شدن پیدا کند، اما با اعتراض‌های بسیاری در فضای مجازی مواجه شده است. بسیاری از منتقدان این طرح سوال می‌کنند که چرا نام کشورهایی چون عربستان و پاکستان که تعدادی از ترویست‌های سال‌های اخیر (که در کشورهای غربی دست به عملیات‌های تروریستی و انتحاری زده‌اند) تبعه این دو کشور بوده‌اند، در طرح محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا نیست؟

احمد بخشایشی

مساله‌ای که از سوی احمد بخشایشی هم نقد می‌شود.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت می‌گوید که این طرح به ضرر آمریکاست: «قانونگذاران آمریکایی مفهوم تروریست را نمی‌فهمند. با مفهوم تروریست آشنا نیستند. دو سعودی ده نفر را کشتند و آمریکایی‌ها نمی‌دانند وهابیت منبع و منشا ترور است و این چه ربطی به ایران دارد؟ حالا اگر مثلا شما در اروپا زندگی کنید و دو روز بیایید ایران مادرتان را ببینید، باید محدودیت سفر به آمریکا برای شما قائل شوند؟ مثل این است که یک فردی در بلخ گناه می‌کند در اردستان سرش را ما بزنیم. چه ربطی دارد آخر؟»

«راه سرمایه‌گذاری بسته نمی‌شود»

احمد بخشایشی معتقد است که قانونگذاران آمریکایی با ایرانی‌ها بی‌رحمانه برخورد می‌کنند و حتی با اوباما هم بی‌رحمانه رفتار می‌کنند: «تبعه عربستان سعودی برج‌های دوقلو را منفجر می‌کند یا می‌زند شهروندان آمریکایی را می‌کشد؛ این‌ها چه ربطی به ایرانی‌ها دارد؟ ایرانیان قانونمدار و متمدن هستند، باکلاس هستند و معنی ندارد که هر چه اتفاق می‌افتد سر ایران بشکنند. یک چیزی باید بگویند و یک کاری باید بکنند که بگنجد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این طرح از نظر اقتصادی و از جنبه سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ضرر ایران نیست، می‌گوید: «چنین چیزی نیست. در این طرح ایرانیان مقیم اروپا و کشورهای دیگر ضرر می‌بینند. جمهوری اسلامی ضرری نمی‌بیند و درباره سرمایه‌گذاری فکر نمی‌کنم مشکلی به وجود بیاید. سرمایه‌گذاران بزرگ و شرکت‌های بزرگ که می‌آیند پول پارو کنند راه خودشان را می‌روند و می‌دانند از طریقی باید بیایند. فقط شهروندان عادی صدمه می‌بینند.»

آیا وزارت خارجه یا دولت ایران به این طرح اعتراض خواهند کرد؟

احمد بخشایشی در پاسخ به این سوال می‌گوید که نیازی به اعتراض نیست، اما این طرح در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او معتقد است که چنین طرحی محصول دردی است که از به ثمر نشستن برجام و توافق هسته‌ای در سینه مخالفان این توافق در آمریکا نشسته است.
هر چند در طرح مذکور صراحتا اسمی از ایران نیامده، اما این طرح شامل کشورهایی است که در لیست وزارت خارجه آمریکا به عنوان کشورهای حامی تروریسم قرار دارند. ایران یکی از این کشور‌ها است.

مخالفان دیگر

دیوید اوسالیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا یکی از مخالفان این طرح است و در اولین واکنش به این طرح به بی‌بی‌سی گفته است که اتحادیه اروپا مخالف این طرح است و او و همکارانش در حال رایزنی با نمایندگان کنگره آمریکا هستند، به این امید که نظرات و ملاحظات اتحادیه اروپا مد نظر سناتورهای آمریکایی قرار گیرد.

او گفته است: «ما یادآوری کرده‌ایم که به خاطر این توافق لغو روادید است که میلیون‌ها اروپایی هر سال به آمریکا سفر می‌کنند و به‌‌ همان تعداد هم آمریکایی به اروپا می‌روند. در نتیجه نباید با نگاه سخت‌گیرانه این رفت و آمد را مشکل کنیم. این دقیقا‌‌ همان چیزی که تروریست‌ها می‌خواهند.»

اتحادیه آزادی‌های مدنی در امریکا هم این طرح را تبعیض آمیز خوانده است.

کمپین‌های مجازی

در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اما کمپین‌هایی در مخالفت با این طرح راه افتاده است و منتقدان این طرح از ایرانیان ساکن آمریکا خواسته‌اند به سناتورهای ایالت‌هایی که در آن زندگی می‌کنند ایمیل بزنند، تلفن کنند، به کاخ سفید نامه بنویسند و از آن‌ها بخواهند که به این طرح رای ندهند.

عمده نگرانی‌ منتقدان این طرح این است که ممکن است دولت‌های این ۳۸ کشور هم که طرف قرارداد با آمریکا برای معافیت از ویزای سفر هستند، بخواهند در اقدامی تلافی‌جویانه چنین طرحی را اجرا کرده و آن دسته از شهروندان آمریکایی را که تابعیت چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان را دارند یا در پنج سال گذشته به یکی از این کشور‌ها سفر کرده‌اند را، مجبور به درخواست ویزا بکنند.

برخی منتقدان این طرح می‌گویند که ایرانیان در عملیات‌های تروریسی دست نداشته‌اند و چرا این طرح باید شامل ایرانیان شود و در مقابل نامی از عربستان در آن نیست؟

برخی دیگر از منتقدان این طرح اما می‌گویند بی‌توجه به نام کشورها باید به قانون تبعیض‌آمیز اعتراض کرد.

علی عبدی

علی عبدی، فعال مدنی مقیم نیویورک در صفحه فیس‌بوک شخصی‌اش نوشته است: «طرح مصوبِ مجلس نمایندگان آمریکا، دوشنبه‌ ۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر در مجلس سنای آمریکا نهایی می‌شود و چهارشنبه ۱۶ دسامبر/ ۲۵ آذر، می‌رود برای رأی‌گیری. این طرح اگر به قانون تبدیل شود به جز تأثیرِ منفی و مستقیمی که روی صنعت گردش‌گری و اقتصاد داخل ایران می‌گذارد، به ایران‌هراسی افکار عمومی در غرب دامن می‌زند و بسیاری از شهروندان اروپایی و آسیایی را نیز تشویق می‌کند به ایران سفر نکنند. و اگر این طرح با پاسخ متقابل اروپایی‌ها مواجه شود، می‌تواند ایرانی-آمریکایی‌ها را نیز به شهروند درجه دوم تبدیل کند و سفرِ آن‌ها به خارج از آمریکا را نسبت به هم‌وطنان‌ِ دیگرشان، دشوار‌تر [کند].»

هنوز مشخص نیست این طرح با چه جزییاتی در سنا مطرح خواهد شد اما اعتراض‌ها به آن از سوی ایرانیان در فضای مجازی آن‌قدر زیاد است که آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در صفحه فیس‌بوکش واکنش نشان داده و نوشته است که صدای اعتراض ایرانیان به قرار گرفتن کشورشان در میان مقاصد پرخطر تروریستی را شنیده است و اگر این صدای اعتراض، طرفداران زیادی داشته باشد، آن را به دولتمردان خود منتقل می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میترا

    آمریکا کشور ایران ( نه تنها حکومت) را در لیست حامیان تروریسم قرار داده. ایران با جیغ و داد سعی دارد ثابت کند در جنگ های نیابتی و سوء استفاده از اتباع سایر کشورها در عملیات قتل و کشتار خیلی قدرتمند است. چرا امریکا نباید فکر کند اتباع ایرانی می توانند همین تروریسم نیابتی را در آن کشور و سایر نقاط دنیا هدایت کند؟ از دید آنها ایرانی ها این پتانسیل را دارند که با حضور در خاک آمریکا به طرح ریزی عملیات از طریق بکارگیری سایرین عمل کنند. بنا بر این هر قدر هم که ناراحت شویم باید بدانیم بالاخره توجیه قوی پشت موضوع هست. و در نهایت فراموش نکنیم که تنها چیزی که محدود شده سفر بدون ویزاست. اگر کسی ریگی به کفش ندارد برود ویزا بگیرید.

  • رضا دَوّار

    متاسفانه مخالفت ما با جمهوری اسلامی باعث کور شدن چشم و فهم ما شده (با عرض پوزش) در هر زمینه ایی اولین متهم را علی خامنه ای معرفی میکنیم... در این فقره اعتراض متوجه قانون گذاران ایالات متحده هست که ظاهرا همین پول و سرمایه های سعودی باعث شده چشم روی واقعیت تروریسم ببندند ، در اینکه اسلام یک پای ترور در عصر حاضر میباشد شکی نیست، اما از خوذمان بپرسیم کدام اسلام؟! ... کدام یک از شاخه های اسلام مسئول ترورهای عصر حاضر است؟! غیر از اینست که اکثریت طرفداران داعش ریشه های سعودی و خلیجی دارند؟! در حال حاضر وهابیت عقبه ی فکری اسلام گرایان است نه بقیه شاخه های عالم تسنن و یا تشیع؟! این چه ربطی داره که بخواهیم انگشت اتهام را به سمت علی خامنه ای بگیریم؟!

  • تهورث

    مایه تاسف است كه نمایندگان كنگره این اشتباه را مرتكب شده اند. هر چند به آنها نمیتوان ایراد گرفت چون بعضی از آنها حتا نمیدانند فرق مسلمان سنی و شیعه در چیست.با كمال احترام باستی گفت شما سنگ را بسته و سگ را رها كرده اید. سرچشمه اسلام افراطی تنها در ایران نیست كه همینجا توضیح دهم اقلیتی در حدود ۵٪ را انهم درمیان كسانی كه در بعد از انقلاب به نان و منصبی رسیده اند تشكیل میدهند و مابقی مردم ایران را افرادی عادی از قبل همانهاعی كه بقول خبرنگاران چه قبل و چه بعد مهمان   نواز و خوش برخورد بوده اند. افكار ماخولیلعی داعشی سرچشمه اش افكار وهابی است كه دین رسمی و قانونی در عربستان سعودی و توسط پیروان آن در پاكستان و افغانستان اجرا میگردد

  • كشكساب

    با درود به همه ايرانيان . اگر نگران منافع توريستي حكومت بشدت اسلامي هستيد ، يعني مدافع خريد پولِ ابزارو امكانات شكنجه زنان و دختران و پسران و پدران ايران توسط اشغالگران جاني هستيد . اگر به ضرر حكومت بشدت اسلامي نبود اقدام و اعتراض نميكرد . تا روزي كه منِ ايراني منافع مشترك با شكنجه گرانم را دنبال ميكنم ، شكنجه ام تداوم خواهد داشت. . كله پزي ، كله پزي است . يكي تابلو و نامش با ديگري فرق دارد . داعش بنفع اسد احداث شده و بودن اسد در چه راستايي است ؟ نتايج پيدايش داعش را ببينم ، چرايي و حاميانش را خواهم شناخت . مطمئنم روزي دستهاي سيستم مخفي ولايت در پشت داعش ، فاش ميشود . پاينده ايران ، سربلند ايراني .

  • faryad

    نوری زاد: اسلام واقعی و چیزی به اسم زباله: شما یک نگاهی به قد و بالای حضرت آیت الله خلخالی بیندازید با آنهمه آدمکشیِ همینجوری و هردمبیلی اش. نخواستید؟ به جای مهر در پیشانی آقای لاجوردی دقت کنید که به اسم اسلام و به اسم ولایت چه عاطفه ها و چه معرفت ها را به سینه ی دیوار نسپرد! بعدش اگر راضی نشدید به قد و بالای شیخ علی فلاحیان بنگرید که یک آیت الله آدمکش است در سبک و سیاق فقاهتی و شیعی اش. نخواستید؟ به قدو بالای روح الله حسینیان نگاه کنید که در آدمکشی و دزدیدن حق و حقوق مردم صاحب شگرد است از جنسِ قربةً الی اللهی و حقّانی اش. نخواستید؟ آستین بالا بزنید و در هیبت شیخ مصطفی پور محمدی – وزیر دادگستریِ بیت رهبری - فرو شوید که در کارنامه ی آدمکشی اش کشتار همینجوریِ هزاران نفر انسان در بند و محبوس می درخشد مثل چی! قبول ندارید؟ جنتی، علم الهدی، اژه ای، رازینی، رییسی. ... همه هم از ملات حجت الاسلامی و آیت اللهی و شیعی و اسلام ناب محمدی. یکی از یکی آدمکش تر و قاتل تر و عبوس تر و نابکار تر و جانی تر و مال مردم خورتر و ابله تر و بی کفایت تر و بی خرد تر و البته اسلامی تر و مدعی تر و از خود متشکر تر. نخواستید، سری بزنید به پس و پشتِ پستوهای سرداران سپاه که شکراً لِله در میانشان هستند کسانی که مستقیم و غیر مستقیم اجیر و مزد بگیر اجانب اند یا بهترین تآمین کننده ی خوراک اند برای اسراییل و روس. حالا جناب لاریجانی می فرماید: از اسلام واقعی امکان ندارد داعشی بیرون بیاید. خب، جناب ایشان بفرمایند این زباله ها که اسم بردم از کدامین اسلام و از کجایِ کدامین اسلام بیرون زده اند؟

  • Behrouz

    «این بیش از هر چیز به ضرر آمریکاست چون ایرانیانی که به این کشور سفر می‌کنند پول می‌برند، سرمایه می‌برند و از نظر اقتصادی خیلی به نفع این کشور است و وقتی چنین محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند به ضرر خودشان است.» ایرانیان دوبی، مالزی، ترکیه،.......را آباد کردند و باعث خوشحالی است بدانیم که این ایرانیان هستند که آمریکا را هم آباد کرده و میکنند. تواضع ایرانی قابل تحسین است.

  • Farid

    گروه جنبش اسلامی نیجریه می‌گوید نیروهای نظامی ارتش این کشور خانه ابراهیم زکزاکی، رهبر این گروه شیعی را محاصره کرده‌اند. ارتش نیجریه می‌گوید گروه شیعی جنبش اسلامی نیجریه سعی داشته است که یکی از فرماندهان ارشد ارتش نیجریه را به قتل برساند. سرهنگ سانی عثمان، سخنگوی ارتش نیجریه گفت شیعیان عصر شنبه ۱۲ دسامبر به کاروان حامل ژنرال توکور بوراتایی حمله کردند. ارتش نیجریه با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «این گروه صدها نفر عضو دارد، به سلاح‌های خطرناک مجهز است و در خیابان‌ها با تایر اتومبیل، سنگ و افروختن آتش سنگربندی می‌کند».! در این بیانیه آمده است که گروه جنبش اسلامی عصر شنبه محل عبور کاروان حامل فرمانده ارتش را مسدود و «به سمت کاروان گلوله و اشیاء خطرناک پرتاب کردند». این گروه شیعی که در اوایل دهه ۸۰ میلادی اعلام موجودیت کرد و خود را به جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان نزدیک می‌داند. عادل اسدی‌نیا، دیپلمات سابق ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران به این گروه کمک‌های تسلیحاتی می‌کند!

  • Reza

    اول باید دید ایرانی کیست بعد در مورد قرار گرفتن آنها در لیست تروریست ها نظر داد.گفته های زیر از "استیون" نویسنده کتاب "همه مردان شاه" است. ریا کاری بدون دستپاچگی،اعتقاد به قضا و قدر،اهمیت ندادن به زجر کشیدن -در مناقشات حق را به طرفی می دهند که قدرت مندترند. ایرانیان مردمی تو خالی و بی اخلاق و همیشه مشتاق قول دادن در قبال کار هائی اند که قادر به انجام دادنش نیستند ویااصلا قصد انجام دادنش را ندارند. اهل طفره،فاقد انرژی و استقامت اما تابع قدرت و انضباطند،بالا تر از همه از توطئه و تبانی لذت می برند و هر زمان که منافعشان حکم کند به آسانی از اعمال غیر انسانی و اخلاقی تبعیت می کنند. ایرانی دروغگوئی ماهری است اما انتظار ندارد که گفته هایش را باور کنند. ایرانی ها درزمینه فنی به راحتی معلوماتی سطحی کسب می کنند و خود را متقاعد می سازند که به معلوماتی عمیق دست یافته اند.

  • بهروز

    " ایرانیان قانونمدار و متمدن هستند، باکلاس هستند و معنی ندارد که هر چه اتفاق می‌افتد سر ایران بشکنند. یک چیزی باید بگویند و یک کاری باید بکنند که بگنجد.» نمونه بارز آنهم اشغال سفارتخانه ها، انفجارات آرژآنتین، تهدید به نابودی یک کشور و یک قوم، سنگسار، بریدن دست و پا، قتل و عام کردها و بلوچ ها وترور در سراسر جهان است.

  • faryad

    ایرانیهای  متقاضی رفتن به امریکا اعتراضشان را متوجه بیت کنند.

  • nader

    وقتی که سردار خامنه ای باصدای بلندوازتریبون میگوید{ما4پایتخت رادراختیارداریم بغداددمشق صنعابیروت وپنجمی آنراکه ریاض است میگیریم}} تفسیرش چیست ؟   غیراز دخالت و ترور در کشورهای دیگر ؟  حمایت از حزب اله و سپاه بدر چی ؟