ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدی موسوی: از ایران خارج شدیم که امنیت داشته باشیم

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی که از سوی دادگاه انقلاب به حبس‌های طولانی و شلاق محکوم شده بودند موفق شدند از ایران خارج شوند. با مهدی موسوی گفت‌و گو کرده‌ایم.

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر ایرانی که از سوی دادگاه انقلاب به حبس‌های طولانی و شلاق محکوم شده بودند موفق شدند از ایران خارج شوند. مهدی موسوی در گفت‌وگو با رادیو زمانه این خبر را تأیید کرده است.

مهدی موسوی و فاطمه اختصاری: دو شاعر ایرانی

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، مهدی موسوی و فاطمه اختصاری را به تحمل در مجموع ۱۹۸ ضربه شلاق و ۲۰ سال زندان محکوم کرده است. اتهام این دو شاعر ایرانی توهین به مقدسات، نشر تصاویر غیر اخلاقی در اینترنت و روبوسی و دست دادن با نامحرم بوده. مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به حکم صادره اعتراض کرده  بودند، اما هنوز دادگاه تجدید نظر آن ‌ها برگزار نشده است.

مهدی موسوی، در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه:

«اگر این حکم بشکند و تبرئه شویم برمی‌گردیم. یک شاعر باید با دردهای مردمش زندگی کند.»

مأموران امنیتی گذرنامه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری را ضبط کرده‌اند. به این جهت به گفته موسوی آن‌ها ناگزیر بودند به طور غیر قانونی از کشور خارج شوند.

مهدی موسوی:

«مدت‌ها بود در خانه خود را حبس کرده بودیم. از ایران خارج شدیم که حداقل آسایش و امنیتی داشته باشیم و هر روز با کابوس از خواب بیدار نشویم.»

خبرگزاری فارس از این دو شاعر ایرانی به عنوان «همکاران داخلی» شاهین نجفی «مرتد» یاد کرده است.

فاطمه اختصاری درباره اتهام همکاری با شاهین نجفی گفته بود: «هیچ یک از آثار مورد بحث و جنجالی شاهین نجفی از جمله ترانه  های نقی، مهدی، ترامادول، ممد نوبری و… سروده من و دکتر موسوی نبوده و اشعاری که چندین سال قبل از ما اجرا شده، اشعاری عاشقانه یا اجتماعی بوده که همگی در کتاب‌های ما به چاپ رسیده‌اند.»

امیر رئیسیان، وکیل این دو شاعر ایرانی به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود که آن‌ها تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر و رأی نهایی دادگاه، به قید وثیقه آزاد شده بودند.

مهدی موسوی:

«حال ما خوب نیست. نمی‌خواهم وارد جزئیات بشوم. اما فرار از ایران ساده نیست. احساس می‌کنم از چیزی که به آن تعلق دارم دور شده‌ام، ما را به زور وادار کرده‌اند از چیزی که به آن تعلق داریم دور شویم. برای همین ناراحتیم و این طبیعی‌ست. اما با این‌حال امیدواریم. امیدواریم که بتوانیم برگردیم به ایران. »

گفت‌و‌گو رادیو زمانه با مهدی موسوی را می‌شنوید:

کانون نویسندگان ایران و همچنین مرکز آمریکایی پن و نیز کنگره انجمن جهانی قلم که با شرکت ۲۷۰ نویسنده از سراسر جهان از ۱۳ تا ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ در شهر کبک در کانادا برگزار شد، حکم دادگاه انقلاب درباره این دو شاعر ایرانی را محکوم کرده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    موسوی و اختصاری عزیز . از ایران خارج شدید .بسیار کار خوبی کردید .اما امیدوار به بهبود اوضاع آینده خود و مردم ایران تحت جکومت ولایت فقیه نباشید که هرگونه امیدواری به آینده عین زیستن در سراب است .امیدواری به آینده برابر با ازدست دادن عمر و اتلاف زندگی است .حال که خارج از ایران رفته اید ، بروید آمریکا و پناهندگی بگیرید .کار و زندگی کنید که در مقایسه با وضعیت تان در ایران ولایت فقیه ، علیرغم سختی های اولیه مهاجرت ،بسیار جلوتر و پیشرفته تر خواهید بود . صبور و بردبار باشید برای آینده خود در خارج ایران .من نیز نظیر شما بسیار وابسته به این تعلقات و احساسات امیدوار کننده به آینده ایران بودم ، متاسفانه دریافتم 34 سال از عمر و جوانی من برباد رفته است .شما اشتباه مرا تکرار نکنید .زندگی در جمهوری اسلامی ، عین عذاب و درد است .تاجمهوری اسلامی هست ، درد و عذاب نیز برای دگراندیشان هست .

  • Maria

    روبه نگهبانی دهد دجال را یاری دهد دلدادگان شهر را با خود اسیری می برد ایران من ویرانه ام زاروپریشان خانه ام خوار و ذلیلت کرده اند وز دل فریبت کرده اند

  • Majid

    «امنیت» از «اصلیت» ناشی میشود که همچون  «ایمان»  ریشه ای است و با گذاشتن ریش بر صورت و یا روسری بر سر و هر گونه ظاهر سازی و یا ظاهر بازی دیگر بدست نمیاید که نمایید!! حال چه شاعر باشیم و چه ماعر و چه نخبه و چه  معظم و چه غیر معظم و چه در حوزه علمیه قم  تحصیل کرده باشیم و یا در دانشگاهی عالیه  در روم هم کوچکترین فرقی نمیکند که نمیکند!!

  • masoud bahram

    فارس نوشته اعطای مجوز انتشار به کتاب های این دو که با موارد عدیده ضداخلاقی نظیر ترویج روابط نامشروع، خودکشی، مصرف مشروبات الکلی و ... همراه است همواره از جمله محورهای انتقاد رسانه ها به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده است حتی توزیع آثار این شاعر در نمایشگاه کتاب موجب انتقادهای فراوان شد. بعد یارو کامنت گذاشته: مردم اروپا از اینکه مالیات آنان صرف افراد بیکاره شود شاکی هستند. جالبه این موجودات بجای همه حرف می زنند ... کفرم درومد خواستم یچی بنویسم گفتم کامنت مخالفو که تایید نمیکنن هیچ میریزن میگیرنمون... واقعن خسته ایم از دیکتاتوری و دروغ اینها. کاش همه میتونستیم بریم ازین کشور