ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: فصل تازه‌ای در روابط ایران با جهان گشوده‌ایم

روحانی گفت راهبرد ملی ایران همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است اما در ستیز با اقتصاد جهان نیست بلکه در پیوند با آن است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پس از اعلام آغاز اجرای برجام در بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران گفت: «فصل تازه‌ای در روابط ایران با جهان گشوده‌ایم».

رئیس جمهوری ایران، در آغازین ساعات یکشنبه ۲۷ دی، پس از خوانده شدن بیانیه مشترک محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌گذاری‌های اتحادیه اروپا و آغاز اجرای توافق‌نامه هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران منتشر کرد.

روحانی در این بیانیه اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران را «سربلندی و پیروزی» توصیف کرد و به مردم ایران تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: «ما ایرانیان، دستان خود را به سوی جهانیان به نشانه دوستی دراز کرده‌ایم و با عبور از همه دشمنی‌ها و بدگمانی‌ها و توطئه چینی‌ها، فصل تازه‌ای در روابط کشورمان با جهان گشوده‌ایم».

او در ادامه گفت که با اجرای برجام ایران «از گردنه خطرناک در اقتصاد» عبور کرده است اما تأکید کرد که «راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است». روحانی اقتصاد مقاومتی را در ستیز با اقتصاد جهان ندانست و گفت که اقتصاد مقاومتی ایران «در پیوند با اقتصاد جهان قرار دارد».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا ، شامگاه شنبه ۲۶ دی بیانیه‌ای مشترک را قرائت کردند.

در این بیانیه آمده است که چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و ایران موظف شدند که در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب برجام هم‌چنان به همکاری خود ادامه دهند.

هم‌چنین تحریم‌های سازمان ملل متحد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد.

«پیروزی هسته‌ای ایران فراجناحی است»

رئیس جمهوری ایران، در بیانیه خود همچنین به فراجناحی بودن «پیروزی در مذاکرات هسته‌ای» اشاره کرد و گفت که اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود.

روحانی اجرای برجام را نشانه صلح دوستی و صلح طلبی مردم ایران دانست و گفت: «برجام، فرجام و سرانجامِ مقاومت، خردورزی و تدبیر و ارادۀ ملتی است که با جنگ و خشونت مخالف است و منطق و مذاکره و جدال احسن را برگزیده است».

جمهوری اسلامی ایران چهار زندانی ایرانی-‌ آمریکایی را در ازای لغو پیگرد قانونی ۱۲ تبعه ایرانی توسط ایالات متحده آزاد کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌ای که به طور جداگانه و پس از خوانده شدن بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ برگزار کرد، با اشاره به دستاورد‌های برجام  بر سرنوشت ایرانی- آمریکایی‌های زندانی گفت: «خوشحالم که پنج آمریکایی که به طور ناعادلانه در ایران بازداشت بودند، آزاد شدند و به خانواده‌هایشان می‌پیوندند.» او گفت باراک اوباما بعدا درباره تبادل زندانیان توضیحات بیشتری خواهد داد.

بر اساس توافق‌نامه هسته‌ای ایران با شش کشور عضو گروه ۱+۵ قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر تحریم ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو شد.

قطعنامه‌های ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ شورای امنیت که برجام را مورد تأیید قرار داد از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود.

مفاد قطعنامه‌های ۱۶۶۶ سال ۲۰۰۶، ۱۷۳۷ سال ۲۰۰۷، ۱۷۴۷ سال ۲۰۰۷، ۱۸۰۳ سال ۲۰۰۸، ۱۸۳۵ سال ۲۰۰۸، ۱۹۲۹ سال ۲۰۱۰ و ۲۲۲۴ سال ۲۰۱۵ خاتمه می‌یابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.