ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش ۲۵ درصدی سرمایه گذاری صنعتی در ایران

نماگر‌ها بیانگر بازگشت دوباره اقتصاد ایران به دوران رشد منفی هستند. میزان سرمایه‌گذاری در نیمه نخست امسال ۲.۸ درصد رشد منفی دارد و سرمایه‌گذاری صنعتی ۲۵.۴ درصد کاهش یافته است.

رشد منفی شاخص‌های اقتصادی ایران همچنان ادامه دارد. معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌گوید که سرمایه‌گذاری در ایران کاهش یافته است. وزارت جهاد کشاورزی هم از رشد منفی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خبر داد.

حسن هفده‌تن، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از کاهش سرمایه‌گذاری در هفت ماه نخست امسال خبر داد.

او جمعه ۲۳ بهمن، به خبرگزاری مهر گفت که «سیاست‌های غلط اقتصادی باعث کاهش سرمایه‌گذاری شده است»، به‌گونه‌ای که شاخص سرمایه‌گذاری با رشد منفی ۲.۸ درصد روبرو است. این مقام مسئول همچنین از کاهش ۱۵.۷ درصدی صادرات در هفت ماه نخست امسال خبر داد.

در همین رابطه یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی بدون این‌که شاخص سرمایه‌گذاری در این بخش را اعلام کند، گفت که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

حسین هاشمی مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی «نوسان قیمت، کاهش تقاضا و بحران آب» را چالش‌های اصلی بخش کشاورزی دانست و خواستار «به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی به منظور رشد سرمایه‌گذاری» در این بخش شد.

برپایه گزارش مرکز آمار جمهوری اسلامی ایران از شاخص اشتغال، تعداد شاغلان بخش کشاورزی در پائیز امسال به نسبت فصل تابستان دست‌کم ۴۱۵ هزار نفر کاهش یافته است. این آمار نشان می‌دهد که شاغلان بخش صنعت نیز نزدیک به ۸۱ هزار نفر کمتر از آمار اعلام شده در تابستان است.

همچنین گزارش بانک مرکزی بیانگر رشد منفی اغلب نماگرهای اقتصادی ایران در شش ماهه دوم امسال است. براساس این گزارش میزان سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی ۲۵.۴ درصد رشد منفی دارد و تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث واحدهای صنعتی بزرگ رشد منفی ۹.۵ را تجربه کرد.

دولت به دنبال رشد هشت درصدی

به‌رغم گزارش‌ نهادهای دولتی از کاهش میزان سرمایه‌گذاری و رشد منفی نماگرهای اقتصادی، مسئولان دولتی رشد هشت درصدی اقتصادی در سال آینده را وعده کرده‌اند. به گفته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، پیش‌بینی دولت برای سرمایه‌گذاری به منظور اشتغال‌زایی در سال آینده ۲۱۰ هزار میلیارد تومان است.

او پنجشنبه ۲۲ بهمن هم از برنامه دولت برای ایجاد ۹۰۰ هزار فرصت شغلی در سال آینده خبر داد. این در حالی است که کار‌شناسان اقتصادی، ایجاد ۹۰۰ هزار فرصت شغلی را نیازمند رشد اقتصادی ۹ درصدی و دور از دسترس می‌دانند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هفته پیش در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌های ویژه دولت برای شکوفایی اقتصادی خبر داد و گفت که دولت به دنبال جذب سرمایه‌های خارجی برای رشد اقتصادی است. در همین رابطه وزیر نفت نیز بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی را نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دانست.

یکی از راهبردهای دولت حسن روحانی افزایش میزان صادرات نفت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد، میزان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در سال ۹۵ دست‌کم هفت برابر سرمایه‌گذاری خارجی امسال برآورد شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ahmad

    شرکت من دو میلیارد وام برای خرید ماشین الات از بانک تجارت گرفته .نرخ بهره را بطور علنی 22 درصد بالای قرارداد ذکر کرده است.ولی در عمل 3 درصد بعلت کمی رسوب حساب و 3یا 4 درصد بخاطز کمبود وثیقه ملکی { بجای ان سفته}و.......نتیجه اینکه نرخ بهره ان نزدیک 31 درصد میشود. نرخ بهرهوری تولید در ایران در خوشبینانه ترین حالت 15 درصد است . قبل از پرداخت وام این اضافات را هم بما نگفتند.ربوی ترین و مخربترین سیستم بانکی دنیا.

  • ََُآسا

    مالیات های دولت پدر تولید و تولید کننده را در آورده است. هنوز یک ریال از صورتحسابهایی که ممکن است اصلا وصول هم نشوند نگرفته اید باید مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد دولت را پرداخت کنید. خنده دار است که دولت خودش به بزرگترین بدهکار و طلبکار بدل شده است. از یک سو بدهی های خود به پیمانکاران را پرداخت نمیکند و از سوی دیگر گلوی آنها را برای گرفتن مالیات و بیمه فشار میدهد.

  • nader

    صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی می گوید: «درسال گذشته، زیرنظر دولت 23 میلیون تن محصولات کشاورزی ازمرزهای قانونی وارد کشور شده است... واردات محصولات کشاورزی درسال گذشته رکورد 100 سال اخیر را زده است... سال گذشته 7 میلیون 200 هزارتن گندم... و 16 میلیون تن انواع غلات وارد کشور شده است»! ورود 23 میلیون تن محصولات کشاورزی برای جمعیت هفتاد و چند میلیونی کشور تقریبا درحکم تعطیل بخش تولید کشاورزی و به این معنا است که به طور سرانه هر ایرانی درسال با بیش از 300 کیلو محصولات کشاورزی وارداتی تغذیه شده است

  • Farid

    دومین لایحه بودجه پیشنهادی دولت حسن روحانی با بیش از یک ماه تاخیر به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. دولت در این لایحه بودجه نهادهای نظامی و اطلاعاتی  را بیش از ۱۵ درصد افزایش داد.!! وزارت اطلاعات نیز از ۲ هزار ۱۱۷ میلیارد تومان به سه هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان افزایش یافته که بیانگر افزایش نزدیک به پنجاه درصدی اعتبار پیش‌بینی شده برای این وزارت‌خانه است. بیشترین بودجه در میان نهادهای نظامی با ۹۶۲۸ میلیارد تومان به سپاه پاسداران اختصاص یافته که نشان دهنده افزایش ۱۵.۲ درصدی به نسبت بودجه سال ۹۴ است. همچنین پنج هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای ستاد مشترک ارتش تعیین شده که گویای رشد ۱۶.۳ درصدی بودجه ارتش در سال آینده است. اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان بسیج با ۵.۴ درصد افزایش به نسبت بودجه امسال، یک هزار و هفتاد میلیارد تومان است. علاوه براین بودجه بودجه نیروی انتظامی هم حدود یک هزار میلیارد تومان افزایش دارد و شش هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان برآورد شده است!

  • حقیقتگو

    سرمایه گذاری صنعتی آنهم در ایران؟ بفرمایید کدام سرمایه گدار دیوانه پول برای آتش زدن و درگیر شدن با اداره جات دولتی و پول نقد را با قول قرار و چک بی محل مشتری دارد؟ کدام سرمایه گذار صنعتی حاضر است جنسی را با خون دل تولید کند که پاسدارچی ارزانتترش را از چین وارد نکنند. کدام سرمایه گذار دیوانه و کور متوجه نشده که آخوندها خودشان در ترکیه و دوبی و اروپا و چین و روسیه میلیاردها دلار سرمایه گذاری می کنند و بهره وری می کنند ولی او باید در ایران سرمایه سوزی کند؟ قریب به اتفاق خارجی هایی که در حال حاضر به دست بوس آخوندها میروند با کیف های مملو از سرمایه گذاری های بدون دردسرذو بدون چشم نامرحم مردم ایران در کشورهای خارجی است !!!