ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پس از ۶ سال سکوت ساز کلهر در تهران طنین انداخت

کنسرت «پردگیان باغ سکوت» کیهان کلهر را در نیشابور لغو کردند، اما در تهران برگزار شد. لغو کنسرت‌ها و منع حضور نوازندگان زن در شهرستان‌ها همچنان ادامه دارد.

سرانجام پس از شش سال ساز کیهان کلهر در تالار وحدت طنین انداخت. کنسرت «پردگیان باغ سکوت» شامگاه یکم خرداد در تالار وحدت تهران در میان استقبال پرشور علاقمندان به هنر موسیقی اجرا شد.

کنسرت کیهان کلهر در تالار وحدت

کیهان کلهر که آخرین کنسرتش در ایران را به همراه اردال ارزنجان، نوازنده ساز باقلاما اجرا کرده بود، این بار همراه با نوید افقه (تنبک) علی بهرامی فرد (سنتور) و هادی آذرپیرا (تار) قطعاتی را در دستگاه‌های همایون و شور اجرا کرد.

کنسرت «پردگیان باغ سکوت» با اجرای قطعه «سرمست» ساخته علی بهرامی‌فرد آغاز شد و با «پریشان» اثر هادی آذرپیرا و «عیب‌ات مه گین» بر اساس ملودی کرمانجی ادامه یافت و آنگاه با اجرای «طرقه» به پایان رسید. کلهر این قطعه را نخستین بار سال ۱۳۷۷ در آلبوم «شب، سکوت، کویر» و بار دیگر در سال ۱۳۸۷ در آلبوم «شهر خاموش» اجرا کرده بود. کلهر که در آلبوم‌های قبلی «طرقه» را با سه تار اجرا کرده بود، در کنسرت تالار وحدت این قطعه را با کمانچه نواخت.

کیهان کلهر تنها موسیقی‌دان ایرانی‌ست که تاکنون چهار بار جایزه گرمی را به دست آورده. حسین علیزاده از او به عنوان «جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران» یاد کرده است.

قرار بود که سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه کنسرت «پردگیان باغ سکوت» به مدت دو شب در نیشابور برگزار شود و مجوزهای لازم اعم از مجوز شورای تأمین استان، اداره اماکن و وزارت ارشاد را هم دریافت کرده بود، اما دادستان این کنسرت را لغو کرد.

ارشاد مجوز می‌دهد، خودسرها لغو می‌کنند

از ابتدای سال ۱۳۹۵ در ادامه لغو دامنه‌دار کنسرت‌ها در سال‌های گذشته، بیش از ۲۰ کنسرت موسیقی در شهرهای گوناگون ایران لغو شده است. مسئولان می‌گویند نمی‌توانند مانع از لغو کنسرت‌ها بشوند.

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی گفته است هر مجموعه به دلیل اختیاراتی که دارد بنا به تشخیص و سلیقه خود جداگانه تصمیم می‌گیرد که کنسرتی را لغو کند. او خواهان «یک تصمیم حاکمیتی» در عرصه سیاست‌گذاری برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در تهران و شهرستان‌ها شد.

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی هم اعلام کرده است که «در حد بضاعت» خود برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها کوشیده اما اقبالی به دست نیاورده است. وزیر ارشاد اسلامی می‌گوید برگزاری کنسرت‌ها برای مقابله با افسردگی روزافزون در ایران ضرورت دارد.

ممنوعیت حضور نوازندگان زن در بسیاری از شهرستان‌ها همچنان پا برجا و خبرساز است.

شهرام ناظری شامگاه جمعه، ۳۱ اردیبهشت در کنسرتی که در اصفهان برگزار کرد گفت: «جای بانوان عضو ارکستر ما خالی است و نباید فردی به خاطر جنسیت از ارائه هنرش منع شود.»

پیش از آن کنسرت شهرام ناظری در نیشابور نیز مانند کنسرت کیهان کلهر لغو شده بود. علاوه بر این کنسرت علی زند وکیلی در شاندیز مشهد را هم لغو کرده بودند.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی، جمعه ۳۱ اردیبهشت در واکنش به این رویدادها اعلام کرده بود «جریانی هماهنگ‌شده» تلاش می‌کند تا همه کنسرت‌های موسیقی در کشور را تعطیل کند.

خرداد سال گذشته قرار بود کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کرد همراه با گروه بروکلین رایدر در برج میلاد روی صحنه برود. اما نیروی انتظامی این کنسرت را لغو کرد.

کیهان کلهر قصد دارد که کنسرت «پردگیان باغ سکوت» را در شهرهای یزد، کرمانشاه و خرم‌آباد نیز برگزار کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.