ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

املاک نجومی، داعش و منحرف کردن افکار عمومی

یک عضو شورای شهر تهران گفته است کسی که خبر املاک نجومی را منتشر کرده یک هفته خواهرش دست داعش باشد تا بفهمد. عضو دیگر این شورا اما می‌گوید افکار عمومی باید از برخی گزارش‌های مالی شهرداری که واجد ده‌ها میلیارد تومان خطا و انحراف است، منحرف می‌شد.

در حالی که توجه‌ها در مورد پرونده یاشار سلطانی به صحبت‌های ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران جلب شده که گفته است کسی که این حرف‌ها را منتشر کرده یک هفته خواهرش دست داعش باشد تا بفهمد، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران طرح مساله املاک نجومی را برای منحرف کردن افکار عمومی از گزارش صورت‌های مالی تلفیقی سال ۹۰ شهرداری تهران دانسته که در هر بند آن ده‌ها میلیارد تومان خطا و انحراف وجود دارد.

یاشار سلطانی

به گفته رحمت‌الله حافظی ‌گزارش اولیه حسابرس در ۴۰۰ صفحه اشکال و انحراف وجود داشته که به دنبال برگزاری جلسه‌های متعدد با شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه و ارائه مدارک و مستندات لازم از سوی شهرداری، نهایتا به ۶۹ صفحه کاهش می‌یابد، اما برای این ۶۹ صفحه ایراد پاسخی وجود ندارد و شهرداری هیچ دفاعی نمی‌تواند بکند.

این در حالی است که گزارش صورت‌های مالی تلفیقی شهرداری تهران در سال ۸۹ مشروط بوده و حالا گزارش یک سال بعد با دو پله تنزل به غیرقابل اظهار‌نظر تبدیل شده است.

گزارش این تخلف‌ها و انحراف‌های مالی به دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور ارسال شده و به گفته حافظی، این حداقل یا حداکثر کاری بوده که او می‌توانسته انجام بدهد زیرا ساختار موجود در شورا و شهرداری تهران قصد اصلاح این خطاها را ندارد.

رحمت‌الله حافظی با تاکید بر این‌که لیست منتشر شده از املاک واگذار شده شهردار به افراد خاص، مهر محرمانه نداشته از سازمان بازرسی کل کشور خواسته است تا هرچه سریع‌تر در این‌باره شفاف‌سازی کند.

یاشار سلطانی، مدیرمسئول سایت فیلتر شده معماری‌نیوز که واگذاری املاک شهرداری تهران را افشا کرده است از روز ۲۷ شهریور، پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شده و با وجود تعیین قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی همچنان در بازداشت است.

حاشیه‌های مربوط به این ماجرا به بحث‌های داغی در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.

در همین زمینه رحمت‌الله حافظی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره املاک واگذار شده گفته است که شورای دوم شهر تهران، در مصوبه‌ای در این زمینه اختیاراتی به شهردار داده و شهردار هم بر این اساس در آیین‌نامه اجرایی، اعطای تخفیف تا ۵۰ درصد را برای خود لحاظ کرده و بر این مبنا هم نسبت به واگذاری املاک اقدام کرده است.

رحمتی در مقابل استدلال شهرداری تهران که می‌گوید به مُر قانون عمل کرده، این پرسش را به میان آورده است که آیا شهردار اجازه داشته این میزان تخفیف را اعمال کند: «در واگذاری این املاک به برخی از تعاونی‌ها تخلفاتی صورت گرفته است. برای نمونه مدیران وارداتی شهرداری که کمتر از پنج سال سابقه حضور در این نهاد را دارند، از تخفیف‌های تعاونی‌ها بهره‌مند شده‌اند. همچنین تعدادی از تحویل‌گیرندگان ملک از شهرداری کسانی هستند که در شهرداری تهران فعالیت نمی‌کنند.»

به این ترتیب سازمان بارزسی کل کشور باید بررسی کند که چرا چنین واگذاری‌هایی در شهرداری تهران انجام شده است، افرادی که خارج از شهرداری ملک دریافت کرده‌اند چه کسانی هستند و این واگذاری‌ها بر چه اساسی صورت گرفته است.

رحمت‌الله حافظی در دفاع از یاشار سلطانی به عنوان افشا‌کننده این پرونده گفته است که اسناد منتشر شده مهر محرمانه نداشته‌اند و قوه قضاییه باید افکار عمومی را نسبت به پرونده او اقناع کند: «پرونده او باید در دادگاه مطبوعات بررسی شود مگر این‌که او اتهام دیگری داشته باشد که در این صورت باید برای تنویر افکار عمومی این موضوع شفاف سازی شود. حدود یک ماه قبل از ریاست قوه قضاییه درخواست شد تا فرایند رسیدگی به این پرونده مشخص شود. بار دیگر نیز درخواست می‌شود که اتهام او را اعلام کنند تا افکار عمومی در جریان قرار گیرد. اگر اتهام او تنها به‌خاطر انتشار لیست املاک باشد، این اتهام امنیتی نیست.»

از سوی دیگر به گفته این عضو شورای شهر طرح کاهش اختیارات شهردار تهران با لابی‌گری به سرانجام نرسیده. حافظی همچنین معتقد است که کاهش تعداد اعضای شورای شهر تهران در دور آتی شورای شهر، همراه کردن ۲۱ نفر با مجموعه شهرداری را در مقایسه با ۳۱ نفر به مراتب راحت‌تر می‌کند: «از این رو معتقدم شهردار باید از سوی مردم انتخاب شود.»

رحمت‌الله حافظی: در انحرافات مالی شهرداری تهران، شورا و شهرداری هر دو سهیم هستند و اگر از همان ابتدا با تخلفات با جدیت برخورد می شد، فضای کنونی بر شهر و شهرداری حاکم نبود.

وقتی پای داعش به شورای شهر باز می‌شود

اما در یکی از جنجالی‌ترین حاشیه‌های مربوط به ماجرای «املاک نجومی» تا به این جای داستان، سایت خبرآنلاین فایل صدایی را منتشر کرده است که مربوط به جلسه شورای شهر تهران در روز ششم مهر است و در آن شنیده می‌شود که ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، می‌گوید: «کسی که این حرف‌ها را منتشر کرده یک هفته خواهرش دست داعش باشد تا بفهمد. ببخشید خانم‌ها که من این حرف را می‌زنم. این‌ها آمده‌اند آبروی همه را برده‌اند. چه کسی چیزی داده؟ اگر چیزی به کسی داده‌اند به یک اسطوره و یک آزاده داده‌اند.»

قناعتی که ابتدا طرح چنین صحبت‌هایی را تکذیب کرده بود، با انتشار این فایل صوتی گفته است که منظور او خبرنگار بازداشت‌شده {یاشار سلطانی} نبوده است.

او به خبرگزاری تسنیم گفته است که نامی از یاشار سلطانی به میان نیاورده و صحبت‌های او را تحریف کرده‌اند: «در آن جلسه (ششم مهرماه) ... کلیات حرف من این بود که خانم آباد که این همه تهمت و افترا به او نسبت داده شده، حدود شش سال اسارت را تحمل کرده است. به این آزاده عزیز خانه‌ای نداده‌اند که اگر هم می‌دادند جای دوری نمی‌رفت. در ادامه صحبت‌هایم هم گفتم آیا من و شما راضی می‌شویم خواهر خودمان هم در اختیار داعش و دشمن قرار بگیرد؟»

این در حالی‌ست که صحبت‌های او در میان حرف‌های رضا تقی‌پور، عضو اصولگرای شورای شهر تهران مطرح می‌شود که در حال انتقاد شدید از کسانی‌ست که خواستار آزادی روزنامه‌نگار فاش کننده پرونده واگذاری املاک شهرداری هستند. در میانه صحبت‌های او ابوالفضل قناعتی پای داعش را وسط می‌کشد: «هفته دفاع مقدس است دیگر، به جای این‌که از رزمندگان و جانبازان و خانم آباد که آزاده بوده .... این‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند یک هفته خواهرشان در اختیار داعشی‌ها باشد. چیزی که بهش ندادند، اگر هم دادند به یک آزاده و اسطوره دادند.»

صحبت‌های قناعتی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته که باعث شده هشتگ #قناعتی به یکی از هشتگ‌های داغ توییتر فارسی تبدیل شود.

کاربری به نام محی‌الدین نوشته است: «آقای #قناعتی! شلوغ نکن، پاسخ بده، اگر کسی اسیر شده، یا بالاتر، بر اموال عمومی حق پیدا می‌کند؟!»

کاربر دیگری به نام کیوت‌السلطنه هم نوشته است که «حکومت اسلامی فِقط اونجاش که مسئولینش زندانی بی‌گناه رو با سپردن خواهرش به دست یه حکومت اسلامی دیگه تهدید میکنن!  »

کاربری به نام شهرام. قاف هم نوشته است: «البته نظر  نظر خیلی از جنگ‌طلبان کشور ماست که می‌گویند اگر خواهر و مادرت دست داعش باشند دیگر به دخالت ایران در سوریه اعتراض نمی‌کنید.»

اما ویدئویی یک دقیقه و ۳۰ ثانیه‌ای هم از صحبت‌های یاشار سلطانی با یک خبرنگار منتشر شده که پیش از بازداشتش مطرح شده است. در این ویدئو حرف از خانه داشتن قناعتی و عدم نیاز او به میان می‌آید. سلطانی می‌گوید: «به او گفتم شما که خانه داری، شما که نیازی نداری .... اسامی‌ای که در آن لیست می‌شناختم تماس گرفتم با ایشان. صحبت کردم. گفتم این‌چنین واگذاری‌ای وجود دارد؟ گفت به نام من چیزی نشده. گفتم به نام نه. شما الان کجا دارید زندگی می‌کنید؟ گفت خب در همان پلاکی که شما می‌گویید ....»

از سوی دیگر اما غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران، پیشنهاد داده است که افشاکننده اسناد املاک نجومی از زندان آزاد شود تا با عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی وابسته به اصولگرایان درباره اسناد املاک نجومی مناظره کند.

به گزارش روزنامه شرق، کرباسچی این پیشنهاد را در پاسخ به انتقادها و پیشنهاد عباس سلیمی‌نمین برای مناظره مطرح کرده است.

ماجرا از این قرار است که عباس سلیمی‌نمین در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به موضوع املاک نجومی اشاره کرده و در دفاع از محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران، سراغ دوره مدیریت کرباسچی در شهرداری تهران رفته و گفته است: «قالیباف به تعاونی‌ها نظم داده است. این در حالی است که در آن زمان، کرباسچی هرچه می‌خواست بذل و بخشش می‌کرد و به گونه‌ای پیچیده عمل کرده که ردی به جا نگذاشته است. اگر راست می‌گویند یک پرونده علیه خود قالیباف رو کنند. بگویند ایشان وقتی شهردار بوده چه تخلفی داشته است. چنین چیزی از وی ندارند. برای همین آمده‌‌اند کار یک تعاونی را به شخص قالیباف نسبت داده‌اند. آن‌ هم تعاونی‌هایی که قالیباف به آنها نظم داده است. تعاونی‌هایی که در زمان شهرداری کرباسچی هیچ نظمی نداشت. اینها که زمان کرباسچی اصلا حساب و کتاب نداشت و شهرداری هرچه می‌خواست بذل و بخشش می‌کرد .... کرباسچی بسیار پیچیده عمل می‌کرد. همین‌طور ملک‌مدنی. آن موقع هیچ چیز در شهرداری مکتوب نمی‌شد. سندی وجود نداشت.»

پیش از این اما ۴۰ تشکل دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف ایران هم در بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قید و شرط یاشار سلطانی و شفاف‌سازی درباره پرونده‌های پایمال‌کنندگان بیت‌المال در موضوع واگذاری املاک شهرداری تهران شده بودند.

برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری، محمود صادقی و مسعود پزشکیان هم از برخورد قهرآمیز شهرداری و قوه قضاییه با رسانه‌ها انتقاد کرده بودند.

بر اساس تصویر منتشر شده از نامه سازمان بازرسی کل کشور در سایت معماری نیوز، شهرداری تهران ۲۰۰ ملک متعلق به این شهرداری را به قیمت غیرواقعی و بسیار پایین، همراه با ۵۰ درصد تخفیف و در قسط‌های ۶۰ ماهه، به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر وابسته یا نزدیک به شهردار تهران فروخته است.

از محسن پیرهادی، الهه راستگو، معصومه آباد، هادی ساعی و ابوالفضل قناعتی به عنوان چند عضو شورای شهر تهران نام برده شده است که املاکی را با تخفیف در مناطق شمالی تهران از شهرداری دریافت کرده‌اند.

این پنج عضو شورای شهر تهران از ۱۴ سایت خبری و کانال تلگرامی از جمله خبرگزاری کار ایران (ایلنا) شکایت کرده‌اند و مسعود حیدری، مدیر عامل این خبرگزاری در دادسرای فرهنگ و رسانه تفهیم اتهام شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.