ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات آمریکا، رفراندومی برای محیط زیست

ترامپ از آمریکایی حرف می‌زند که در آن چاه‌‌های نفت دوباره در حال تولید هستند و معدنکاران ذغال سنگ به کار باز گشته‌اند. در مقابل کلینتون به آمریکا می‌اندیشد که یک ابرقدرت انرژی پاک است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بزرگترین همه‌پرسی این کشور درباره مسئله تغییرات آب‌ و‌ هوایی جهانی بدل شده است.

رأی آمریکایی‌ها در هشت نوامبر تأثیر عمده‌ای بر قیمت برق و سوخت و نیز آینده صنعت انرژی ایالات متحده خواهد داشت

رأی آمریکایی‌ها در هشت نوامبر تأثیر عمده‌ای بر قیمت برق و سوخت و نیز آینده صنعت انرژی ایالات متحده خواهد داشت که حدود ۱۰ میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند.

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، از آمریکایی حرف می‌زند که در آن چاه‌‌های نفت دوباره به سختی در حال تولید هستند و معدنکاران ذغال سنگ به کار باز گشته‌اند، و کشور منافع اقتصادی‌اش را بر نگرانی‌های بین‌المللی درباره تغییرات آب‌و‌هوایی ارجحیت می‌بخشد.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، به آمریکایی با نیم میلیارد پنل خورشیدی برای تأمین برق خانه‌ها، با خودروهای برقی و کاهش مصرف نفت به دو سوم میزان کنونی می‌اندیشد که در آن بخش انرژی پاک به واسطه بخشنامه‌ها و نیز یارانه‌های دولتی شغل تولید خواهد کرد.

سارا امرسون، رییس موسسه «تحلیل امنیت انرژی» در بوستون آمریکا این انتخابات را چنین خلاصه می‌کند: «در سطحی بنیادی، رأیی است درباره تغییرات آب‌و‌هوا. اینکه سوخت‌های فسیلی می‌خواهید یا انرژی تجدیدپذیر؟»

انقلاب انرژی به سبک ترامپ

ترامپ گفته است که می‌خواهد با از میان برداشتن مقررات محیط زیستی و کنارکشیدن از توافقنامه جهانی پاریس برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی دست به یک «انقلاب انرژی» در آمریکا بزند. به باور او، چنین سیاستی به حفاری بیشتر نفت و گاز خواهد انجامید و صنعت رو به مرگ معادن زغال سنگ را بدون کاهش کیفیت آب و هوا احیا خواهد کرد.

این پیشنهادها هم‌راستا با سیاست کلی حزب جمهوری‌خواه و نیز همخوان با شعار معروف کارزار ترامپ، «آمریکا را دوباره با عظمت کن» است، چرا که وعده بازگرداندن صنعت‌هایی سنتی را می‌دهد که به‌واسطه قراردادهای تجاری بین‌المللی آسیب دیده‌اند.

صنعت زغال سنگ که زمانی یکی از بزرگترین صنایع شغل‌آفرین در بخش‌هایی از آمریکا بود، امروز کمتر از ۶۰ هزار معدنکار را در استخدام خود دارد. این صنعت اکنون به نماد وعده ترامپ برای بازگرداندن صنایع سنتی بدل شده است. به علاوه، وقتی کلینتون اعلام کرد که «می‌خواهیم بسیاری از معدنکارها و شرکت‌های زغال سنگ را از کار بیکار کنیم»، متحمل خسارت سیاسی شد.

 ترامپ در نظر دارد تا «برنامه برق پاک» برای محدودکردن تولید کربن را متوقف کند و «آژانس محافظت از محیط زیست» ایالات متحده را از سطح کابینه به سطح کمیسیون پایین بکشاند و آن را دوباره بر آن چه خود «مأموریت اصلی» این آژانس می‌خواند، متمرکز سازد: «آب و هوای پاک برای همه‌ آمریکایی‌ها، فارغ از نژاد یا درآمد».

یک لابی‌گر صنعت نفت در واشنگتن که نخواسته نامش فاش شود، به رویترز گفته است که این صنعت از ایده‌های ترامپ به گرمی استقبال کرده و افزوده است که «مقررات کارخراب‌کن هستند و اگر باطل شوند، حتما کمک می‌کند».

کارمندان صنایع نفت و گاز از زمان انتخاب ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در ژوئیه، ۹۹ هزار دلار به کارزار انتخاباتی او کمک کرده‌اند. در حالی است که به هیلاری کلینتون در همین مدت ۱۱۴ هزار دلار از سوی «شرکت‌های» این صنعت اهدا شده است.

ابرقدرت انرژی پاک

هیلاری کلینتون مدعی است که می‌خواهد با بدل کردن آمریکا به یک «ابرقدرت انرژی پاک» پاسخی به نگرانی‌های جهانی درباره اثرات ویران‌کننده تغییرات آب‌و‌هوایی بدهد.

طرح او شامل از چرخه‌بیرون‌راندن سوخت‌های فسیلی، اتکای بیشتر به منابع انرژی پاک همچون انرژی خورشیدی و بادی، تقویت مقررات محافظت از محیط زیست، و پیشروشدن در جهان برای کاستن از انتشار گاز دی اکسید کربن می‌شود.

کلینتون در نخستین مناظره انتخاباتی در برابر ترامپ در ماه سپتامبر گفت: «می‌توانیم نیم میلیارد پنل خورشیدی بیشتر نضب کنیم. می‌توانیم انرژی پاک کافی برای برق‌ تمام خانه‌ها داشته باشیم. می‌توانیم یک شبکه اکتریسیته مدرن جدید بسازیم. و این یعنی یک‌عالم شغل‌. یعنی فعالیت‌های اقتصادی جدید و پرشمار.»

رویکرد کلینتون به انرژی می‌تواند قیمت مصرف‌کننده را بیش از سیاست‌های دونالد ترامپ افزایش دهد. بدین ترتیب بهای گازوئیل، نفت برای گرمایش، و برق با عملی‌شدن سیاست‌های کلینتون بالا خواهد رفت زیرا مقررات بیشتر هزینه نهایی را افزایش خواهد داد.

بد در برابر بدتر؟

فعالان محیط زیست به شدت از سیاست‌های مورد نظر ترامپ انتقاد می‌کنند. اما آنها کسانی هستند که اعتراض‌های پرشماری را در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما علیه پروژه‌های زیرساختی انرژی انجام داده‌اند.

این فعالان نسبت به کلینتون نیز مشکوک‌اند. بر اساس برخی افشاگری‌هایی که عمومی نیز شدند، وقتی کلینتون نقش دیپلمات عالی آمریکا در صحنه سیاست خارجی را ایفا می‌کرده است، برای کاهش نفوذ روسیه بر متحدان اروپایی ایالات متحده، مشوق توسعه تکنولوژی فرکینگ در این کشورها بوده است. او همچنین تا همین اواخر به حمایت از طرح جنجالی خط لوله کی‌استون ایکس‌ال بین کانادا و آمریکا می‌پرداخت که اعتراض طولانی‌مدت اجتماع‌های بومی و فعالان محیط زیست را در بر داشته است.

در حالی‌که سیاست‌های ترامپ به شدت برای محیط زیست زیان‌بار تلقی می‌شوند، اما این نخستین بار است که ده درصد بالایی جامعه آمریکا به لحاظ درآمدی رأی بیشتری به نامزد حزب دموکرات می‌دهند. در سال ۲۰۱۲ برای مثال این دهک بالایی جامعه آمریکا بیشترین رأی خود را به «میت رامنی»، نامزد حزب جمهوری‌خواه داده بودند.

تا کنون شماری از منابع خبری تأیید کرده‌اند هیچ یک از ۱۰۰ ثروتمند بالای فهرست ثروتمندترین‌های مجله فوربس، به دونالد ترامپ میلیاردر کمک مالی نکرده‌اند، در حالی که برخی از آنها از حامیان هیلاری کلینتون هستند. همچنین این نخستین بار است که نامزد حزب جمهوری‌خواه حمایت قابل توجهی از سوی قشرهای کم‌درآمدتر و فرودست‌تر کسب کرده است.

منبع: رویترز

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.