ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه کمپین «نه به شهرزاد»: آیا شهرزاد عاقبت به خیر می‌شود؟

اعتراف سرمایه‌گذار سریال شهرزاد: سرمایه این سریال شبهه دارد

آرش افشار- موج کمپین «نه به شهرزاد» و «پرسش از عوامل شهرزاد» در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشته و کاربرانی که به این کمپین پیوسته‌اند، با مراجعه به صفحه‌های حسن فتحی، کارگردان و هادی رضوی، تهیه‌ کننده، خواستار توضیح آن‌ها در خصوص منابع مالی این مجموعه یا توقف تولید آن تا رفع شبهات شده‌اند.

همه چیز از تکذیب یک «شایعه» در صفحه اینستاگرام ترانه علیدوستی، بازیگر سریال شهرزاد شروع شد. او بی‌آنکه اشاره‌ای به موضوع «شایعه» کرده باشد، از مخاطبانش خواسته بود به شایعات درباره آن‌چه که پروژه «شهرزاد ۲» نامیده بود، توجه نکنند.

همین چند جمله بازیگر سریال شهرزاد موجب شد تا نادر فتوره‌چی، روزنامه‌نگار و مترجم، در صفحه فیس‌بوکش، با توجه به بازداشت چند هفته قبل محمد‌مهدی امامی، تهیه‌ کننده و یکی از دو سرمایه‌گذار سریال شهرزاد به اتهام مشارکت در اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان، از علیدوستی بخواهد تا درباره «شایعه» مورد نظر بیش‌تر توضیح دهد و بگوید که در صورت اثبات اتهام ارتباط تهیه کننده شهرزاد با پروژه پولشویی، او اخلاقاً چه تصمیمی درباره همکاری با این مجموعه خواهد گرفت؟

پاسخ علیدوستی که با تأیید خبر بازداشت محمد‌مهدی امامی همراه بود، ابهامات درباره پروژه شهرزاد را بیش‌تر کرد و نادر فتوره‌چی، در پاسخ به ترانه علیدوستی از او خواست که چون در مقام «سخنگوی سریال شهرزاد» ظاهر شده است، درباره منابع مالی این مجموعه و ارتباط آن با پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان بیش‌تر توضیح دهد. پرسش‌هایی که موجب سکوت علیدوستی (تا این لحظه) شده است.

پس از سکوت علیدوستی، فتوره‌چی در مطلبی با عنوان «۱۰ سوالی که رسانه‌ها نمی‌پرسند»، پرسش‌هایی را از سرمایه‌گذار دیگر این پروژه، هادی رضوی، مدیر هولدینگ فاطمی (شرکت سرمایه‌گذار شهرزاد، فیلم ابد و یک روز، شاهگوش و ...) و داماد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهوری مطرح کرد و از جمله از او پرسید که چه‌طور توانسته است با ۳۵ سال سن، در شرایطی که کشور در رکود و بیکاری فرو رفته است، آن‌چنان درآمدی کسب کند که از کنار آن بتواند ۱۴‌میلیارد تومان را خرج ساخت یک سریال کند.

پرسش‌های فتوره‌چی با پیشنهاد درج دو هشتگ «#نه_به_شهرزاد» و «#پرسش_از_عوامل_شهرزاد» در توییتر همراه بود و برخی از کاربران نیز از آن زمان به جمع پرسشگران از نحوه تأمین مالی این سریال و ارتباط آن با پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان پیوستند.

با استمرار سوالات این کاربران از عوامل سریال شهرزاد که با راه‌اندازی صفحاتی با نام «نه به شهرزاد» در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام و نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام همراه بود، رضا کیانیان، بازیگری که همزمان با این موج در شبکه‌های اجتماعی، خبرهایی درباره پیوستنش به تیم بازیگران سریال «شهرزاد ۲» منتشر شده بود، نسبت به این کمپین واکنش نشان داد و در دو متن پیاپی ابتدا هر گونه ارتباط سریال «شهرزاد ۲» با محمد‌مهدی امامی را تکذیب کرد و از «سرمایه‌گذار جدید» در این پروژه خبر داد و در ادامه و پس از آنکه با پاسخ فتوره‌چی و چند تن دیگر از کاربران درباره منابع مالی این سریال مواجه شد، از آن‌چه که «تخریب یک اثر فاخر و ارزشمند» و «تولید ملی» می‌نامید انتقاد کرد و از هواداران خود خواست نسبت به جوسازی‌ها علیه سریال شهرزاد بی‌اعتنا باشند.

همزمان، کاربران فیس‌بوک از نغمه ثمینی، نویسنده سریال شهرزاد خواستند که در مورد همکاری خود با این سریال موضع‌گیری کند و او نیز پس از چند روز سکوت، سرانجام موضعی متفاوت از علیدوستی و کیانیان گرفت و در متنی که در صفحه فتوره‌چی منتشر کرد، نوشت: «موضوع برای من روشن شده و من با خشمی عاقلانه آن را پی می‌گيرم و در پی روشن شدن ابهامات سرمايه‌گذاری توسط سرمايه‌گذاران خواهم بود.»

واکنش متفاوت نغمه ثمینی در حالی بود که هادی رضوی نیز با خبرگزاری تسنیم گفت‌و‌گو کرد و خود را دارای ۶۰‌درصد از سهام «برند شهرزاد» دانست و گفت که شرعاً از ادامه ساخت این سریال رضایت ندارد.

در همین حال، موج کمپین «نه به شهرزاد» و «پرسش از عوامل شهرزاد» در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشته و کاربرانی که به این کمپین پیوسته‌اند، با مراجعه به صفحه‌های حسن فتحی، کارگردان و هادی رضوی، تهیه‌ کننده، خواستار توضیح آن‌ها در خصوص منابع مالی این مجموعه یا توقف تولید آن تا رفع شبهات شده‌اند.

این پرسش‌ها تا حدی بالا گرفت که حمیدرضا ابک، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب که صفحه‌اش در فیس‌بوک خوانندگان زیادی دارد نیز از حسن فتحی که او را «دوست و هنرمند والامقام» معرفی کرده است، خواست تا نسبت به پرسش‌های اعضای کمپین «نه به شهرزاد» واکنش نشان دهد و در صورت ناتوانی در ارائه پاسخ، ساخت این مجموعه را تا روشن شدن ابهام‌ها متوقف کند.

این در حالی بود که همزمان با بالا گرفتن موج درخواست توقف تولید شهرزاد، رسانه‌های داخلی عکسی با عنوان «عکس پشت صحنه سریال شهرزاد ۲» منتشر کردند و این امر خشم کاربرانی را که بیش از سه هفته از طرح سوالات‌شان می‌گذشت، بیش‌تر کرد.

عکسی که گفته می‌شود پشت صحنه سریال شهرزاد ۲ است

کشمکش اعضای کمپین «نه به شهرزاد» و عوامل این مجموعه اکنون نزدیک به یک ماه است ادامه دارد و رسانه‌های اندکی تا‌کنون به این کمپین پرداخته‌اند و به آن واکنش نشان داده‌اند.

با وجود این، هادی رضوی، تهیه کننده شهرزاد یک، در روزهای گذشته در اظهاراتی متفاوت از دفعات قبل، نسبت بر وجود «شبهه» در سرمایه مالی پروژه شهرزاد اذعان کرده و گفته است: «مخاطب این سوال برایش مطرح است که شهرزاد ۲ چگونه ساخته می‌شود. قطعاً با سرمایه آقای امامی ساخته می‌شود اما برای مخاطب این سوال است که این سرمایه شبهه دارد یا خیر. آقای امامی همیشه تلاش می‌کردند فضا آرام شود. چرا به رفتار ایشان توجه نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند با توقف کار فضا آرام شود و با حضور ایشان و پاسخ به شبهات کار از سر گرفته شود؟ چرا، چون اگر هنرمندان فعال که ادعای اخلاق هم دارند کار را متوقف کنند دیگر دستمزدی وجود ندارد. تنها دلیل این است».

به گزارش خبرگزاری فارس، رضوی با انتقاد از حسن فتحی و دیگر عوامل سریال «شهرزاد۲» گفته است:«برای آگاهی مردم ارزش قائل باشید و بگذارید ادامه تصویر‌برداری شهرزاد به بعد از حل مشکل آقای امامی موکول شود و ایشان پاسخگوی حجم سؤالات مردم و بنده درباره نحوه تأمین سرمایه شهرزاد ۲ باشند. آقایان اگر بخشی از ثروت یا خانه و مستغلات‌شان مورد تعرض دزد قرار گیرد رفتار فرهنگی می‌کنند؟ من پیشنهاد می‌کنم تمام عزیزانی که در شهرازد ۲ مبالغی به عنوان دستمزد گرفتند همه را نزد صندوقی در دادگستری به امانت بگذارند و چون ادعای دلسوزی برای فرهنگ می‌کنند تا انتهای پروژه برای "فرهنگ" رایگان فعالیت کنند و بعد از عرضه شدن شهرزاد و رفع اتهامات از سرمایه‌گذار و ان‌شاءالله آزادی ایشان، مبالغ دستمزد را مسترد کنند و آقای امامی هم نسبت به ابهامات توضیح دهند.»

او بازیگرانی را که رسانه‌ها از درز خبر دستمزد ماهانه ۱۰۰ میلیونی و ۱۲۰ میلیونی‌شان تعجب کرده‌اند نیز این‌چنین تهدید به افشاگری کرده است: «اسناد دریافتی‌ها را نمی‌توانند کتمان کنند. متأسفانه دوستان فکر می‌کردند من تنها ادعا مطرح کردم و اسنادی در دست ندارم. این در حالی‌ست که من علاوه بر اسناد و مدارک دارای سه شاهد عاقل و بالغ هستم. یکی از شاهدها آقای سعید ملکان {چهره‌پرداز و تهیه کننده سینما} است. این‌که اصرار به ضبط سریال با این سرعت دارند، برای من باعث تعجب است. به نظر می‌رسد می‌خواهند مبالغی که از طرف سرمایه‌گذار برای پیشبرد سریال به امانت در مجموعه گذاشته شده تا انتها خرج شود و بعد از اتمام آن علی بماند و حوضش!»

اظهارات رضوی پس از آن مطرح شده است که در کمپین «نه به شهرزاد» پیگیر نام سرمایه‌گذار جدید این پروژه شده‌اند و البته حسن فتحی و دیگر عوامل این مجموعه این سوال را تا به حال با سکوت پاسخ داده‌اند.

اکنون نزدیک به یک ماه از آغاز کمپین «نه به شهرزاد» در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و اخبار آن به شکل جسته و گریخته در برخی از رسانه‌ها بازتاب یافته و به بحث‌هایی در خصوص پشت پرده خصوصی‌سازی فرهنگی در جمهوری اسلامی، پولشویی از طریق سینما و راه افتادن باندهای مافیایی در عرصه فرهنگ دامن زده است.

شرکت‌کنندگان در کمپین نه به شهرزاد، با استناد به اظهارات رضوی کماکان خواهان واکنش عوامل این مجموعه هستند و در روزهای گذشته هشتگ «#توقف_تولید_شهرزاد۲» را به مطالبات خود افزوده‌اند.

برخی مطالب مرتبط با سریال شهرزاد را در اینجا ببینید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sam

    مادر خود من و کل خانواده مادریم معلم هستند و اغلب بازنشسته . شما تنها افراد مورد ظلم و ستم قرار گرفته در این مملکت نیستید . کامنت من متوجه چند شخص خاصه که در هفته های اخیر با فرهنگ چاله میدانی و در قامت اوباش بی چاک دهن به مردمان حمله کردند و نفرت و کینه ایجاد کردند و گویا تشکیل دهندگان این کمپین محسوب می شوند! شما حسابت رو از این فراد جدا کن جناب سپهر و با کلیه مفسدین و اختلاس گران -و نه فقط بازیگران سریال شهرزاد-مبارزه کن!

  • سپهر

    چند مغالطه کوچیک توی ذهن بعضی از دوستان وجود داره : 1- از سریال لذت بردیم ، کوفتمون نکنید : از مال دزدی خیلی ها لذت میبرن و بقیه هم ممکنه از تماشای اون لذت ببرن . 2-باز مردم رو بفرستید سراغ سریال های چرت ترکی: مردم خودشون عقل و شعور دارند( امیدوارم که داشته باشیم) و صرف یک پرسش ارتباطی به دیدن سریال های چرت ( ترکی و غیر ترکی) نداره ، ضمن اینکه چرت بودن بعضی از سریال ها ترکی که شما تماشا میفرمایید دال بر چرت نبودن شهرزاد نمیشه. 3-عده ای با لمپنیسم کمپین کمدی راه انداختن : لطفا جواب پدر و مادر معلم من که سالها برای من و شما زحمت کشیدند رو بدید مهم نیست طرح این پرسش توسط لمپن ها ، فاشیست ها ، مسلمون ها ، کمونیست ها ، کمدین ها و خلاصه چه کسانی مطرح شده . "با لپمنیسم" در زبان فارسی چندان صحیح بنظر نمیرسد. 4- ازکنشگران جنگ نرم اردوی اصولگرایان : دست از توهم توطئه برداریم .

  • رها

    این وسط کلاه سر ما مردمی رفته که بعد از سالها از یک سریال لذت بردیم و حالا دارن کوفتمون میکنن! ممنون، دستتون درد نکنه! باز مردم را بفرستید سراغ سریالهای چرند ترکی! دست مریزاد!

  • ا.ش

    ماهانه صدمیلیون تومان!باید هم ازتوقف فیلم برداری ناراحت بشن.وبشن.واقعا ناراحت کننده هست.کسانی که خودشون دم از فرهنگ میزنن.کسانی که از اختلاس ها ناراضی هستن اگه میدون پیدا کنن خودشون از همه بدتر ممیشن.واقعا متاسفم برای فرهنگ کشورمون

  • شیرزاد

    الهه عزیز بادرود. حق با شماست من از علاقمندان به گفتمان هنری نوع " شهرزاد "و اساسا" از جمله طرفداران اصلاح و اعتدال بر مبنای استفاده از ظرفیت های واقعی و موجود در کشور هستم.به باور من یک حرکت تدریجی ، مبتنی بر واقعیات جامعه ایران در دراز مدت به نفع ایران و آیندهء جوانان میهن است.

  • elahe

    شیرزاد جان قشنگ مشخصه از طرف عوامل شهرزاد این رونوشتی یا خودت یکی از اونهاایی. البته نقش برادران د را نباید در تهیه شاهگوش و ... ندیده گرفت

  • شیرزاد

    این موضوع ابعاد متفاوت و نسبتا" پیچیده ای دارد که حتی المقدور آنچه را که به سهم خود(نزدیک به واقعیت ) دریافته ام ، طرح مینماید: 1- جریان اصولگرای افراطی وابسته به رسانه ملی و ارشاد زمان احمدی نژاد از ایجاد شبهه و اختلال در تولید این کار مردمی حمایت میکنند. 2-استفاده از منابع تسهیلات مالی برای تولید محتوای نمایش خانگی امری سابقه دار بوده و مذموم نمیباشد، حُسن کارهایی نظیر شهرزاد یا شاهگوش در بازگشت سرمایه وسود متعارف است،مقایسه کنید باکارهایی نظیر قلاده های طلا یا معمای شاه و... که فاقد هرگونه حسابرسی وگزارش حسابداری عملکرد میباشد. 3- حساب هنرمندان اعم از کارگردان -سناریست - بازیگران و... از فرصت طلبانی که با استفاده از رانت اطلاعاتی و مالی وبه طمع تصاحب کلاهی ازین نمدو... این هیاهوی را برپا داشته اند بایدمنفک شود. 3-در پیشینه افرادی که" آتش تهیه "برای این هیاهو بوده اند (نظیر فتوره چی ) باید احتیاط و بررسی کرد. 4-کمپین "نه به شهرزاد..." قبل از آنکه فراخوانی برای صیانت از حق دانستن برای مردم باشد ، ضرب شستی است ازکنشگران جنگ نرم اردوی اصولگرایان افراطی در تقابل با سینماگران مستقل و ملی خواهان اصلاحات در بستر اعتدال. با درود

  • sam

    اینکه عده ای با لمپنیسم و فرهنگ چاله میدانی کمپین نه به وقاحت و نه به فساد راه می اندازند هم خودش کمدی محسوب میشه .

  • پانیذ

    با وجود این که سریال جالبی بود، اما اگر اخبار اختلاس سرمایه گذاران سریال از صندوق ذخیره فرهنگیان راست باشد، به کمپین تحریم سریال شهرزاد می پیوندم.