ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا تهیه‌کننده «شهرزاد» بازداشت شد؟

سید محمد امامی، سرمایه‌دار سرشناس ایرانی را بازداشت کرده‌اند. مشارکت در اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان یا استقراض به بانک سرمایه؟

سید محمد امامی، سرمایه‌دار و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی و مجموعه ویدیویی و بسیار پرمخاطب و پرهزینه «شهرزاد» بازداشت شد. ۴۵ درصد از سهام بانک سرمایه، ششمین بانک خصوصی ایران را صندوق ذخیره فرهنگیان تأمین می‌کند.ظاهراً  چند سرمایه‌دار مبلغ هنگفتی از این سرمایه را بالا کشیده‌اند. پرونده‌سازی برای دولت حسن روحانی یا ارتشاء و فساد اقتصادی؟

محمد امامی، سرمایه‌دار و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی و مجموعه ویدیویی و بسیار پرمخاطب و پرهزینه «شهرزاد»

ابتدا نشریه «سینماورزان» خبر بازداشت سید محمد امامی را منتشر کرد، سپس چند رسانه نزدیک به دولت، از جمله «عصر اعتدال» و «رسانه امید» این خبر را تأیید کردند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هم به منابع یاد شده اشاره کرده و گزارش داده که سید محمد امامی به دلیل دخالتش در پرونده فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان، یکشنبه ۱۱ مهر بازداشت شده است. این خبر را رسانه‌های نزدیک به قوه قضائیه هنوز تأیید نکرده‌اند.

خبر بازداشت سید محمد امامی هم‌زمان با آغاز فیلمبرداری از فصل دوم سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی در رسانه‌های نزدیک به دولت حسن روحانی منتشر شده است. رسانه‌های یاد شده گزارش داده‌اند که برخلاف روال معمول، سید محمد امامی پشت صحنه فیلمبرداری از فصل دوم شهرزاد حضور نداشته است.

همچنین سایت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز خبر داده که ظاهراً پدر سید محمد امامی در نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود اعلام کرده که فرزندش به راه جدش حسین قدم نهاده است.

بابک زنجانی نیز با شرکت «سورینت فیلم» در دولت محمود احمدی‌نژاد چند فیلم سینمایی، از جمله فیلم‌های «نقش نگار» و «سیزده» و «هیچ‌کجا هیچ‌کس» تهیه کرده بود. این‌ دومین بار است که یک سرمایه‌دار که بخشی از سرمایه‌اش را به تولیدات سینمایی اختصاص داده، بازداشت می‌شود.

ماجرای فساد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی چیست؟

صندوق ذخیره فرهنگیان: آینده یک میلیون نفر از فرهنگیان کشور

نخستین بار ۸ شهریور سال جاری امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در برخی رسانه‌های اصول‌گرا و نزدیک به سپاه پاسداران از یک اختلاس بزرگ در صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد.

او گفت که عده‌ای بازداشت شده‌اند و تحت بازجویی قرار دارند و همچنین وعده داد که مجلس «قدرتمندانه» این پرونده را پیگیری می‌کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان برای رفاه کارمندان وزارت آموزش و پرورش تأسیس شده و یک میلیون عضو دارد.

علیرضا سلیمی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که این کمیسیون، تحقیق و تفحص از صندوق فرهنگیان را تصویب کرده اما هنوز این مصوبه در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته نشده است.

همزمان با این رویدادها در رسانه‌های مخالف دولت حسن روحانی این خبر منتشر شد که شهاب‌الدین غنی و همسر و فرزند او به اتهام «فساد هشت هزار میلیارد تومانی و اعطای وام‌های میلیاردی بدون وثیقه» بازداشت شده‌اند. مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اما این خبر را تکذیب کرد.

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اما ادعا کرد که مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان فساد را پذیرفته اما مبلغ آن را ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. شهاب‌الدین غنی هم در پاسخ به این اتهامات به دادستانی نامه نوشت و رسانه‌های مخالف دولت را به شایعه‌پراکنی به قصد ایجاد بی‌اعتمادی در میان فرهنگیان کشور در آستانه سال تحصیلی جدید متهم کرد.

بانک سرمایه در این میان چه نقشی دارد؟

۴۵ درصد سرمایه بانک سرمایه به صندوق فرهنگیان تعلق دارد

۱۲ مهر کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در یک نشست خبری که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اعلام کرد که گزارشی از فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان به نهاد ریاست جمهوری ابلاغ نشده. این مقام مسئول گفت «بی‌نظمی‌هایی» در بانک سرمایه وجود داشته که ۴۵ درصد از سرمایه‌اش از محل صندوق ذخیره فرهنگیان تأمین می‌شود.

بانک سرمایه ششمین بانک خصوصی ایران است و در سال ۱۳۸۴ تأسیس شده. ۳۸ درصد سهام این بانک در اختیار فقط یک سرمایه‌دار قرار دارد.

کاظم پالیزدار در نشست خبری یاد شده اعلام کرده بود که عمده‌ترین سرمایه‌دار بانک سرمایه بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته بوده است.

نشست خبری معاون اول رییس جمهوری، یک روز بعد از بازداشت سید محمد امامی تهیه‌کننده «شهرزاد» برگزار شد.

به گفته پالیزدار فسادی در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاق نیفتاده، بلکه فقط چند سرمایه‌دار به بانک سرمایه مقروض‌اند.

از آنجا که ۴۵ درصد سرمایه این بانک به صندوق فرهنگیان تعلق دارد، اگر گفته‌‌های مشاور معاون اول رییس جمهوری صحت داشته باشد، یک معنای آن این است که عملاً این سرمایه‌داران بخشی از ذخیره صندوق فرهنگیان را بالا کشیده‌اند. آیا تهیه‌کننده «شهرزاد» هم یکی از این سرمایه‌داران مقروض است و به همین دلیل بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته؟ هنوز معلوم نیست.

سریال «شهرزاد» چه ربطی به دولت روحانی دارد؟

محمد هادی رضوی و محمد امامی، تهیه‌کنندگان سریال شهرزاد

سید محمد امامی از نزدیکان سید محمد هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری ایران است.

در فصل نخست سریال «شهرزاد» نام او در کنار نام سید محمد امامی به عنوان تهیه‌کننده در تیتراژ فیلم آمده بود. اما پیش از آن، رضوی در تهیه سریال «شاهگوش» نقش داشت اما ترجیج داد در سایه بماند. به جای او نام سید محمد امامی به عنوان تهیه‌کننده این سریال در تیتراژ فیلم آمده بود.

او که در برخی سفرهای استانی دولت، معاون اجرایی رییس جمهور را همراهی می‌کند، اواخر سال گذشته در انتخابات اتاق بازرگانی با شعار «لابی ثروت شیعه در مقابل لابی سرمایه صهیونیست‌ها» شرکت کرد و در روزنامه‌های اقتصادی ایران نیز تبلیغات انتخاباتی‌اش را انجام می‌داد، اما رأی نیاورد.

سید محمد هادی رضوی مدیرعامل گروه اقتصادی «فاطمی» است با چندین شرکت به نام‌های صنایع آینده‌سازان فاطمی نوین، سیستم‌های رسانه‌ای فاطمی، ماشین‌های اداری فاطمی و کارخانجات فاطمی. این گروه برای فعالیت‌های فرهنگی نیز یک باکس ویژه درنظر گرفته و پروژه «شهرزاد» نیز در همین باکس تعریف شده است.

دفتر پرزرق و برق او در خیابان بخارست (احمد قیصر) در تهران قرار دارد. ورود به این دفتر با کفش ممنوع است و باید دمپایی‌های مخصوص پوشید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    اول تیترو بخونید بعد متنو ببینید توی متن اصلا به جواب سوال تیتر پاسخی داده شده؟ اگه هدف وادار کردن خواننده به تفکره که اصلا محقق نشده و نوشته انقدر بی درو پیکره که خواننده اخرش می پرسه خوب که چی؟؟؟

  • aminsalam

    افرین تهیه متن یکی از ثروتمند را شناختم سید محمد امامی از نزدیکان سید محمد هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری ایران است و غیره

  • رضا

    دولت روحانی،یا دولت احمدی‌نژاد،یا دولت خاتمی،همه سر تا پا به فرمان آغا،چپاول از مردم ایران هدف آخوندهاست،این داستان دزدی و ریا و دروغ و نیرنگ ادامه دارد،ای مردم به اصطلاح با هوش ایران،چه شده است شما را،بیدار شوید ای خفتگان در منجلاب اسلامی بیدار شوید