ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر از اعتصاب غذای سعید شیرزاد

گروهی از زندانیان سیاسی زندانی رجایی‌شهر با انتشار بیانیه‌ای، ضمن دفاع از اعتصاب غذای سعید شیرزاد، خواسته‌های او را صنفی، مشروع و قانونی خوانده‌اند.

جمعی از زندانیان سیاسی زندانی رجایی‌شهر با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای سعید شیرزاد، زندانی سیاسی همبندشان دفاع کردند. آن‌ها خواسته‌های شیرزاد را که او برای تحقق‌شان از ۲۸ روز پیش اعتصاب غذا کرده است، «صنفی، مشروع و قانونی» دانسته‌اند.

سعید شیرزاد، زندانی در اعتصاب غذای زندان رجایی‌شهر

در این بیانیه تأکید شده است که زندانیان سیاسی و عقیدتی سالن ۱۲ بند چهار زندان رجایی‌شهر در شش سالی که از اختصاص این سالن به زندانیان سیاسی می‌گذرد، بارها مطالبات صنفی خود را به شکل مکتوب یا در دیدارهای حضوری با مدیریت زندان، سازمان زندان‌ها و دادستانی تهران در میان گذاشته‌اند و این خواسته‌ها از سوی خانواده‌های آنان نیز به طرق گوناگون پیگیری شده است اما پیگیری‌های انجام شده، جز در مواردی انگشت‌شمار، نتیجه چندانی نداشته است.

امضا کنندگان بیانیه حمایت از اعتصاب غذای سعید شیرزاد، همچنین ضمن برشمردن بخشی از مطالبات خود از جمله استانداردسازی محل اسکان زندانیان، دسترسی به تلفن، تسهیل شرایط ادامه تحصیل و بهبود خدمات پزشکی و درمانی و حفظ شأن زندانیان هنگام اعزام به مراکز درمانی و مراجع قضایی، خواسته‌اند که مدیریت زندان و دستگاه‌های بالادستی و قوه قضاییه، مسئولیت خود را در «پایمال شدن حقوق صنفی و انسانی زندانیان» بپذیرند و تلاش خود را معطوف به اصلاح آن کند.

در همین زمینه:

بیش از ۶۰ زندانی سیاسی در سالن ۱۲ بند چهار زندان رجایی‌شهر محبوس هستند که اتهام ۲۰ نفر از آنان محاربه است و به زندان‌های طولانی، حبس ابد یا اعدام محکوم‌اند. این زندانیان که از طیف‌های مختلف سیاسی هستند، پیش از این نیز بارها با نوشتن نامه و امضای بیانیه، اعتراض خود را به شرایط زندان نشان داده‌اند و خواستار پاسخگویی مسئولان شده‌اند.

یکی از آخرین این نامه‌ها در روزهای آغاز پاییز سال ۹۵، به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نوشته شده و در آن به عدم تأمین حقوق اولیه‌ زندانیان اعتراض شده است.

آن‌ها در این نامه سرگشاده با اشاره به آن‌چه «نقض مکرر و مداوم مفاد آیین‌نامه داخلی سازمان زندان‌ها» خوانده شده است، به کم‌کاری مسئولان زندان در فراهم کردن امکانات اولیه مورد نیاز زندانیان اعتراض کرده‌اند و این شرایط را باعث دچار شدن زندانیان به بیماری‌های گوناگون دانسته‌اند که در نهایت موجب مرگ تدریجی و خاموش آن‌ها می‌شود.

سعید شیرزاد، فعال ۲۸ ساله سیاسی و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس است. او از روز ۱۷ آذر در اعتراض به برخی از مشکلات زندان رجایی‌شهر از جمله «توهین مستمر مأموران به خانواده‌های زندانیان، بازداشت اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی در سالن ملاقات، جلوگیری از اعزام زندانیان سیاسی بیمار به مراکز درمانی و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و ...» اعلام اعتصاب غذا کرد و از آن روز لب‌های خود را دوخت.

او که از خرداد ماه سال ۹۳ بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد، به پنج سال حبس محکوم است. او در دوران بازداشت بیش از دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین در انفرادی و بدون داشتن ارتباط با خانواده و وکیل خود به سر برده است.

این فعال مدنی ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ به اتهام اجتماع و تبانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه و در دادگاه بدوی به اتهام «ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﮐﺸﻮﺭ» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این دادگاه پس از گذشت ۱۵ ماه از بازداشت او برگزار شد.

شیرزاد دوازدهم خرداد ۹۳ در محل کار خود در پالایشگاه تبریز بازداشت و ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

از جمله اتهامات وارده به این فعال حقوق کودک، «کمک به مشکلات آموزشی کودکان زندانیان سیاسی» است.

سعید شیرزاد در آخرین احضارش به دادگاه در اردیبهشت سال گذشته، در اعتراض به نحوه رسیدگی به پرونده و ممانعت دادگاه از حضور وکیلش، جلسه را ترک کرده بود.

پیش‌تر نیز این فعال حقوق کودک دو بار به دلیل آنکه با دستبند و پابند به دادگاه اعزام شده بود، از حضور در جلسه رسیدگی به پرونده خود در دادگاه امتناع کرده بود.

شیرزاد اولین بار در ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ در پی کمک‌رسانی به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی بازداشت و پس از ۱۹ روز با قید کفالت آزاد شد.

متن کامل و اسامی امضا کنندگان نامه حمایت از سعید شیرزاد را در اینجا ببینید:

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.