ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو روز و ۱۴ اعدام؛ افزایش شمار اعدام‌ها در آستانه انتخابات در ایران

۱۴‌زندانی محکوم به اعدام به دار آویخته شدند. به این ترتیب شمار زندانیانی که در طول کمتر از یک هفته گذشته اعدام شده‌اند به دست‌کم ۳۵‌مورد رسیده است.

۱۴ زندانی محکوم به اعدام در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن در ایران به دار آویخته شدند. با این اعدام‌ها شمار زندانیانی که در طول کمتر از یک هفته گذشته اعدام شده‌اند به دست‌کم ۳۵ مورد رسیده است.

آماده کردن طناب دار برای یک اعدام در ملاء عام

سازمان حقوق بشر ایران پیش از این هشدار داده بود که با توجه به تجربه‌های مشابه سال‌های قبل در جمهوری اسلامی، شمار اعدام‌ها در آستانه انتخابات افزایش خواهد یافت: «به‌طور معمول در ماه‌های پیش از انتخابات در ایران تعداد اعدام‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند و در یکی دو هفته منتهی به آن ناگهان متوقف می‌شوند.»

بر اساس آخرین خبرها از اعدام‌ها در ایران، سحرگاه روز ۲۸ بهمن، دو زندانی در زندان قزلحصار کرج به دار آویخته شدند. هر دو این زندانیان در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نام و هویت اعدام شدگان را منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، یکی از این دو، شهروندی از اهالی شیروان از توابع استان خراسان شمالی بوده که در سالن سه واحد دو زندان قزلحصار نگهداری می‌شده است. او که به اتهام حمل و نگهداری یک کیلو و ۴۵۰ گرم شیشه، در سال ۹۱ بازداشت شده، به چنین جرمی اقرار نکرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی اعدام شده، درباره نحوه بازداشت و محکومیتش گفته است که او گچکار بوده و برای کار به کرج و منزل یکی از دوستانش رفته: «نیمه شب صاحبخانه فرزندش را به دکتر برده که مأمورها داخل می‌آیند و {فرد اعدام شده} و مواد را با خود می‌برند. هر چند وکیل داشت و دو بار هم برای عفو و بخشودگی اقدام کرده بود، اما موفق به رهایی از اعدام نشد.»

اما یک زندانی هم روز ۲۷ بهمن ماه با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده است. کمپین فعالین بلوچ، فرد اعدام شده را از اهالی لرستان دانسته و هویت او را احراز کرده است. این زندانی ۹ سال در زندان و در انتظار اجرای حکم بوده.

بر اساس اعلام منابع مطلع، دو زندانی دیگر هم برای اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل شده‌اند اما اجرای حکم اعدام آن‌ها به تعویق افتاده است. یکی از این دو، پنج سال است به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد و تا کنون سه بار برای اجرای حکم برده شده، اما هر سه بار اعدامش به تأخیر افتاده است.

دو زندانی هم با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان سمنان اعدام شده‌اند. این دو زندانی که به سلول انفرادی منتقل شده بودند، ۲۶ بهمن ماه آخرین ملاقات‌شان را با خانواده‌های‌شان انجام دادند.

سحرگاه روز ۲۷ بهمن اما یک محکوم به اعدام در ارتباط با جرایم مرتبط با مواد مخدر هم در محوطه زندان میناب اعدام شده است. فرد اعدام شده اهل سیستان و بلوچستان و متهم به حمل و نگهداری دو کیلوگرم مواد مخدر (هرویین) بوده است.

مراجع رسمی در قوه قضاییه تاکنون درباره اجرای این حکم اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. البته عدم اطلاع‌رسانی درباره اعدام‌ها سنت دستگاه قضا در ایران است و به عنوان نمونه ۸۱ درصد از اعدام‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ در ایران هیچ‌گاه به‌صورت رسمی اعلام نشده‌ است.

از میان ۸۷ اعدامی که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ در نقاط مختلف ایران انجام شده نیز تنها ۱۹ مورد از سوی منابع رسمی اعلام شده‌اند.

اعدام محکومان مرتبط با مواد مخدر اما در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های مجلس ایران برای اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر و کاهش اجرای احکام اعدام ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسماعیل عبدالله زاده

    بقای رژیم فعلی که یکی از بزرگترین دیکتاتوری های جهان است بر دو اساس و مبناست : 1 سرکوب و دیکتاتوری و استبداد و فاشیسم 2 فقر فکری و فرهنگی شدید جامعه ی ایرانی. انچه معلوم اینست که 99 درصد علت دوام این رژیم به فقر فکری و فرهنگی شدید جامعه ایرانی بر میگردد و تنها 1 درصد به استبداد و دیکتاتوری و فاشیسم ان بر میگردد. در این میان اصلاح طلبان عامل بقای رژیم و عامل فریب مردم و مشروعیت بخشیدن به استبداد و دیکتاتوری رژیم هستند. اصلاح این رژیم همان قدر به یک جوک شبیه است که بگوییم خمینی و خامنه ای و ملاها و نوکرهای انها ازادیخواه و دموکرات هستند.