ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بودجه ۳۰ میلیارد تومانی دولت برای مقابله فوری با ریزگردهای خوزستان

هدف دولت از اجرای این برنامه کوتاه مدت تثبیت ۳۰ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی گرد وغبار در استان خوزستان است. وزارت جهاد کشاورزی مأمور اجرای این پروژه است.

سرانجام دولت حسن روحانی برای اجرای یک برنامه کوتاه مدت مقابله با گرد و غبار در خوزستان ۳۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داد.

وزارت جهاد کشاورزی مأمور اجرای برنامه کوتاه مدت مقابله با ریزگرد است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دستوری که متن آن را رسانه‌های دولتی منتشر کرده‌اند، وزرات جهاد کشاورزی را به عنوان مسئول اجرای پروژه مقابله با کانون‌های داخلی ریزگرد معرفی کرد.

هدف دولت روحانی از اجرای این برنامه کوتاه مدت تثبیت ۳۰ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی گرد وغبار در استان خوزستان است.

در هفته‌های گذشته، با بالاگرفتن بحران ریزگرد و قطع برق و آب در خوزستان، از دولت ایران انتقاد شد که ظرف سه سال گذشته تنها ۱۰ درصد بودجه مصوب برای مقابله با منشأ تولید ریزگرد را تأمین کرده است. علاوه بر این اعلام شد که دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نیز هیچ بودجه‌ای برای حل مسئله گرد و غبار در این استان اختصاص نداده است.

بر اساس دستور اسحاق جهانگیری، وزارت کشاورزی مسئول است تا هر سه ماه یکبار گزارشی از عملکرد خود را برای سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت کشور ارسال کند.

اسحاق جهانگیری در نامه خود پنج وزارت خانه و سازمان زیر مجموعه دولت را خطاب قرار داده است.

در جلسه ۲۷ بهمن ۹۵ دولت، و با بالاگرفتن بحران در خوزستان اعلام شد که محمود حجتی، وزیر کشاورزی با طرحی اجرایی برای مقابله با ریزگردها به استان خوزستان رفته است. در آن زمان اعلام شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری به محمود حجتی مأموریت ویژه‌ای برای مقابله با ریزگرد داده است.

ایجاد کمربند سبز و درختکاری از جمله برنامه‌های وزیر کشاورزی برای مقابله با ریزگرد اعلام شده بود.

روز گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأیید کرده بود که بخشی از گرد و غبار خوزستان منشأ داخلی دارد. او گفته بود بر اساس مطالعات انجام گرفته در خوزستان ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی وجود دارد و دولت در حال برنامه‌ریزی برای آن است. پیش از این دولت ایران منشأ اصلی طوفان گرد و غبار در ایران را کشورهای خارجی معرفی می‌کرد.

آبان‌ سال گذشته دولت حسن روحانی در جریان تدوین «سند ملی مقابله با گرد و غبار» اعلام کرده که مقابله با پدیده ریزگردها دست‌کم دو دهه و با روند فعلی تأمین بودجه ۳۰ سال به طول خواهد انجامید.

خوزستان بیش از ۱۲ سال است که با پدیده گرد و غبار مواجه است. طی سال‌های گذشته مسئولان معتقد بودند که بخش اعظم این طوفان شن از کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه و اردن بر می‌خیزد.

اما چند ماهی است که برخی کارشناسان و مسئولان می‌گویند گرد و غبارهای اخیر خوزستان ریشه در کانون‌های داخلی گرد و غبار دارد و ناشی از انتقال‌آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها استان است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.