ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه هلند را به تحریم اقتصادی و سیاسی تهدید کرد

وزیر خارجه ترکیه علی‌رغم ممنوعیت سخنرانی در حمایت از تغییر قانون اساسی، به روتردام پرواز خواهد کرد. او گفته اگر هلند اجازه پرواز ندهد آنکارا این کشور را تحریم خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه که اجازه تبلیغ برای همه‌پرسی آینده این کشور را در بازدید از روتردام ندارد، به این شهر پرواز خواهد کرد. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که میتینگ‌های سیاسی دولت ترکیه برای تبلیغ «آری» در همه‌پرسی آتی این کشور در چندین شهر دیگر اروپا نیز لغو شده‌بود.

وزیر امور خارجه ترکیه

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه شنبه ۱۱ مارس در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «سی ان ان ترک» گفت که علی‌رغم ممنوعیت سخنرانی در تظاهرات ترک‌تباران در حمایت از تغییر قانون اساسی، به این شهر پرواز خواهد کرد. او گفت که اگر هلند اجازه پرواز به او ندهد، آنکارا با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی «سخت» پاسخ این کار را خواهد داد.

احمد ابوطالب، شهردار روتردام پیشتر اعلام کرده‌بود که وزیر خارجه ترکیه شنبه ۱۱ مارس و طی بازدید از این شهر اجازه فعالیت تبلیغاتی برای همه‌پرسی آینده ترکیه را نخواهد داشت.

ابوطالب اشاره نکرده‌بود که از پرواز وزیر امور خارجه ترکیه ممانعت به عمل خواهد آمد. او در واقع گفته‌بود که «[چاووش‌اوغلو] مصونیت دیپلماتیک دارد و با او به احترام برخورد خواهیم کرد، اما ابزارهای دیگری برای ممانعت از هر گونه رویدادی در مکان‌های عمومی در دست داریم.»

به گزارش رویترز، ابوطالب جمعه‌شب تأکید کرده بود که مسئله اصلاً بر سر عدم اجازه ورود به چاووش‌اغلو نیست.

مشخص نیست که آیا چاووش‌اوغلو خواهان سخنرانی در راهپیمایی عمومی علی‌رغم ممنوعیت اعلام‌شده هست یا خیر.

اروپا در برابر ترکیه

جدل‌های لفظی بین ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر و پس از کودتای نافرجام در ژوئیه گذشته بالا گرفته‌است. سران اتحادیه اروپا اردوغان را به سرکوب مخالفان و نقض آزادی بیان متهم می‌کنند و دولتمردان ترکیه نیز چندین بار برخی دولت‌های این اتحادیه را به نژادپرستی متهم کرده‌اند.

اردوغان نیز این هفته پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روابط مسکو و آنکارا را در زمینه‌های اقتصادی و نظامی، به خصوص در جنگ سوریه به شدت گسترش داد.

نزدیکی به روسیه عموماً نشانه دوری از اتحادیه اروپا تعبیر می‌شود، اگرچه قرارداد مهم این اتحادیه با ترکیه برای بستن مرزهای اروپا به روی پناهندگان جنگ‌های خاورمیانه کماکان اجرا می‌شود.

همزمان با لغو میتینگ سیاسی در روتردام، چهار رویداد از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده دیگر نیز در اتریش و یک مورد دیگر هم در سوئیس لغو شده‌اند. هلند نیز پیشتر اعلام کرده‌بود که به هیچ میتینگ عمومی از این جنس مجوز نخواهد داد.

لغو کارزارهای انتخاباتی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری برای رأی «آری» به رفراندوم آتی تغییرقانون اساسی در آوریل نشان دیگری از ناخرسندی اتحادیه اروپا نسبت به او است.

اردوغان در تلاش است تا با تغییر قانون اساسی اختیارات خود در مقام رئیس‌جمهوری را گسترش دهد. حزب جمهوری‌خواه، وابسته به دیدگاه‌های کمالیستی و حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب حامی کردها با این تغییرات مخالف هستند و کارزار «نه» را در کنار مخالفان مستقل و چپ‌گرا به راه انداخته‌اند.

اوج تنش بر سر این موضوع پس از تصمیم آلمان برای لغو راهپیمایی‌های انتخاباتی دولت اردوغان در این کشور روی داد. رئیس‌جمهوری ترکیه، برآشفته از این تصمیم، آن را با «تاکتیک‌های فاشیستی دوران آلمان نازی» مقایسه کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به این سخنان، پنج‌شنبه، ۹ مارس آنها را «بی‌ارزش» خواند و گفت که ایراد چنین سخنانی باید متوقف شود.

آلمان میزبان بزرگترین جمعیت مهاجران ترک‌تبار در اروپا است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.