ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان محیط زیست: اعتراض نمایندگان به نامه‌ام بی‌مورد بود

عیسی کلانتری با دفاع از نامه محرمانه‌اش که باعث دعوا شده بود، گفت در خوزستان آب هست اما مدیریت آب وجود ندارد.

عیسی کلانتری بار دیگر با دفاع از نامه «محرمانه» خود به رئیس جمهوری ایران، اعتراض نمایندگان خوزستان را بی‌مورد دانست و گفت «در این استان آب هست اما مدیریت آب نیست».

در این جلسه عیسی کلانتری در واکنش به انتقاد نماینده مجلس در خصوص انتقال آب خوزستان گفته بود به او گفت "به تو ربطی ندارد."

کلانتری در نشست تخصصی فرماندهان یگان حفاظت محیط زیست مشکل را عدم تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها و مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و گفت: «با ادامه روند کنونی مدیریت منابع و مصارف آب در کشور، طی ۱۵ سال آینده تنها شش استان آب خواهد داشت و این به معنای تعطیلی کشاورزی در کشور است».

به گفته رئیس سازمان محیط زیست  مضمون نامه‌ به رئیس جمهوری نیز همین مسائل بوده و اعتراض بی‌مورد نمایندگان را به دنبال داشت.

در جریان بازدید اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری و عیسی کلانتری از خوزستان، نمایندگان این استان از نامه رئیس سازمان محیط زیست که گفته بود «خوزستان مشکل کمبود آب ندارد» انتقاد کردند. انتقاد نمایندگان مجلس اما با واکنش تند رئیس سازمان محیط زیست مواجه شد. این انتقاد به درگیری لفظی و جنسیت‌‌زده عیسی کلانتری با نمایندگان استان انجامید.

پس از این درگیری، محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد «درخصوص انتقال آب خوزستان به قوه‌قضائیه شکایت می‌کنیم». او گفته این موضوع را با رئیس قوه قضائیه نیز هماهنگ کرده است.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان انتقاد کرده که قرار بود انتقال آب تنها برای تأمین آب آشامیدنی باشد اما اکنون به مصارف دیگر می‌رسد.

به گفته محسن حیدری، درحالی که حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برای تامین آب شرب چهار استان قم، اصفهان، کرمان و یزد کافی است، در حال حاضر یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون مترمکعب آب از خوزستان منتقل می‌شود.

عیسی کلانتری در جلسه امروز خود در پاسخ به منتقدان گفته «نمی‌شود هم استانی که منابع آب فراوان دارد بگوید آب نیست و هم استان‌هایی که منابع آب کافی ندارد بگویند آب نیست». او علت بحران‌های زیست محیطی ایران را توسعه نامتوازن و ۴۰ سال تخریب، بهره‌برداری نامشروع و غیرعلمی در این حوزه دانست و معتقد است بحران آب در خوزستان ناشی از هدر رفت بیش از دو میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی و صنعت است.

اما خوزستانی‌ها می‌گویند بسیاری از مناطق و روستا‌های این استان با مشکل آب آشامیدنی مواجه است. شهروندان این استان به سدسازی‌های بی‌رویه و پروژه‌های انتقال آب اعتراض دارند.

در آخرین مورد ۲۵ آذرماه امسال، ده‌ها تن از شهروندان اهواز در اعتراض به انتقال آب کارون به زاینده‌رود در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند.

در ایران پروژه‌های انتقال آب بخشی از سیاست دولت برای تأمین آب مناطقی بوده که با خشکسالی و کبود آب مواجه‌اند. اجرای این پروژه‌ها اختلافات استانی و اعتراض جوامع محلی را در پی داشته است.

در خوزستان اجرای طرح‌های انتقال آب از جمله کوهرنگ ۱ و ۲ و تونل چشمه لنگان در بالادست سرشاخه‌های رود کارون و احداث سد‌های عظیم در مسیر رودهای بزرگ دز و و کارون تأمین حق‌آبه‌های طبیعی در این استان را با مشکل مواجه کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کلام حق

    این حرف درست که عمده مصرف اب در بخش کشاورزی است (92%). پس ادرس غلط برخی ندهند. متهم و مجرم اصلی خسارت به زیست بوم ها در ایران کشاورزی و دامپروری به ویژه شیوه التقاطی سنتی-هاف‌مُدرن است. در ایران تقریبا همه چیز و همه امور التقاطی فسادزا و آسیب رسان از سنت-هاف‌مُدرن است. نیمی از اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص دارد، در حالی که بازده گندم در ایران 60% کمتر از میانگین جهانی است! سالانه صدهزار تن صیفی جات پرمصرف اب کشت و صادر میشود! دامپروری سنتی عشایری، چهار برابر ظرفیت وارد مراتع میوشد و مدیریت چرا رعایت نمیشود و در روزهای بارانی چراگاههای کوهستانی دام رها میوشد که موجب لگدمالی جوانه های علوفه شده و خاک لگدکوب و مستعد فرسایش سیلابی قرار میگرد! قنوات لایه روبی نشده و در عوض چاههای عمیق و غیرمجوز به شمار صدها هزار حفرگردیده است. میزان خساراتی کشاورزی و دامپروری به اقتصاد و آینده ایارن میزند چند برابر ارزش تولیدش است. کشاورزی و دامپروری در ایران هم مانند اکثر تولیدات صنعتی مانند خودروسازی اش، زیانش بیشتر نفعش است! بعد از انقلاب خودروسازی هم بیش از 14 میلیون خودرو تولید کرده که میانگین مصرف سوختش دو برابر نرم کشورهای پیشرفته است. روزانه 85 میلیون لیتر مصرف بنزین که لاقل 40 میلیونش بخاطر عدم خودروی استاندارد بروز است. ارزش خسارتی صنعت خودروی بی کیفیت به اقتصاد میل میزند فقط در بخش مصرف سوخت روزانه 90 میلیون دلار و در سال حدود سی میلیارد دلار آمریکا است! کشاورزی هم بدتر از خودروسازی است. من شک ندارم میزان خسارت حقیقی بخش کشاورزی و دامپروری بیش از 300 میلیارد دلار یعنی ده برابر مصرف سوخت خودورهای بی کیفیت است و تازه بخشی از این خسارتها مثل فرسایش خاک اصلا قابل جبران نیست!