ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی: راه‌حل اختلاف‌ جناح‌ها برگزاری همه‌پرسی است

حسن روحانی «همه کسانی را که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند» به وحدت دعوت کرد. او اعتراضات سراسری دی‌ماه را نیز به «توطئه آمریکایی‌ها» نسبت داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مراسم حکومتی سی‌و‌نهمین سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ بار دیگر به دفاع از دستاوردهای دولت خویش پرداخت و اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌های ایران را به «وحدت» دعوت کرد. او اعتراضات سراسری دی‌ماه را به «توطئه آمریکایی‌ها» نسبت داد و در پایان نیز همه‌پرسی را راه‌حل قانون اساسی برای حل اختلاف جناح‌های حکومتی دانست.

روحانی در راهپیمایی حکومتی سالگرد انقلاب

حسن روحانی یکشنبه ۲۲ بهمن در ابتدای سخنان خود با اشاره به مسئولان حکومتی مغضوب در جمهوری اسلامی گفت:

زمانی که انقلاب ما پیروز شد همه با هم بودیم، در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، حالا به طور طبیعی برخی خود خواسته از آن پیاده شدند، برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم.

رئیس جمهوری اسلامی گفت که باید «همه» را دوباره به «سوارشدن بر قطار انقلاب» دعوت کرد.

او تأکید کرد که « ما همه یک ملت هستیم و یک آرمان داریم» و این آرمان را «عظمت ایران بزرگ و تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی – اسلامی» تعریف کرد.

حسن روحانی «همه کسانی را که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند» به وحدت دعوت کرد.

او تمام ادیان و مذاهب و اقوام ایرانی پیروی این قانون اساسی را «انقلابی» خواند.

انتقاد از نظارت استصوابی و اشاره به امکان همه‌پرسی

او در این سخنرانی از «همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانونگذاری مجلس، شورای نگهبان» خواست تا با بازنگری در فرایند نظارت استصوابی راه ورود به انتخابات را «سهل» کنند:

اسلام گفته است اگر ۴۰ نفر شهادت دادند این فردی که از دنیا رفته آدم خوب است، اگر آدم بد باشد، در روایات ما آمده خدا از گناهانش می‌گذرد . آیا وقتی ۴۰۰ نفر شهادت می دهند این آدم خوب است، یک جناح شهادت می‌دهد که این آدم خوب است و میلیون ها نفر شهادت می‌دهند، این فرد خوب است، کافی نیست؟ ... قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم، همه در کنار هم باشیم، مردم را راحت بگذاریم، در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم چرا که حریم خصوصی مردم از آن مردم است و یکبار هم شده فرمان ۸ ماده‌ای امام در سال ۶۱ را بخوانیم، به آن عمل کنیم و آستانه تحمل را بالا ببریم.

روحانی به اصل ۵۹ قانون اساسی، اصل مربوط به برگزاری «همه‌پرسی» اشاره کرد و آن را راه‌حل قانون اساسی ایران برای حل اختلاف بین جناح‌های سیاسی دانست. اما مشخص نکرد در چه زمینه‌ای این همه‌پرسی باید برگزار شود:

اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است. اگر در دو مسأله اختلاف نظر داریم، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل ۵۹ قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم

حسن روحانی پیش از این نیز در ابتدای دولت اول خود خواستار برگزاری همه‌پرسی شده بود. او آن زمان نیز به مسئله مورد نظرش برای همه‌پرسی اشاره نکرد، اما گفت که «باید شرایطی فراهم شود تا پس از ۳۶ سال، بنابر اصل ۵۹ قانون اساسی، در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای تصویب یک قانون در مجلس، مستقیم به آرای عمومی مردم و همه‌پرسی مراجعه شود.»

اعتراضات سراسری، توطئه آمریکایی‌ها؟

روحانی بار دیگر در این سخنرانی از کارنامه دولت خود دفاع کرد؛ کارنامه‌ای که به گفته او شامل «پیروزی بر تروریسم»، «شکست توطئه دشمنان در تجزیه کشورهای همسایه و کمک به مردم سوریه و عراق»، «خنثی‌شدن توطئه آمریکا و صهیونیسم در لبنان»، و نیز «خنثی‌شدن توطئه آمریکا در ایران» هم می‌شود.

اشاره او به توطئه آمریکا در ایران به اعتراضات سراسری دی‌ماه برمی‌گشت. او گفت:

آمریکایی‌ها می‌خواستند در امور داخلی ایران دخالت کنند اما مردم ما به آنها جواب رد دادند و با وحدت، اتحاد و ایستادگی‌خود، توطئه آمریکایی‌ها را خنثی کردند. آمریکایی ها به شورای امنیت سازمان ملل رفتند و می‌خواستند علیه ملت ایران توطئه کنند اما خوشبختانه اعضای شورای امنیت به آمریکا پاسخ منفی دادند.

واشنگتن پس از آغاز اعتراضات سراسری و مرگ چندتن از معترضان به شورای امنیت سازمان ملل رفت، اما نتوانست قطع‌نامه‌ای علیه ایران تصویب کند. دولت راست‌گرای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده وعده داده که با نفوذ ایران در خاورمیانه از طرق مختلف مقابله کند.

رئیس‌ جمهوری اسلامی در سخنان امروز ادعا کرد آمریکا در از بین‌بردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) شکست خورده است؛ درحالی‌که ترامپ تهدید کرده اگر به گفته او به «نواقص» برجام رسیدگی نشود، از این توافق خارج خواهد شد.

لزوم اصلاحات اقتصادی

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفته «در یک سال گذشته پیشرفت‌های بسیار مهمی در زمینه اجتماعی، امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بیش از دیگر کشورها و در سال جاری به حول و قوه الهی دارای رشد اقتصادی بیش از متوسط جهانی خواهیم بود.» آمارها اما جز این را نشان می‌دهند. بالارفتن تورم وقیمت کالاهای اساسی، افزایش ناراحتی‌ها و مشکلات روانی و عصبی در جامعه، افزایش خشونت و افزایش شکاف طبقاتی.

او در ادامه به دیگر دستاوردهای دولتش در زمینه استخراج و صادرات نفت، تولید شکر و گندم و توسعه زیرساخت‌های اینترنت اشاره کرد. این در حالی است که روزانه به گفته مقام‌های دولتی چندین اعتراض صنفی و مدنی رخ می‌دهد و در تازه‌ترین مورد، کارگران شرکت نفت نیز از شنبه تا دوشنبه برای اعتصاب سراسری فراخوان داده‌اند.

او در نهایت وعده اصلاحات در ساختار اقتصادی کشور را داد و از لزوم اصلاح الگوی مصرف سوخت و خروج خودروهای فرسوده و آماده‌سازی بیشتر برای زلزله و نیز تشدید مقابله با مشکلات زیست‌محیطی سخن گفت، به ویژه خشکسالی و ریزگردها:

به مردم خوزستان و مردم ایران اعلام می‌کنم که در سال گذشته ۱۲ هزار هکتار بخش‌های شن‌زار را مالش پاشی کردیم و در سطحی وسیع‌تر در سال آینده ادامه می‌دهیم. در سال گذشته کانال ۴۷ کیلومتری را از کارون به دشتی در جنوب شرق اهواز رساندیم که منشأ گرد و خاک است. دبی این کانال در ثانیه ۲۰ متر مکعب است که این میزان برای نهال کاری، بوته‌کاری و مرطوب کردن خاک مورد استفاده قرار می گیرد.

حسن روحانی در پایان وعده داد که سال آینده «سال نشاط و امید» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    همچنان بعنوان جوانی از ایران بیشتر از اونکه به این تبلیغات یک طرفه اون ور آبی ها دلخوش باشم به وعده مسؤلان کشورم بیشتر اعتماد دارم چون هیچ کشوری به اندازه مسؤلان فعلی مملکتم خوبی ایرانو نمیخاد هرچند خیانتکار ودزد ودله هم تو صف مدیران کشور کم نیست اما همون دزد ودله سگش شرف داره به عوامل مزد بگیر سرویسهای بیگانه

  • Nader

    حسن روحانی عامل انقلاب انگلیسی و کارتر ٫ از۱۹۷۹ لوفل لوشاتو با خمینی بوده و همواره بعنوان ریس امنیت کشور عامل اعدامها و سرکوبها و ادامه جنگ و غارت بوده و با ابداع اعتدالی و بنفش و برای ادامه ۸ سال دیگر حکومت طالبانی ولایت نقش ریس جمهور را بعهده گرفته..

  • bijan

    از میان سخنان روحانی وعده او برای سال آینده که "سال نشاط و امید " است ساده لوح ترین افراد را هم می خنداند.

  • تجاهل زده

    رفرندام، جوک جید حسن روحانی. زیباکلام میگه خطر پایین رت خیبان انقلاب! اما همچنان اکبر گنجی نقش اپوزیسوین علیه ترامپ باز ی میکنه و فیسبوکش تبدیل کرده خبرگزرای و اخری خبر پیروزی تیم هاکی جمهرو یاسلامی ! اکبر گنجی اخیرا خیل علاقه مند شه هم با جمهور یاسلامی مخالفت کنه و درعین هم استرما ش با تز تحییل مبرازه مسالمت امیز کنه. او حتی حاضر نیست از جنبش دیماه حمایت کنه ولی مقلات یم نیوسه که حم ارتداد بگیره. واقعا با این شبه روشنفکران صادراتی ایران به کجا می خواهد برود؟ جواب، هیچ جا، همه اشراف و زورتمنندان کاسبکار سیاست خوشنند. چرا بایست اوضاع بهم نزنند و مشکل فقرا هم با مردن شان حل می شود.