ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی خواستار همه‌پرسی در ایران شد

رئیس جمهور ایران می‌گوید بنابر اصل ۵۹ قانون اساسی، برای یکبار هم شده، در مسائل مهم کشور به جای تصويب يک قانون در مجلس، مستقيم به آرای عمومی مردم و همه‌پرسی مراجعه شود.

حسن روحانی، در نخستين کنفرانس اقتصاد ايران اعلام کرد که به عنوان مجری قانون اساسی، برای يک‌بار هم که شده، می‌خواهد يک مسئله مهم و مورد اختلاف در ايران به همه‌پرسی گذاشته شود.

در ايران تا کنون سه همه‌پرسی درباره آری يا نه به نظام جمهوری اسلامی، قانونی اساسی و بازنگری در قانون اساسی صورت گرفته است

او گفته بايد شرايطی فراهم شود تا پس از ۳۶ سال، بنابر اصل ۵۹ قانون اساسی، در مسايل مهم اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی به جای تصويب يک قانون در مجلس، مستقيم به آرای عمومی مردم و همه‌پرسی مراجعه شود.

با اين حال او به موضوع مشخص پيشنهادش مبنی بر همه‌پرسی اشاره‌ای نکرد. تقاضای همه‌پرسی در ايران بايد به تصويب يک سوم نمايندگان مجلس برسد.

آخرين همه‌پرسی ايران پس از بازنگری در قانون اساسی و به دستور آيت‌الله خمينی در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۶۸ انجام شد که با اکثريت آرا به تصويب رسيد.

در ايران تا کنون سه همه‌پرسی درباره آری يا نه به نظام جمهوری اسلامی، قانونی اساسی و بازنگری در آن انجام شده است.

از شفافيت اقتصادی تا خروج از اقتصاد رانتی

روحانی خواستار توجه بيشتر به مسائل اقتصادی شده و  از دستگاه‌های کشور خواسته فعاليت‌های اقتصادی‌ خود را به صورت شفاف اعلام کنند.

رئيس‌جمهوری ايران گفت در شرايطی که فساد در همه ريشه دوانده است، بايد اقتصاد را از رانت و انحصار خارج کرد تا به صورت رقابتی درآيد.

بيشتر سياست‌های دولت روحانی بر "شکوفايی و توسعه اقتصادی" متمرکز بوده است.

روحانی در اين سخنرانی گفته دولت را در شرايطی به دست گرفت که رکود تورمی کشور را فراگرفته بود، رشد اقتصادی کشور به منفی ۶.۸ رسيده بود و تورم هم از مرز ۴۰ درصد عبور کرده بود. او ادامه داد که اکنون اما «در دو فصل پياپی مجموعاً حدود ۴ درصد رشد اقتصادی داشته‌ايم.»

او افزود با وجود در آمد بالای دولت در آن زمان، بين سال‌های ۸۵ تا ۹۰ اشتغال در ایران صفر بود.

چندی پیش رئیس‌جمهوری ایران هنگام تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی، پیش‌بینی کرد تورم تا پایان سال ۹۴ به کمتر از ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

روحانی که در بين اقتصاددانان سخن می‌گفت، از سياسی شدن اقتصاد نیز انتقاد کرد. بخشی از اشاره روحانی به نهادهايی است که به قول او «سياست داخلی قويی» دارند و ماليات نمی‌دهند.

«آرمان ما به سانتريفيوژ وصل نيست»

حسن روحانی بخشی از سخنرانی خود را به دفاع از عملکرد دولت یازدهم در زمينه سياست خارجی اختصاص داد و گفت: «در توافق ژنو بخشی از تحريم ها در حوزه خودرو، پتروشيمی و کشتيرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد. حال اگر در مقابل ما نيز شفافيت بيشتری نشان دهيم و بگوييم فلان نوع غنی سازی که در حال حاضر به آن نياز نداريم برای مدتی متوقف می شود، آيا اين کار به معنای زير سوال رفتن آرمان ها و اصول ما است؟»

اين در حالی است که بخشی از جناح‌های محافظه‌کار در ايران با زير سوال بردن سياست خارجی روحانی در مذاکرات، از دولت انتقاد کرده‌اند. اين‌دسته معتقدند دولت در مذاکرات اتمی بيش از حد کوتاه آمده.

روحانی در پايان سخنرانی خود درباره محور‌های اصلی در مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت:« آرمان ما به سانتريفيوژ وصل نيست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.»

روحانی یک ماه پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی‌شوند اما چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sina

    اگر طرفداران حکومت جرئت دارند و راست می گویند و هر چی که آنها می گویند بیایند زیر نظر سازمان ملل یک انتخابات برای جمهوری اسلامی آری یا خیر برگزار کنید . شما که دائم از طرف مردم حرف می زنید و به مشروعیت جمهوری اسلامی اعتقاد دارید یک رفراندوم مجددا برگزار کنید وگرنه مشروعیت از شما ساقط شده است . اگر این رفراندوم را قبول نمی کنید پس بروید !

  • Majid

    و چرا همه از خود نپرسیم که اصلأ چرا همه پرسی؟ مگر مثلأ یک  جراح مغز برای تصمیم گیری در مورد یک عمل جراحی مهم به همه پرسی متوسل میشود؟ آیا غیر از این است حداکثر شاید با  چند تن از همطرازان خود مشورت کند؟ پس این جماعت خبره و  نخبه و تحفه و دانشمند و عالم و غیره و غیره را که آخوند معظم خامنه ای ادعا داشتن آنها را در دربارش میکند کجایند برای تصمیم گیری در موارد بحرانی؟ حقا که خمینی بدرستی قبل از خودکشی خود با نوشیدن جام زهر بدرستی گفته بود که همطرازانش حتی نمیتوانند یک نانوایی را اداره کنند چه برسد به اداره مملکت را! ولی کجا بود گوش شنوا! و کجاست چشم بینا و گوش شنوا و بینش و خرد حالا؟!؟ 

  • حمید

    آقای روحانی در اشتباه است و لازم است که برای خالص نمودن خود از هر گونه فساد که بقول ایشان در همه ریشه دوانده هر ایرانی به خود یک سانتریفیوژ وصل نماید. با اینکه رژیم آخوندی چنان فسادی در قلب و مغز و وجود و اراده جامعه ریشه دوانیده است که قویترین سانتریفیوژها هم شاید قادر به چنان پاک سازی نباشد. و براه اندازی همه پرسی فرمایشی دیگر چون همه پرسی امام راحل که خود را قیم مردم میدانست و از آنان خواسته بود چون *** به پرسشش بع و یا نع گویند فصل تکراری دیگری خواهد بود از ترویج و تحکیم فساد آخوندی. همان بهتری که اینبار پرسی از علف و یونجه بحای همه پرسی میان ***صفتان توزیع شود.

  • Neda

    با گذشت هشت ماه از طرح سوال علی مطهری از وزیر دادگستری، خبرها حاکی از مانع تراشی و ممانعت هیات رئیسه مجلس از طرح این سوال در صحن علنی است؛ موضوعی که این نماینده آن را به حضور و اعمال نفوذ دو برادری که در رأس دو قوه هستند، نسبت می دهد. بدین ترتیب به نظر می رسد برادران لاریجانی برای جلوگیری از اجرای قانون برای محصوران تقسیم کار کرده اند: سهم جواد تحریف واقعیت است، سهم صادق تهدید به محکومیت، و سهم علی توقیف حقیقت.... کلمه 

  • nima

     حتما ماه بعد  هم ادعا میکنند تورم صفر و  نرخ رشد سه رقمی شده !!

  • nima

    زمانی قرار بود احمدی نژاد لیست مفسدان را اعلام کند، لیستی که هیچوقت دیده نشد... اینبار آقای روحانی وعده افشای نهادهای اقتصادی گردن کلفت می دهد.. امیدوارم این وعده ها برای وقت گل نی نباشد!!..

  • nasim

    راستی این علم شنگه ی بورسیه های غیرقانونی به کجا انجامید؟ دولت تدبیر و امید کلی برای افشای این بورسیه ها هزینه داد و هیاهوها به راه انداخت. پرسش این که: عاقبتِ این هیاهوها بکجا انجامید؟ می گویم: به جایی نیز نخواهد انجامید. چرا؟ نظام مقدس، فرزندان و بستگانش را از سرِ راه که برداشته که! مثلاً در یک قلم مگر دولت تدبیر و امید می تواند با رکنِ رکینِ نطام: جناب حضرت مستطاب حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا شیخ حسین آقای طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه - که کل مملکت را به زیر بغل برده - در بیفتد و به وی بگوید: اسم خواهر زاده ی شما هم در فهرست بورسیه های غیر قانونی است؟ روی دیگرِ آن چفیه ای که در مجلس به گردن آقای فرهادی انداختند تا به برکتِ همان چفیه به وی رأی اعتماد بدهند، این بود که: بی خیالِ بورسیه های غیر قانونی! محمد نوری زاد چهاردهم دیماه نود و سه - تهران

  • nader

    در روز 11دی، اولین روز سال نو میلادی 14 زندانی را در زندانهای بم، کرمان و بندرعباس و قزوین بدار آویختند. در یک اقدام کم سابقه چهار زن به‌طور جمعی در زندان بم کرمان و دو زندانی در زندان بندرعباس، هفت زندانی دیگر در زندان شهاب کرمان به‌طور جمعی و یک زندانی در زندان بویین زهرا در استان قزوین حلق‌آویز شدند. بنا بر گزارش رسانه‌های خبری حکومتی در روز شنبه 9دی (30دسامبر) دست یک زندانی 30ساله متهم به سرقت را در زندان مشهد قطع کردند. اعدام 14زندانی شامل 4زن در روز اول سال میلادی، تنها نشانگر بحرانهای فزاینده حکومت اسلامی  که ناتوان از پاسخگویی به کمترین خواستهای عادلانه مردم ایران، تنها راه مقابله با خشم و انزجار عمومی را گسترش سرکوب و توسل به مجازاتهای سبعانه یافته است .

  • hasani

    .....وقتی گزارش بازدید حسن روحانی از بیمارستان بهارلوی تهران را خواندم مطمئن شدم او اتهام تملق گویی مشمئز کننده از رهبر را به جان خریده تا در صدر تملق گویان از رهبر تملق خواه قرار گیرد و دیگران را در این رقابت خجالت آور ، پشت سر بگذارد. او علت انتخاب بیمارستان بهارلو برای بازدید را " نقش آن بیمارستان و پرسنل آن در نجات جان رهبر پس از ترور سال شصت " اعلام کرده است. یقین دارم این تملق گویی بیش از تمام مجیزهایی که خامنه ای در بیست و پنج سال گذشته شنیده ، خنده رضایت بر لبان او خواهد آورد اما به شدت در مورد کارآیی آن برای تثبیت جایگاه حکومتی روحانی ، تردید دارم... محتبی واحدی 

  • faryad

    مهمترین همه پرسی حذف ولایت فقیه و شورای نگهبان از قانون اساسی است . 

  • arjomand

    مسایل زیادی هست که میتواند به رفراندوم گذاشته شود. مثلا ''جمهوری اسلامی اری یا خیر '' یا مثلا ''نظارت استصوابی اری یا خیر '' اما موضوع هسته ای دست گلی است که مقام عظمای ولایت یک تنه به اب داده اند و خودشان هم باید یک تنه جام زهر را به سلامتی ملت ایران بالا بروند

  • حسن روحانی خواستار همه‌پرسی در ایران شدshahrgon.com | By shahrvandBC | shahrgon.com | By shahrvandBC

    […] [رادیو زمانه] […]

  • arjomand

    ۶ سال طول کشید تا نورچشمی رهبری، احمدی نژاد، از زیاده خواهی های رهبری و عدم پاسگویی ایشان کلافه شود اما به نظر میرسد روحانی از همین حالا کلافه شده. از ابتدای انقلاب تا کنون بین حق مردم و ولایت مطلق فقیه تعارض جدی وجود داشته که البته ولایتیون همیشه دست بالا را داشته اند. اما به نظر میرسد این معادله به سمت مردم در حال تغییر هست

  • Majid

    روحانی در پایان سخنرانی خود درباره محور‌های اصلی در مذاکرات هسته‌ای ژنو گفت:« آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.» هنوز بعد از ۳۵ سال که مشخص نشده این «ما» کیست  آقای «روحانی» با آن عینک «ملکوتی» بر چهره از «آرمان » ما برای ما و از وصال مغز، قلب و اراده با اون «ما» در جهت فریباندن بیشتر ما سخن میراند!!! و اگر ایشان بجای تغییر اسم خود از فیروز به حسن و عنوان حجت الاسلام گرفتن قرآن را میاموخت شاید یاد میگرفت که آرمان انسان بدون اتصال آن به قدرت و اراده خداوند آب در هاون کوبیدن است و باطل و بیهوده!