ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کردهای سوریه: ارتش سوریه آماده اعزام به عفرین است

کردها می‌گویند توافق با دمشق برای اعزام نیروهایش به شمال سوریه معلوم نیست تا چه زمانی طول بکشد و برخی گروه‌ها نیز از این توافق راضی نیستند. دمشق هنوز واکنشی نشان نداده است.

دولت سوریه و شبه نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» توافق کرده‌اند که با استقرار واحدهای ارتش سوریه در منطقه عفرین، با حمله نظامی ترکیه به این منطقه مقابله کنند.

«یگان‌های مدافع خلق»

به‌گزارش رویترز، بدران جیا کورد، مشاور دولت محلی که توسط کردها در شمال سوریه تأسیس شده، می‌گوید واحدهای سوریه با توجه به وضعیت آمادگی‌شان باید ظرف دو روز آینده به مواضع مرزی اعزام شوند.

ترکیه از روز شنبه ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی حملات نظامی خود را به شمال سوریه علیه «یگان‌های مدافع خلق»، نیروی نظامی کردهای سوریه، آغاز کرده است. نام این عملیات «شاخه زیتون» است و نیروهای ارتش آزاد سوریه، از مخالفان رژیم اسد نیز در این عملیات در کنار ارتش ترکیه قرار دارد.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که سال‌ها با آن در جنگ است، یکی می‌داند و آن‌ها را «تروریست» می‌خواند.

ارتش سوریه در مورد اظهار نظر مقام‌های کرد واکنشی نشان نداده است.

نوری محمود، یکی از سخنگویان «یگان‌های مدافع خلق» نیز اعلام کرد که ارتش سوریه به درخواست کردها برای استقرار نیروها به‌منظور محافظت از محاصره ارتش ترکیه، پاسخی نداده است.

بدران جیا کورد گفته است که این توافق با دمشق کاملاً نظامی است و به وضعیت سیاسی منطقه‌ی تحت کنترل کردها در شمال سوریه مربوط نمی‌شود.

او افزود: «مسائل سیاسی و اداری منطقه، موضوع توافق بعدی در مذاکرات مستقیم با دمشق است.»

مشاور دولت محلی کردها همچنین اعلام کرد که توافق با دمشق می‌تواند قبل از اجرای آن به چالش کشیده شود: «ما نمی‌دانیم که این توافقات چه مدت به‌طول خواهد انجامید زیرا برخی از احزاب ناراضی‌اند و خواهان شکست آن هستند.»

به‌گفته یک منبع کردی دیگر روسیه می‌تواند مانع از اجرای این توافق شود زیرا موجب پیچیده شدن روابطش با ترکیه خواهد شد.

مقامات کرد عفرین در ۲۶ ژانویه/ ۵ بهمن نیز با انتشار بیانیه‌ای خواهان استقرار ارتش سوریه در مرز با ترکیه شده بودند.

دولت اسد حمله ترکیه به عفرین را محکوم کرده. فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه به ترکیه هشدار داده بود که چنانچه حریم هوایی سوریه شکسته شود ارتش سوریه جنگنده‌های شکاری ترکیه را نابود خواهد کرد.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مهرماه سال جاری ایجاد دولت خودمختار کُرد در سوریه را قابل مذاکره دانسته بود.

او گفته بود: «آن‌ها در سوریه نوعی دولت خودمختار در چارچوب مرزهای دولت می‌خواهند و این موضوعی قابل مذاکره و گفت‌وگوست.»

مناطق کردنشین سوریه در شمال خاوری، شمال و شمال باختری این کشور قرار دارند و بخش‌هایی از استان‌های حسکه، رقه و حلب را در برمی‌گیرند. کردها ۱۸ درصد کل جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور محسوب می‌شوند.

دمشق رابطه مبهم و پیچیده‌ای با کردهای سوریه دارد. کردها از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، سه کانون مستقل در شمال سوریه ایجاد کرده‌اند.

هم رژیم بشار اسد و هم کردها در طول جنگ سوریه از رویارویی مستقیم با یکدیگر پرهیز کرده‌اند و هنوز چیزی در روابط آن‌ها روشن نیست، از یک سو ممکن است روزی معامله‌ای طولانی‌مدت انجام دهند و از سوی دیگر ممکن است در مورد روابط آینده به توافق نرسند.

بشار اسد پیش از این اعلام کرده بود که خواهان کنترل کامل سوریه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.