ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی انتظامی برای تشویق به بی‌حجابی یک تا ۱۰ سال حبس تعیین کرد

در پی موج اخیر مخالفت زنان با حجاب در ایران، نیروی انتظامی این کار را معادل تبلیغ «فساد و فحشا» دانسته و برای آن زندان تعیین کرده است.

به‌رغم جو فشار در ایران مخالفت با حجاب از سوی زنان گسترش می‌یابد. مسئولان حکومتی برای مقابله با این موج تازه دست به تدابیر تازه‌ای می‌زنند. آن‌ها تشویق به کنار گذاشتن حجاب را معادل تشویق «فساد و فحشا» دانسته و برای آن زندان تعیین کرده‌اند.

ویدا موحد نخستین زنی بود که با بر سر چوب زدن روسری خود به حجاب اجباری اعتراض کرد و در پی آن موجی از این حرکت به‌راه افتاد.

نیروی انتظامی تهران، جمعه ۴ اسفند اعلام کرد که تشویق زنان به نداشتن حجاب مشمول بند دوم ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات خواهد بود که یک تا ۱۰ سال حبس دارد و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس نیست.

بر اساس ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات «کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند» و یا «کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید»، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

بدین ترتیب نیروی انتظامی مبارزه با حجاب اجباری که در ایران حاکم است را معادل «فساد و فحشا» دانسته است.

نیروی انتظامی این اقدام را از «جرائم مشهود» دانسته و گفته است «پلیس موظف است با جرم برخورد نماید و شکستن قانون در همه جای دنیا مواجهه پلیس را در پی دارد و اگر در نیروی انتظامی با جرم مشهود مقابله نکند خود مرتکب جرم و تخلف شده و قابل پیگرد قانونی است.»

از این بخش از اطلاعیه پلیس چنین برمی‌آید که اگر یک مأمور انتظامی با تشویق به بی‌حجابی مقابله نکند خود نیز مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

در اطلاعیه نیروی انتظامی همچنین آمده است که «تردد و حاضر شدن در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی مشمول تبصره ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات است که تا دو ماه حبس داشته و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس بوده و حبس اعمال نمی‌گردد.»

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه و یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.»

در هفته‌های گذشته چندین زن با بر سر چوب زدن روسری و شال خود بر بلندی‌ها ایستاده و به حجاب اجباری اعتراض کرده‌اند. این حرکت نخست با اعتراض ویدا موحد در خیابان انقلاب تهران آغاز شد و پس از آن چندین نفر با الهام از حرکت او، اعتراض‌های مشابهی را انجام دادند و به دختران خیابان انقلاب مشهور شدند. پلیس تاکنون علاوه بر ویدا موحد، نرگس حسینی و اعظم جنگروی، شارپک شجری‌زاده را که به این شکل اعتراض کرده بودند، دستگیر کرده است. نرگس حسینی و ویدا موحد اکنون با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما اعظم جنگروی و شاپرک شجری‌زاده هنوز زندانی هستند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۳ اسفند نیز زن دیگری در تهران باز هم از جعبه مخابراتی بالا رفت و شال سفید خود را تکان داد. این زن با برخورد خشن پلیس از بالای سکو به زمین پرتاب و سپس دستگیر شد. برخی شاهدان حاضر در صحنه گفته‌اند که پای او آسیب دیده است.

علاوه بر این ۲۹ نفر هم به اتهام ارتباط با کمپین چهارشنبه‌های سفید و کشف حجاب بازداشت شده‌اند.

همچنین در سطح شهرهای بزرگ دیده شده که زنان و دخترانی در خیابان‌ها و در امکان عمومی عملاً روسری‌های خود را کنار می‌گذارند و در یک اقدام اعتراضیِ آرام با حجاب اجباری مخالفت می‌کنند.

روز پنج‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد مأموران امنیتی جعبه مخابرات واقع در خیابان انقلاب تقاطع وصال را به شکلی تغییر داده‌اند که کسی نتواند روی آن بایستد. این جعبه مخابرات مکانی است که نخستین بار ویدا موحد، زن معترض به حجاب اجباری با تکه چوبی که شال خود را بر آن آویخته بود، رویش ایستاد و به مکانی نمادین تبدیل شد.

پیش از این مسئولان حکومتی چنان وانمود می‌کردند که حرکت اعتراضی زنان اهمیتی ندارد و آن را مخالفان جمهوری اسلامی بزرگ می‌کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه به فعالان معترض به حجاب اجباری اتهاماتی زد و گفت: «افرادی هستند که با استعمال مواد صنعتی و با یک کار تشکیلاتی و نوعاً برنامه‌ریزی شده از بیرون دست به این کار می‌زنند که اگر ثابت شود که با تشکیلات خاصی ارتباط دارند برای آن‌ها پرونده سنگین تشکیل می‌شود و برای خودشان و خانواده‌های آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایمان

    نیروی انتظامی خیلی خیلی بیجا کرد با پدر نداشتش! دیگه این حرفها و ترسوندن مردم و زندان و این جفنگیات برای مردم جون به لب اومده و گرسنه و بیکار و بی پول و بی آینده کار ساز نیست. حجاب رو که به اختیار بر میداریم هیچ الان دیگه آخوندها نگران حجابشون نباید باشند نگران لباس زیرشون باید باشند که تا چند سال آینده این ملت لباس زیر آخوندها رو هم از تنشون در میارند. جناب نا مراد مردها کاملا هم پشتیبانی میکنند اما اگر در سر صحنه پشتیبانی مستقیم نمی بینی به دلیل جنایت کار بودن و آدمکشی های بی حد و حصر نظامه اما این آخوندها کور خوندند همونطور که در دیماه 96 ما مردها زیر و روشون کردیم دوباره زیر و روشون میکنیم اونقدر زیر روشون میکنیم تا یا از ایران اشغالی برن یا بمیرن! ندا خانوم شما تا حالا چند بار فرانسه رفتی روسری از سرت برداشتند؟ کمتر پای منبر بیسوادهای نظام مثل رائفی پور و حسن عباسی بشین!

  • یک دگراندیش

    درود بر این بانوان ! درود بر شجاعت و غیرت شان که دارند جور انبوه مردانی می کند که چنان بی غریت و م ثل زمین سیب زمنی پشندی نظاره گرا هستند! هر نوع روش اعتراضی و مبارزاتی از تاکتیکی تاراهبردی ارزشمند است. اما نبایست این حرکات محدود باشد. به قول دوستانی بایست معادلات هزینه-فایده بر هم زد، حرکت اعتراضی نه به حجاب، وقتی می تواند معادلات هزینه-فایده بر هم زند که از یک تاکیتک انفرادی، به حرکت انبوه جمعمی تبدیل شود. این حق داشتن آزادی پوشش، تنها با وقتی می تواند ستانده شود از حاکمیت مستبد و ظالم و فاسد، که از فردای خواندن این کامنت، تمام آن هزاران بانویی که نمی خواهند حجاب اجباری را ، یک بار و برای همیشه این حجاب اجباری را کنار بگذارند و پای این هزینه دادن به ایستند (که ممکن است جریمه نقدی باشد و مدتی زندانی) اگر از فردا چند صد هزار یا چند میلیون بانو گرامی، دیگر برای همیشه حجاب اجباری کنار بگذارند و همگی در خیابان ها ی شهرها حضور پیدا کنند، در این صورت دیگر حاکمیت مستبد نمی تواند کاری بکند (نمی تواند یک میلیون فنر یکجا زندانی کند! این یک میلیون اگر حتی دستگیر شدن نبیاد جریمه بدهند و نه وثیقه ، دیگر حکومت مستبد ناچارااست آزادی حجاب گردن نهد). همان طور 80% مردم با میلیون ها دیش ماهواره بر پست بام ها حق داشتن دسترسی به فناروی ماهواره را گرفتند. این حقوق را حاکمیت مستبد به شما نمی دهد، خود باید بگرید. با بر هم زدن معادلات هزینه-فایده، در مرود ماهواره ، معادله هزنیه -فایده مقابله برای حکومت بر هم خورده است.

  • محسن

    یه خورده هم از آزادی حجاب تو فرانسه بگید بخندیم

  • Neda

    آخر کجای دنیا این وضع مسخره وجود دارد؟ ایجاد و اجرای قانون داعشی توسط پلیس ؟

  • دگراندیش

    بخش اعظمی نیروی پلیس و امنیت و قضایی صرف برخود با موضوعات سبک زندگی شخصی مردم مثل حجاب، شرب خمر، روابط جنسی .. می شود، و در نیتجه کاهش رسیدگی به تخلفات و قانون شکنی های مهم و بزرگ مثل انواع فساد مالی حکومتی ها تا قاچاق 20-25 میلیارد دلاری کالا! کلی پرونده انباشته در قوه قضاییه و اتلاف وقت قضات ! و تحمیل هزینهسنگین و کمرشکن بر بیت امال برای مواردی همچون استخدام نیرو و تجهیزات برای این موارد که در دنیای سکولار دموکرات اصلا جرم نیست ! و بعد می گویند پول نداریم برای فقرزدایی! پول نداریم برای عمران و آبادنی کشور و موارد امثالهم !

  • شاهد

    بانوی دیگری "دختر خیابان" انقلاب شد.او در پیش چشم مردم از پلیس سرکو ب جرمش را می پرسد وبا خشونت بازداشت می شود .اما تماشاگران تا کلانتری پلیس را دنبال می کنند وازادیش را می خواهند. جنبش انقلابی سال 57 می کوشید فضای عمومی را به تسخیر طبقات و گرو های اجتماعی در ایران در اورد و انرا گسترش دهد. شورش تمامیت خواه از شهریور 57 به رهبری کربزماتبک خمینی وبر امدن حکومت تمامیت خواه شیعیبه قدرت فضای خصوصی به تسخیر حکومت در امد .حکم جحاب اجباری خمینی و شعار خیا "یا روسری یا تو سری" شروع "بنده سازی" ملت ایران و "خدایگانی " حکومت شیعی بود .حجاب اجباری به گسترده ی رپاحباروژه سرکوب ایده لوژیک حکومت تمامیت خواه بدل شد و در همه پرونده های سرکوب و کشتار پای ثابت اتهام به تک تکیبانی مردم بود .در مدت نزدیک به چهل سال دستگا ه های سرکوب اسلامی با فراخواندن زنان در خبابان و تذکر و عتاب در مورد رنگ لباس و شکل حجاب انان و پدران و برادران و شوهران را مورد خطاب قرار دادند تا "بندگی" را به مردم ثابت کنند و حضور خود را نمایش دهند .اکنون زمانه ای دیگراغاز شده است .پرچم هویت شیعی حکومت از سوی بانوان به زیر کشیده شده و حاکمان مورد خطاب واقع شده اند و جایگاه بنده و خدایگان عوض شده است .جنبش مدنی از سر بر داشتن حجاب اجباری " نماد ونیروی" یکتای خود را احتیار دارد . این جنیش با فرو کشیدن حکوت به مقام " سوژه" مردم را قادر می سازد انرا از همه حهات ببینند و مورد داوری قرار دهند و نقطه آغاز نمادین است که کل قواعد فرهنگی و سیاسی و افتصادی را تغییر خواهد داد . در مقابل شورش های خشونت بار درجامعه ایران طلیعه داری اغاز کرده است جنبش زنان مدنی ترین است با سراسری شدن قادر است حکومت شبه توتالیتر اسلامی ایران را به تسلیم در مقابل جامعه مدنی وادارد و مردم را از حضیض بندگی به سریر حاکمیت بر حقوق خودشان بر کشد

  • تیشک

    ظاهراً در مملکت آقای حقوقدان ! نیروی انتظامی (بخوانید سرکوبگر) که باید حافظ قانون باشد خود به ناقض قانون تبدیل می شود!! ناقض قانون ازاین جهت که وضع قانون باید در مجلس انجام شود نه در پاسگاه پلیس. مطلبی خواندم در یکی از خبرگزاریها با عنوان "مجلس، فاعل بالاختیار یا مفعول بالاجبار!" ظاهراً مجلسِ مفعول بالاجبار ولایت فقیه در این زمینه هم سکوت کرده و می کند. داعش سوریه را زنان قهرمان کوبانی به جهنم فرستادند. داعش ولایت فقیه را زنان قهرمان ایران به درک خواهند فرستاد.

  • نامراد

    قانون وعرف و مقرراتی که تفکر آزاد و انتخاب حق انسان‌ها را کمه در همه جوامع بجز چند کشور عقب مانده و بدبخت از انسان‌ها بگیرد باید ریخت در سطل زباله و نادیده کرفت

  • نامراد

    بخواب بابا دیر رسیدی این پرت و پلاهای اخوندهای مرتجع غرغره کردن دیگه جایی بین مردم نداره اکثریت قریب به اتفاق مردم از این کار که آزادی پوشش اسمش هست و در همه دنیا برسمیت شناخته شده راضی و حمایت می‌کنند درود بر شیرزنان و خواهران و دختران آزادیخواه ایران دست پلیس و بسیجی و پاسداری که به این دردانه ها آسیب وارد کنه قطع

  • مرادی

    این حرکات بانوان صحیح نیست... از مشروعیت حرکات دیگر نزد مردم (که غالبا تعصبات مذهبی دارند) میکاهد... عدم دخالت و پشتیبانی مردان نیز تایید کننده این نظر است... حتی جدا از دستورات مذهبی پوشش معقول برای بانوان لازم است...پوشش حداقلی برای بانوان هم مانع رقابت بین خود زنان میشود و هم جلوی مصرف بیشتر و رقابت مردان برای کسب ثروت و درآمدبه هر قیمت را میگیرد... نباید آزادی های این چنینی در جوامع مرفه ما را فریب دهد...