ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لودریان: فرانسه نگران فعالیت موشکی ایران است

وزیر خارجه فرانسه در دیدار با همتای روس خود گفت در سفرش به تهران نگرانی‌های فرانسه را با مقامات ایرانی در میان خواهد گذاشت. لاوروف مسائل مورد اختلاف را تنها با مشارکت ایران قابل طرح دانست.

در دیدار ژان ایو لودریان و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه فرانسه و روسیه، در مسکو از توافق هسته‌ای با ایران و نگرانی‌ها از برنامه موشکی جمهوری اسلامی نیز صحبت شد. فرانسه همچنان می‌گوید به برجام پایبند است اما نگران برنامه موشکی ایران و دخالت‌های آن در خاورمیانه است. روسیه همچنان به حمایت همه‌جانبه خود از ایران ادامه می‌دهد معتقد است چنین مسائلی نباید با تهدید مطرح شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست) و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در مسکو ـ سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند

سه‌شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند، ژان ایو لودریان و سرگئی لاوروف پس از دیدار و گفت‌وگو در مسکو، در نشست مشترک خبری خود درباره مسائل مربوط به توافق هسته‌ای ایران اظهارنظر کردند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در این نشست اعلام کرد که کشورش به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است اما گفت: «مسئله موشک‌های بالستیکی ایران واقعاً ما را نگران می‌کند.»

او تأکید کرد که «هر اقدام لازمی را باید انجام داد» تا در خاورمیانه کشوری‌ با تهدید بالیستیکی روبه‌رو نشود.

پیش از این، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در سفر ۱۷ ژانویه/ ۸ بهمن خود به لندن، پاریس، ورشو و داووس اعلام کرد که ایالات متحده با بریتانیا، فرانسه و آلمان بر سر تصحیح «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به توافق دست یافته‌ است. تیلرسون در آن زمان اعلام کرده بود که این کشورها بر سر تشکیل کارگروهی برای افزودن بندهایی به توافق هسته‌ای با ایران برای محدود کردن برنامه موشکی جمهوری اسلامی و میزان نفوذ ایران در خاورمیانه به توافق رسیده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی برای «آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تمدید کرد. او گفت در صورت برآورده‌نشدن شرط‌هایش و تصحیح به گفته او «نقایص فاجعه‌بار توافق»، به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون خواهد رفت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک ضمن بیان این‌که کشورش همچون فرانسه خواهان اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران است، بر این نکته تأکید کرد که مسائل دیگر مربوط به برجام و آن‌چه باید در این چارچوب مطرح شود «تنها باید با مشارکت ایران به بحث گذاشته شود» و نه با «ضرب‌الاجل و تهدید».

وزیر خارجه روسیه همچنین خروج از برجام را «بسیار خطرناک» خواند.

ژان ایو لودریان در این نشست اعلام کرد که در سفر هفته آینده خود به ایران محور اصلی بحث توافق هسته‌ای خواهد بود و او نگرانی‌های فرانسه را با مقامات ایرانی در میان خواهد گذاشت. لودریان ۵ مارس / ۱۴ اسفند به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه قرار بود پیش از این‌ها به ایران برود اما با اعتراضات سراسری دی‌ماه سال جاری در ایران این سفر به تعویق افتاد.

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران، زمینه‌ساز سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به ایران خواهد بود. مکرون برای سفر به ایران سه شرط تعیین کرده: گفت‌وگو با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران و گفت‌وگو درباره نفوذ ایران در خاورمیانه.

امانوئل مکرون نخستین بار ۱۹ آبان/۹ نوامبر ۲۰۱۷ در سفرش به ریاض پیشنهاد داده بود که مذاکراتی مانند برجام درباره برنامه موشکی ایران انجام شود و اگر لازم باشد با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران این مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه‌ای برسد که حاصل آن ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه است.

لودریان در بهمن‌ماه به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفته بود که اروپایی‌ها با ایران توافق کرده‌اند بر سر برنامه موشکی این کشور «گفت‌و‌گویی فشرده و جدی» داشته باشند و این گفت‌و‌گوها پیشاپیش آغاز شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خود را رد کرده‌اند و دخالت خود در مسائل خاورمیانه را مشروع و بر اساس خواست کشورها می‌دانند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ۱۵ بهمن‌ماه در سخنانی با تأکید بر این‌که تهران بر سر «توانمندی‌های دفاعی» نظامی عقب‌نشینی نخواهد کرد گفته بود که آماده مذاکره است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرد ازاد

    ببینید کشور ما دست چه کسانی افتاده عده ای در توهم جنگند عده ای به دنبال جنگند عده ای عاشق جنگند .من برام سوال شده بود که چرا ایران در حالی که اوضاع اقتصادی اش خیلی بده باز سالی میلیاردها دلار به لبنان و غیره کمک می کنه با بررسی تاریخی متوجه شدم که در واقع انقلاب ما از لبنان توسط امام موسی صدر هدایت میشده نه امام خمینی و حتی امام موسی صدر موجب آزادی امام خمینی از زندان شد و در تبعید امام به نجف امنیت او را برقرار کرد و در واقع انقلاب ما توسط کشور لبنان هدایت و به ثمر رسیده و به همین دلیل ایران مجبوره که به لبنان کمک کنه و در واقع حزب الله ایران از منابع ایران برای رسیدن به اهداف خودش استفاده میکنه و شرایط مردم ایران براش اهمیتی نداره و اینکنه میگن حزب الله سال 1980 و با الهام از سپاه تشکیل شده غلطه حزب الله لبنان قبل از انقلاب و با نام دیگری توسط امام موسی صدر وجود داشته و این گروه سپاه ایران را تشکیل داد .خلاصه ایران در چنگال حزب الله لبنان اسیره و بوسیله سپاه ایران را کنترل میکنه .اینجاست که من فهمیدم چرا سیدحسن نصرالله با اعتماد به نفس میگه حتی لباسهای زیر ما رو هم ایران تامین میکنه و پز موشک های ایران را میده