ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر غیرمنتظره مکرون به ریاض: برجام ۲ درباره برنامه موشکی ایران

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید حفظ تعادل در خاورمیانه میسر نیست مگر با مذاکره درباره برنامه موشکی ایران مانند برجام و چه بسا اعمال تحریم‌های اقتصادی برای پیشبرد مذاکرات.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بعد از سفرش به امارات متحده عربی به طور غیرمنتظره‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره برنامه موشکی ایران و بحران لبنان و یمن  به ریاض سفر کرد. مکرون در این سفر پیشنهاد داد که مذاکراتی مانند برجام درباره برنامه موشکی ایران انجام شود و اگر لازم بود با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران این مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه‌ای برسد که حاصل آن ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه باشد.

۹ نوامبر ۲۰۱۷، دبی: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیش از سفر به ریاض در یک نشست خبری

دفتر رئیس جمهور فرانسه شامگاه پنجشنبه ۹ نوامبر، همزمان با سفر مکرون به ریاض  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف رئیس جمهور فرانسه گفت‌وگو با ولیعهد سعودی درباره «برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه» است.

مکرون به محض ورود به ریاض با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار  کرد. در این نشست عادل جبیر، وزیر خارجه سعودی هم حضور داشت. علاوه بر برنامه موشکی ایران که زمینه‌ساز بحران لبنان است و به بحران یمن هم دامن زده، روابط استراتژیک دو کشور و راه‌های تداوم تقویت همکاری دو جانبه در سایه سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان بررسی شد.

رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که از برجام حمایت می‌کند. با این‌حال او از برنامه موشکی ایران نگران است. مکرون گفت:

«نگرانی‌های زیادی درباره ایران وجود دارد. باید درباره موشک های بالستیک ایران مذاکره کنیم. مانند آن چه در سال ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته ای ایران انجام شد، ضروری است که مذاکراتی درباره فعالیت‌های موشکی ایران انجام دهیم و اگر لازم باشد با اعمال تحریم‌های اقتصادی ادامه مذاکرات را امکان‌پذیر کنیم.»

شیعیان حوثی یمن شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان، یک موشک بالستیک از نوع «برکان ۲ اچ» با برد ۸۰۰ کیلومتر به سوی ریاض شلیک کردند که سامانه دفاع موشکی سعودی آن را دفع کرد. ایران این اتهام را که موشک‌های بالستیک در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده رد کرده است. جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه موشکی ایران یک برنامه دفاعی‌ست و نه تهاجمی. با این حال ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در واکنش به شلیک موشک از یمن به ریاض، ایران را به «تجاوز نظامی» متهم و اعلام کرده که ریاض ممکن است موشک‌پرانی حوثی‌ها را به‌عنوان «اعلان جنگ» درک کند.

رئیس جمهور فرانسه در توضیح سیاست‌های این کشور در قبال ایران و امارات متحده عربی گفت:

«ما باید صادقانه با ایران گفت وگو کنیم و نباید زیاد از حد زودباور باشیم. ما در کنار متحدانمان به ویژه امارات متحده عربی ایستاده‌ایم اما بحث بر سر این نیست که همیشه یک سیاست واحد را اعمال کنیم، چنانکه باعث عدم تعادل و درگیری و تنش در منطقه خاورمیانه شود.»

رئیس جمهور فرانسه قرار است در آغاز سال ۲۰۱۸ به ایران سفر کند. این سفر نخستین سفر یک رئیس جمهور فرانسه از آغاز انقلاب تاکنون خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.