ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کردهای سوریه ترکیه را به «پاکسازی قومی» در عفرین متهم کردند

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه تا کنون ۲۰۴ غیرنظامی در حمله ترکیه به عفرین کشته شده‌اند که در میان آنها ۳۲ کودک و ۲۶ زن به چشم می‌خورند. هزاران‌تن نیز در حال فرارند.

کردهای شمال سوریه می‌گویند که ترکیه در شهر عفرین در شمال سوریه دست به پاکسازی قومی زده است. همزمان هزاران‌ غیرنظامی در حال گریختن از عفرین هستند.

هزاران‌تن در حال گریختن از عفرین هستند -  منبع: afp

خبرنگاران شبکه خبری «اسکای‌نیوز» که به شهر عفرین در شمال سوریه رفته‌اند،‌ از برگزاری روزانه مراسم خاکسپاری برای کشته‌شدگان حملات ترکیه و شبه‌نظامیان «ارتش آزاد سوریه» در آنجا خبر می‌دهند.

به گزارش اسکای‌نیوز،‌ تا کنون بیش از ۲۰۰ تن از مردم و اعضای «یگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) منطقه عفرین بر اثر حملات ترکیه کشته شده‌اند. گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه شمار قربانیان غیرنظامی را ۲۰۴ تن اعلام کرده که در میان آنها ۳۲ کودک و ۲۶ زن حضور دارند.

بنا بر گزارش اسکای‌نیوز،‌ تنها در یک مراسم خاکسپاری ۱۹ تن دفن شده‌اند که پنج تن از آنها کودکان بین ۵ تا ۱۴ سال بودند.

شمار زیادی از غیرنظامیان نیز بر اثر بمباران‌ها و گلوله‌باران‌ها در بیمارستان‌های عفرین بستری هستند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز از وخیم‌شدن بحران انسانی در عفرین خبر داده است.

ترکیه که عملیات موسوم به «شاخه زیتون» را ۲۰ ژانویه آغاز کرد،‌ هدف‌قراردادن غیرنظامیان را انکار می‌کند. آنکارا با کمک شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد،‌ رئیس دولت دمشق،‌ این عملیات را برای پاکسازی منطقه مرزی سوریه و ترکیه از ی پ گ آغاز کرد.

ترکیه «حزب اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه را شاخه‌ای از حزب «کارگران کردستان»‌ ترکیه (پ ک ک) و گروهی «تروریست» می‌داند،‌ هر چند کشورهای دیگر آن را تروریست نمی‌شمارند.

ی پ گ رهبری ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه» را برعهده دارد که تحت پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در سوریه می‌جنگیده‌است.

مقام‌های کرد به اسکای‌نیوز گفته اند که ترکیه در حال پاکسازی قومی در عفرین است. به گفته آنها،‌ رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه قصد دارد از طریق جنگ سرزمین‌های قدیمی امپراتوری عثمانی را دوباره مصادره کند.

دمشق نیز آنکارا را به تلاش برای ضمیمه‌کردن بخشی از خاک خود به این کشور متهم کرده است.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرای تحت حمایت ترکیه که به عفرین حمله کرده‌اند - منبع:‌afp

اردوغان تأکید کرده که ترکیه قصد ماندن در شمال سوریه را ندارد و پس از رسیدن به هدف پاکسازی مرز از ی پ گ،‌ ارتش ترکیه به مرزهای این کشور باز خواهد گشت.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین جمعه از محاصره کامل عفرین خبر داد و اعلام کرد که ارتش این کشور و متحدانش هر لحظه آماده ورود به مرکز عفرین هستند.

ی پ گ اما این ادعا را تکذیب کرده است.

تشدید بحران انسانی در عفرین

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هشدار داده که نزدیک‌ترشدن نیروهای ترکیه به عفرین می‌تواند به بحرانی انسانی بزرگتری برای بیش از یک‌میلیون تن از غیرنظامیان ساکن در آنجا بینجامد. پیشاپیش هزاران تن از هراس نزدیک‌شدن ارتش ترکیه عفرین را ترک کرده‌اند و آواره شده‌اند. بخشی از آنها پیش‌تر آوارگان جنگی دیگر مناطق سوریه بودند که به عفرین پناه آوردند.

ترکیه تا کنون ۳۴ درصد منطقه عفرین را اشغال کرده است.

از زمان آغاز عملیات تا جمعه ۹ مارس،‌ ۷۱ سرباز ترکیه و ۳۳۸ شبه‌نظامی ارتش آزاد کشته شده‌اند. شمار کشته‌شدگان نیروهای کرد و شبه‌نظامیان حامی اسد نیز به گزارش دیده‌بان حقوق بشر به ۳۵۹ تن رسیده است.

چندین کاروان شبه‌نظامیان حامی اسد ۲۰ فوریه / یکم اسفند به نیروهای کرد در عفرین پیوستند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.