ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفتگوی تلویزیونی دادستان ایران برای توجیه مرگ غیرعادی زندانیان

منتظری به آمار خودکشی زندانیان در آمریکا و بریتانیا و فرانسه اشاره کرد تا استدلال کند که «خودکشی در زندان در دنیا مساله شایعی است» و آمار خودکشی زندانیان در غرب «وحشتناک» است.

محمدجعفر منتظری،‌ دادستان کل ایران تلاش کرد تا با حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون دولتی ایران،‌ به توجیه نقض حقوق بشر در زندان‌ها و سرکوب معترضان به حجاب اجباری بپردازد. استدلال او این بود: خودکشی زندانیان در همه‌جای دنیا به ویژه در کشورهای غربی «شایع» است.

محمدجعفر منتظری در تلویزیون دولتی ایران

منتظری شنبه‌شب ۱۹ اسفند،‌ به مرگ غیرعادی کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی و فعال محیط زیست در زندان اوین پرداخت که از سوی مقام‌های ایران «خودکشی»‌ خوانده شده است:

«این فردی که خودکشی کرد و متهم به جاسوسی بود، در یک محل مناسب نگهداری می‌شده و مراقبت‌های لازم هم  بوده منتها از فرصت استفاده کرده و شاید از غفلت مراقب استفاده کرده و ظرف چند دقیقه که از ۱۵ الی ۱۶دقیقه بیشتر به طول نکشید، خودکشی کرد.»

هرچند منتظری اتهام «جاسوسی» را بار دیگر مطرح کرد،‌ اما برای توجیه این مرگ غیرعادی به آمار خودکشی زندانیان در کشورهای غربی همچون آمریکا،‌ بریتانیا و فرانسه اشاره کرد تا استدلال کند که «خودکشی در زندان در دنیا مساله شایعی است» و آمار خودکشی زندانیان در غرب «وحشتناک» است.

دادستان کل ایران در حالی سعی در توجیه مرگ غیرعادی کاووس سیدامامی دارد که دستگاه امنیتی ایران مریم مبینی،‌ همسر او را ممنوع الخروج کرده است. فرزندان کاووس سیدامامی که اخیراً‌ ایران را ترک کرده‌اند،‌ از افزایش فشارها بر اعضای خانواده برای سکوت در مورد مرگ او خبر می‌دهند.

او همچنین مرگ محمد راجی،‌ از دراویش گنابادی معترض در زمان بازداشت را تکذیب کرد و گفت که او در درگیری‌ها کشته شده و جسد او برای شناسایی در پزشکی قانونی نگهداری شده است.

هرچند فرهاد نوری،‌ مدیر مجذوبان نور درگفت‌وگو با زمانه از خبرسازی، جعل تصویر برای لاپوشانی شکنجه دراویش گنابادی بازداشتی در حین بازجویی و اعلام تدریجى اسامی کشته‌شدگان خبر داده است.

دادستان کل ایران همچنین به مسئله اعتراض به حجاب اجباری در ایران پرداخت و آن را «سیاست شیطانی دشمنان»‌ خواند. او به دختران خیابان انقلاب هشدار داد که «نظام جمهوری اسلامی در مقابل حرکتی که گناه و حرام مسلم است ساکت نمی‌ماند.»

جمهوری اسلامی برخورد با فعالان زن را پس از آغاز اعتراضات به حجاب اجباری تشدید کرده است. نیروهای امنیتی هشت مارس بیش از ۵۰ زن و ۲۰ مرد را هنگام تجمع در برابر وزارت کار بازداشت کردند. شماری از آنها تا کنون آزاد شده‌اند اما از میان آنها ۱۴ زن به زندان قرچک ورامین و ۵ مرد به زندان فشافویه منتقل شدند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.