ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفیر ایران در سازمان ملل: عربستان اتهام نزند و به دخالت‌های خود در یمن پایان دهد

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید اتهاماتی که عربستان سعودی در مورد جنگ یمن به ایران می‌زند برای گمراه کردن افکار عمومی نسبت به دخالت نظامی خود در این کشور است. وزیر خارجه ایران نیز آمریکا را متهم به دست داشتن در «بزرگترین فاجعه انسانی جهان» در یمن کرده است.

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید اتهاماتی که عربستان سعودی در مورد جنگ یمن به ایران می‌زند برای گمراه کردن افکار عمومی نسبت به دخالت نظامی خود در این کشور است. وزیر خارجه ایران نیز آمریکا را متهم به دست داشتن در «بزرگترین فاجعه انسانی جهان» در یمن کرده است.

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد

غلامعلی خوشرو در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت ملل متحد به اتهام‌های عربستان سعودی، مبنی بر دخالت و نقش ایران در حمله موشکی‌ حوثی‌های یمن به ریاض، اعتراض کرد و گفت این اتهام‌ها «بی‌اساس» و هدف از آن «انحراف افکار عمومی از جنایات خود در یمن» است.

یکشنبه شب ۲۵ مارس / ۵ فروردین شیعیان حوثی شمال شرق ریاض و شهرهای نجران، جازان و خمیش مشیط را هدف ۷ حمله موشکی قرار دادند. وزارت دفاع سعودی اعلام کرد که با موفقیت موشک‌ها را ره‌گیری و نابود کرده است. با این حال یک کارگر مصری بر اثر این حملات در ریاض کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

عربستان سعودی در فردای این حملات ایران را متهم کرد که به حوثی‌ها موشک می‌رساند. واشنگتن، لندن و پاریس نیز ایران را متهم کرده‌اند که به حوثی‌ها سلاح می‌رساند.

سفیر ایران در سازمان ملل آمریکا، بریتانیا و فرانسه را متهم کرد که «میلیاردها دلار از سلاح‌های مرگبار و پیشرفته را به عربستان سعودی می‌فروشند». او همچنین سیاست‌های عربستان سعودی در خاورمیانه را عامل بی‌ثباتی در این منطقه دانست و از جامعه جهانی خواست تا علیه «اتهامات گمراه‌کننده عربستان سعودی» بایستند.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در توئیتی به نقش آمریکا در جنگ یمن تاخت و نوشت: «ظاهرا تأمین بمب، مختصات اهداف و سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی کافی نیست. آمریکا حالا می‌گوید "برنامه‌ریزی" جنگ یمن را هم بر عهده دارد. اکنون این موضوع رسماً اعلام شده است. حجم مشارکت آمریکا در بزرگترین فاجعه انسانی جهان باورنکردنی است!»

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین بدون آن‌که از ایران نامی ببرد، حملات موشکی به عربستان سعودی را محکوم کرده و از نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه حوثی‌ها ابراز نگرانی کرد.

شورای امنیت در قطعنامه شماره ۲۲۱۶ خود ارسال هرگونه سلاح به حوثی‌ها را ممنوع کرده است. کارشناسان مستقل سازمان ملل ژانویه سال جاری به شورای امنیت گزارش دادند که ایران تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را با ارسال سلاح به یمن نقض کرده است. به گفته آن‌ها ایران در به انجام رساندن اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال موشک‌های بالستیک و سلاح‌های دیگر به یمن کوتاهی کرده.

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در این جنگ ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور این کشور کمک می‌کند. در جنگ یمن تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.