ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت رهبر کره شمالی با از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای

دو کره نشست تدارکاتی خود برای از سرگیری مذاکرات چندچانبه ۲۷ آوریل را برگزار کردند. روسیه از آمریکا خواسته در شرایط خطیر کنونی رزمایش‌های مشترک نظامی با کره جنوبی را متوقف کند.

رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند که کیم جونگ اون با مذاکرات شش کشور درباره برنامه هسته‌ای و موشکی کشورش موافقت کرده است. کره جنوبی و کره شمالی نشست تدارکاتی خود برای مذاکرات ۲۷ آوریل را برگزار کردند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی

به‌گزارش رویترز، روزنامه ژاپنی «نیکِی»، پنج‌شنبه ۵ آوریل / ۱۶ فروردین نوشته است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان سفر هفته گذشته خود به پکن، به شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفته که با از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه درباره برنامه هسته‌ای و موشکی خود موافق است.

این روزنامه ژاپنی خبر خود را به‌نقل از چندین منبع نزدیک به مقام‌های چینی و کره شمالی و بر اساس اسناد و مدارک موجود از گفت‌وگوهای دو رهبر در سفر کیم جونگ اون به پکن منتشر کرده است.

رهبر کره شمالی یکشنبه ۲۵ مارس / ۵ فروردین به‌همراه همسرش به‌شکلی اسرارآمیز با قطار وارد پکن شد و تا روز چهارشنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین در پکن ماند. این سفر که نخستین سفر کیم جونگ اون از زمان به قدرت رسیدنش در سال ۲۰۱۱ به‌شمار می‌رود، به‌دعوت شی‌ جین‌پینگ انجام شد. در این دیدار دو طرف درباره مذاکره با کره جنوبی و آمریکا گفت‌وگو کردند و رهبر کره شمالی حاضر شد تا در مورد برنامه هسته‌ای کشورش با این کشورها وارد مذاکره شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز از رویکرد جدید رهبر کره شمالی استقبال کرد.

چرا سفر رهبر کره شمالی به چین اهمیت داشت؟ سفر رهبر کره شمالی به جمهوری خلق چین موفقیتی برای او و برای چین در مذاکرات آتی ایالات متحده آمریکا با کره شمالی درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به شمار می‌آید. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که در ماه مه سال جاری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. محل و تاریخ دقیق دیدار رهبران دو کشور هنوز مشخص نشده است. سفر رهبر کره شمالی به چین و دیدار با شی جین ‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به معنای تقویت رهبر کره شمالی قبل از دیدار با رئیس جمهور آمریکاست. علاوه بر این شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم از دیدار و گفت‌وگو با کیم جونگ اون استقبال کرده است. این وقایع سبب شده که انزوای کره شمالی شکسته شود. همزمان با این تحولات، انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، بحران کره شمالی را در سایه توافق هسته‌ای با ایران قرار داده است. رئیس جمهور آمریکا در ماه مه اعلام می‌کند که آیا آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند یا از برجام خارج می‌شود. بیش از صد کارشناس برجسته امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای به ترامپ هشدار داده‌اند که خروج آمریکا از برجام ممکن است مذاکرات آتی با کره شمالی را تحت تأثیر قرار دهد. سفر کیم جونگ اون به چین اگر حتی در حد یک شایعه باشد، نه تنها رهبر کره شمالی را از انزوا بیرون می‌آورد، بلکه جمهوری خلق چین را هم وارد گردونه مذاکرات آتی بر سر خلع سلاح کره شمالی می‌کند. بدون چین حصول توافق میسر نیست. با استفاده از اشپیگل

مذاکرات شش‌جانبه شبه‌جزیره کره در سال‌های گذشته با شرکت دو کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن برگزار می‌شد تا از این طریق راه حلی دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای پیونگ‌یانگ یافت شود.

آخرین دور این مذاکرات با شرکت نمایندگان شش کشور در سال ۲۰۰۹ برگزار شد.

برگزاری نشست تدارکاتی مذاکرات رهبران دو کره

در همین حال مسئولان کره شمالی و کره جنوبی روز پنج‌شنبه به‌منظور تدارک مذاکرات ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت بین رهبران دو کره، گرد هم آمدند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی گفته که موضوع جلسه روز پنج‌شنبه جنبه‌های اجرایی اجلاس، اقدامات امنیتی و پوشش رسانه‌ای آن بود. همچنین مسئله استقبال از رهبر کره شمالی و چگونگی ورود او پیاده و یا با خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

نشست مشترک کیم جونگ اون و مون جائه ـ این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی سومین ملاقات تاریخی رهبران دو کشور است. پس از این نشست رهبر کره شمالی در ماه مه با دونالد ترامپ دیدار خواهد کرد.

کیم جونگ اون در ۲۷ آوریل نخستین رهبر کره شمالی خواهد بود که پس از جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) به خاک کره جنوبی پا می‌گذارد. دو ملاقات قبلی رهبران دو کره در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ در پیونگ‌یانگ انجام شد.

کوون هیوک - کی، یکی از پنج عضو هیئت نمایندگی کره جنوبی درباره مذاکرات تدارکاتی پنج‌شنبه گفت: «ما به‌مدت چهار ساعت گفت‌وگوهای صادقانه‌ای داشتیم.»

عضو هیئت نمایندگی کره جنوبی با بیان این‌که دو طرف بار دیگر در تاریخی که بعد تعیین خواهد شد نشست دیگری خواهند داشت، حاضر نشد جزئیات بیشتری ارائه دهد.

دیدار رهبران دو کره در «خانه صلح» روستای مرزی پانمونجوم کره جنوبی برگزار خواهد شد. این روستا در منطقه غیرنظامی بین دو کشور قرار دارد و تقسیم شبه‌جزیره کره پس از سه سال جنگ دهه ۱۹۵۰ در این روستا امضا شد.

دو کره همچنین قرار است درباره پخش مستقیم دیدار کیم جونگ اون و مون جائه ـ این مذاکره کنند. دو دیدار قبلی رهبران دو کره فیلمبرداری شد اما به‌شکل مستقیم پخش نشد.

بازی‌های المپیک زمستانی که در ماه فوریه در کره جنوبی برگزار شد عاملی بود برای نزدیکی دو کره.

قرار است گفت‌وگوهای بیشتری روز شنبه (فردا) برای ایجاد یک خط تلفن بین رهبران دو کره، برگزار شود.

درخواست روسیه: کاهش فعالیت‌های نظامی آمریکا

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه از آمریکا خواست تا در شرایط کنونی تمامی فعالیت‌های نظامی خود در شبه‌جزیره کره را متوقف کند.

لاوروف گفت: «مانور نظامی کمکی به کاهش تنش در شبه‌جزیره کره نخواهد کرد.»

آمریکا و کره جنوبی پس از جنگ کره بارها مانور نظامی مشترک برگزار کرده‌اند. در این مدت کره شمالی همواره مانور نظامی مشترک این دو کشور را به‌عنوان تهدید و یا تدارک جنگ علیه خود ارزیابی کرده است.

ارتش‌های آمریکا و کره جنوبی قصد دارند در ماه جاری آوریل نیز مانور نظامی مشترک خود را برگزار کنند. مدت این رزمایش نسبت به مانور نظامی سال گذشته کوتاه‌تر خواهد بود و به جای دو ماه در یک ماه برگزار خواهد شد.

رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا به‌دلیل برگزاری مسابقات پارالمپیک زمستانی در کره جنوبی به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.