ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال ترامپ از رویکرد مثبت رهبر کره شمالی به مذاکره

دونالد ترامپ جزئیات پیام رئیس جمهوری خلق چین را افشا کرد. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید «کیم» از دیدار با او خشنود است و حالا وقتش رسیده که منافع ملتش را در نظر بگیرد.

در پی سفر اسرارآمیز رهبر کره شمالی به چین شی جین‌پینگ، رهبر چین به دونالد ترامپ گفته است که کیم جونگ اون خواهان مذاکره با آمریکا و کره جنوبی است. رئیس جمهوری آمریکا از دیدار با اون استقبال کرده اما گفته که در حال حاضر تحریم‌ها علیه کره شمالی ادامه خواهند داشت.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون

دونالد ترامپ، چهارشنبه ۲۸ مارس / ۸ فروردین با اشاره با احتمال دیدار تاریخی‌اش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در توئیتر خود نوشت: «شب گذشته از شی جین‌پینگ، رهبر چین پیامی دریافت کردم که بر اساس آن دیدارش با کیم جونگ اون بسیار خوب برگزار شده و کیم با اشتیاق منتظر دیدار با من است.»

ترامپ افزوده است: « در عین حال، و متاسفانه، تحریم‌ها و فشارهای حداکثری باید حفظ شود.»

او همچنین نوشته است: «از دیدارمان شاد باشید!»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 28. März 2018

خبرگزاری شینهوا، خبرگزاری رسمی جمهوری خلق چین روز چهارشنبه رسماً سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به چین را تأیید کرد. این سفر به دعوت شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین انجام شد.

پیش از آن در مورد سفر رهبر کره شمالی گمانه‌زنی می‌شد و درستی این خبر معلوم نبود. رسانه‌های ژاپن گفته‌ بودند که روز یکشنبه گذشته قطاری سبزرنگ که شبیه به قطار مورد استفاده رهبر کره شمالی است از طریق شهر داندونگ در ناحیه مرزی وارد چین شده است. شبکه بلومبرگ نیز گفته بود که این قطار حامل کیم جونگ اون بوده است. چین اما در این‌باره سکوت کرده بود.

چرا سفر رهبر کره شمالی به چین اهمیت دارد؟ سفر رهبر کره شمالی به جمهوری خلق چین موفقیتی برای او و برای چین در مذاکرات آتی ایالات متحده آمریکا با کره شمالی درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به شمار می‌آید. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که در ماه مه سال جاری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. محل و تاریخ دقیق دیدار رهبران دو کشور هنوز مشخص نشده است. سفر رهبر کره شمالی به چین و دیدار با شی جین ‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به معنای تقویت رهبر کره شمالی قبل از دیدار با رئیس جمهور آمریکاست. علاوه بر این شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم از دیدار و گفت‌وگو با کیم جونگ اون استقبال کرده است. این وقایع سبب شده که انزوای کره شمالی شکسته شود. همزمان با این تحولات، انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، بحران کره شمالی را در سایه توافق هسته‌ای با ایران قرار داده است. رئیس جمهور آمریکا در ماه مه اعلام می‌کند که آیا آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند یا از برجام خارج می‌شود. بیش از صد کارشناس برجسته امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای به ترامپ هشدار داده‌اند که خروج آمریکا از برجام ممکن است مذاکرات آتی با کره شمالی را تحت تأثیر قرار دهد. سفر کیم جونگ اون به چین اگر حتی در حد یک شایعه باشد، نه تنها رهبر کره شمالی را از انزوا بیرون می‌آورد، بلکه جمهوری خلق چین را هم وارد گردونه مذاکرات آتی بر سر خلع سلاح کره شمالی می‌کند. بدون چین حصول توافق میسر نیست. با استفاده از اشپیگل

کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که چین ترامپ را در جریان دیدار با رهبر کره شمالی قرار داده و وعده خلع سلاح هسته‌ای «ثابت کرد که کارزار فشار بیشترِ ما فضای مناسبی برای گفت‌وگو با کره شمالی ایجاد می‌کند.»

دونالد ترامپ در توئیتر خود همچنین نوشته است: «سال‌ها و در بسیاری از سطوح دولتی، همه می‌گفتند که صلح و خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره حتی یک احتمال کوچک هم نیست. [اکنون] بخت بزرگی وجود دارد که کیم جونگ اون آن‌چه را که برای مردمش و بشریت مثبت است انجام دهد.»

سفر کیم جونگ اون به چین در خبرگزاری‌های رسمی کره شمالی و چین بازتاب‌های متفاوتی داشت. او به چین سفر کرده تا تضمین و حمایت این کشور را در صورت پذیرش صلح به‌دست آورد.

شی جین‌پینگ، رهبر چین در دیدار با کیم جونگ اون از «دوستی سنتی» دو کشور سخن گفته و افزوده است که این دوستی همچنان پا برجاست.

چین از تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی پشتیبانی کرد و شیر نفت خود را بیشتر به روی پیونگ‌یانگ بست.

خبرگزاری شینهوا روز چهارشنبه در گزارشی غیرمعمول و با جزئیات از وعده رهبر کره شمالی به شی جین‌پینگ نوشت: «اگر کره جنوبی و آمریکا به تلاش‌های ما با اراده‌ای مثبت پاسخ دهند، مسئله انهدام سلاح‌های هسته‌ای در شبه‌جزیره کره حل خواهد شد.»

ظهر چهارشنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز گزارش خود را از دیدار رهبران دو کشور منتشر کرد. با این حال در این گزارش به تعهد رهبر کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای و به این‌که او در ماه آوریل با مون جائه ـ این، رئیس جمهوری کره جنوبی و در ماه مه با ترامپ دیدار خواهد کرد، اشاره‌ای نشده بود. روزنامه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که مردم کره شمالی به‌طور رسمی در مورد نشست سران دو کشور چیزی نشنیده و نخوانده‌اند.

پوشش گزینشی گزارش دیدار کیم جونگ اون از پکن، در اظهارات کیم ابهام ایجاد می‌کند.

به گفته شینهووا، کیم پیش‌شرط‌های خلع سلاح هسته‌ای را «فضای صلح و ثبات» دانسته که به «اقدامات همزمان ایالات متحده و کره جنوبی» نیاز دارد. در این اظهارات منظور رهبر کره شمالی روشن نیست. پیونگ‌یانگ پیش از این درخواست‌های زیادی را مطرح کرده بود، از جمله پایان دادن به مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی، لغو تحریم‌ها، عقد قرارداد صلح و یا بیرون راندن سربازان آمریکایی از کره جنوبی.

این نخستین بار است که رهبر کره شمالی به خارج از کشور سفر می‌کند. دیدار کیم جونگ اون از چین سه روزه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.