ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو شورای شهر: مومیایی منتسب به رضاشاه دفن شده است

ابهامات در خصوص هویت مومیایی کشف شده بی‎پاسخ ماند. با دستور مقامات جسد منتسب به رضاشاه بدون ارائه هیچ توضیحی دفن شد.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر می‎گوید بنابر خبر موثقی که دریافت کرده، جسد مومیایی منتسب به رضاشاه با دستور مقامات دفن شده است.

جنازه رضاشاه با هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد

او اعلام نکرده که چه نهادی دستور دفن این جسد را صادر کرده است.

به دنبال گسترش و توسعه بخش غربی حرم شاه عبدالعظیم در شهرری، تجهیزات مکانیکی به طور اتفاقی به جنازه‌ای برخورد کرده‌اند که گمان می‎رود جسد مومیایی شده رضاشاه پهلوی است. نوه او، رضا پهلوی نیز تأیید کرده که به احتمال قوی این جسد متعلق به پدربزرگ اوست.

با این حال، به گفته محمدجواد حق‌شناس مومیایی منتسب به رضاشاه اکنون بدون ادای هیچی توضیحی در خصوص تعیین هویت جسد مجدداً به خاک سپرده شد.

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) April 28, 2018

این عضو شورای شهر در خصوص چرایی پیدا نشدن جسد در اوایل انقلاب احتمال داد که پیش از انقلاب وقتی خاندان سلطنتی از ایران فرار کردند، به ظن اینکه جسد یا آرامگاه رضاشاه تحمل نشود - و درست هم پیش بینی کرده بودند-، برای اینکه آسیبی به جسد نرسد، او را از آرامگاهش در کنار حرم عبدالعظیم جابه جا کردند و در اعماق زمین پنهان ساختند.

او گفت نظر به توجه شدید افکار عمومی نسبت به موضوع، از مدیریت حرم عبدالعظیم، نیروی انتظامی و قضایی و میراث فرهنگی انتظار می‎رود در این زمینه شفاف‎سازی کنند.

در اردیبهشت‌ ۱۳۵۹ نیروهای سپاه پاسداران به دستور صادق خلخالی، حاکم شرع وقت آرامگاه رضا شاه را در کمتر از ۲۰ روز تخریب کردند. محسن فروغی آرامگاه رضاشاه را در سمت غرب حرم شاه‌عبدالعظیم ساخته بود. ۱۷ اردیبهشت ۱۳۲۹، جنازه رضاشاه با هواپیما و سپس با قطار مخصوص به تهران حمل و با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او دفن شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نکا

    چرا شما جنایات رضاخان رو نمیبینید.قراردادسعد آباد که بخشهای مهمی از ایران جداشد،کشف حجاب زوری،کشتاردر حرم امام رضا،کمک به انگلیس و قحطی در ایران و هزاران جنایات دیگر...الان ما اگه مشکل اقتصادی داریم امنیت که داریم استقلال وعظمت که داریم .

  • کارگر

    بدبختی فرقه و سِکت سلطنت طلب از هر کس و هر چیز دیگر بیشتر است, حالتی مانند "نه در غربت دلم شاد و نه رویی در وطن دارم", و این فقط مختص به ۴۰ سال اخیر نیست و قبل از آن نیز صادق بوده. آدولف رضا خان در طی حیات نه چندان شرافتمندانه اش بزرگترین و وحشتناک تروریست کل کشور بود؛ فقط بروید و ده ها و صد ها داستان از حرص و آزِ سیری ناپذیر این تریاکی مفلوک بخوانید, که چگونه به یک نگاه صاحب مجلل ترین و عالی ترین عمارتها و زمینها در کشور می شده است. حیف که اینجا ویدئو نمیشود پیوند کرد, محسن نامجو اثری عالی دارد که چکیدهء این به اصطلاح "شاه" را بیان می کند. ظهور رضا قلدر در سیاست ایران همراه با صید ضیا, جاسوس با سابقهء انگلیس, بود و در پایان نیز توسط اربابان انگلیسی اش تبعیدی شد, تا از یادش نرود که انتر کیست و لوطی کیست. صید ضیا در خاطراتش ذکر میکند که در شب کودتا با رضا میرپنج, پس از آنکه صدای چند گلوله از داخل ساختمان آمد رضا "خان" ترسیده بوده و قصد فرار و ترک محل داشته که سید ضیا مجبور میشود با فشار او را از در عمارت به داخل ساختمان بیاندازد. آدولف رضا خان هر کاری هم کرد بخش بسیار اعظم اش برای خودش و ارباب هایش بوده است. تمامی برنامه های تجدد و مدرنازیسیونی هم که در دوران فاشیستی او انجام شد برنامه ها و بحث ها و پروژه هایی بود که از زمان انقلاب مشروطیت در جامعه مطرح بوده. این حالا میاد و با کمک اربابان انگلیسی اش تمامی این تاریخ را به نام خود می کند. بزرگترین حماقت در ۵۷, حماقت عظیم سلطنتی بود که با حماقت تاریخیِ کودتای ۳۲ و بوسیدن گونهء کاشانی توسط شاه آغاز گشت, و در دههء ۳۰ با حماقت تخریب معبد بهائیان توسط ارتشبد باتمانقلیچ ادامه یافت, حماقتی که در دههء ۴۰ با ایجاد "انجمن حجتیه" توسط ساواک تشدید شد, همان حماقتی که در دههء ۵۰ خود را به شکل میدان دادن به "حسینه ارشاد" و استخدام آیت الله بهشتی و باهنر برای ویراستاری کتابهای مدارس, نشان داد. و این قصهء حماقت های حماسی سلطنتیون سر دراز دارد, که باقی اش بماند برای بعد.

  • کارگر

    جناب نازلی با تشکر از لطف و محبتهای آن حضرت خدمت شما عرض شود که در محاکمهء آقای احمد علی مسعود انصاری, (دههء ۹۰ میلادی) که مقداری از پولهای (دزدی) رضا پهلوی را دزدیده بود و در رفته بود, معلوم شد که مقداری از این بیلیونها دلار پولهای دزدیده شدهء مردم ایران کجا بوده. مقداری دیگر را هم محمد رضایِ درماندهء, ناچارِ, سرگردان مانند باج به خانوادهء راکفلر پرداخت کرد که خود و خانواده اش در آمریکا اقامت داشته باشند, یکی از نوادگان راکفلر نیز شخصاً (با غرور خاصی) در پرسش این حقیر وجود چینین معامله ای, و پولهای انبوهی را که راکفلر از این طریق به دست آورد, تایید کرد. از همهء اینها مهمتر بد نیست اگر شما دقت کنید که حتا اردشیر زاهدی داماد پادشاه فقید و وزیر سابق ایران نیز می گوید که رضا پهلوی دزد است و از خارجی ها پول می گیرد و بدرد ایران نمی خورد. بیخود نبود که مقدار زیادی از سلطنت طلبان "شاهزاده" (به قول هادی خرسندی "ربع پهلوی") را خلع ید کردند. که البته این خلع ید نه ربطی به جمهوری اسلامی دارد و نه حزب توده و نه زمین و زمان. فقط ربط دارد به حماقت عظیم و بلاهت کبیر طیف سلطنت طلب. شاد باشید.

  • بهرام

    کشور ایران تقریباً محال است که حکومت سلطنتی را دوباره بخود ببیند. شاید حکومت دیکتاتوری بدتری را تجربه کند ولی آن سلطنتی نخواهد بود. آن جسد مومیایی شده جزیی از تاریخ ایران بوده، پس دفن کردن دوباره آن برابر است با از بین بردنش. و از بین بردن آن یعنی خراب کردن بخشی از میراث فرهنگی کشور. فارغ از خوب یا بد بودن رضا خان، فارغ از دیکتاتور بودن و یا نبودن ایشان، جسد مومیایی او متعلق به مردم ایران و بخشی از خاطرات (خوب یا بد) ایرانیان است، پس حکومت ولایت فقیه حق از بین بردن آن را ندارد. البته این رژیم خائن تابحال هزاران اثر باستانی را به دلایل احمقانه دینی تا بحال از بین برده، و بجایش هزاران امام زاده در سرتاسر ایران و عراق و شام ساخته، این جماعت دست کمی از طالبان ندارند.

  • مومن

    بدبخت آن ملتی است که نه سواد سیاسی دارد و نه شعور سیاسی ونه استقلال فکری به همین خاطر بسادگی نشخوارکننده شعارهای تو خالی، تکراری و احساسی جریانات چپ و راست میشود. برای آنکه به عظمت و مقام رضا شاه و خدماتی که این فرد برای ایران انجام داد پی ببریم فقط کافی است تاریخ قاجار را بخوبی و با دقت ودرایت مطالعه کنیم آنوقت شاید متوجه حماقت بزرگ خود در بهمن ۵۷ بشویم. در ضمن گاف چه ربطی به شقیقه دارد که بیائیم، لا ابالی وار، مسله رضا شاه پادشاه اسبق ایران را که در غربت و تبعید جان سپرد را با سیاست آمریکا و کاری که با جنازه تروریستی به نام بن لادن انجام داد مقایسه کنیم.

  • مریم

    چرا پس سایفون تلگرام و باز نمی کنه، با این همه که تعریف می کردید.

  • نازلی

    به کارگر حضرتعالی گویا خودتان هم از ترکیباتی که نام بردید بی بهره نیستید. آخه پدر جان کو بیلیونها؟؟ اینکه رقمهای رفقاتان در جمهوری اسلامکی است و در ضمن مدرک شما برای تریاکی بودن رضا شاه چیست؟ بله او دیکتاتور بود و این اصلا قابل دفاع نیست اما دیگر دلیلی بر اینکونه افاضات هذیان گونه که شما ودار و دستههای توده ای و حزب الله میکنند وجود ندارد جانم. بدبخت ملتیست که حتی بعد از چهل سال حکومت فاسد آخوندی این شعارها میخواد پخش کنه.

  • بی کس

    حالبه دولت امریکا با ان ادعای حقوق بشری!!!!!این حرف زنگ زده چپها حالا اگر امریک ادعا داره یک پدیده مثل سعید مرتضوی ندرند که فجیح ترین جنایت رو انحام میده راست وراست هم داره راه میره این جماعت که بههر رفتار امریکا گیر میدند یک خورده به وضع انسان در جمهوری اسلامی نگاه کنند بعد نظر بدند

  • آقایی

    درود بر شما. تلگرام از امروز 9 اردی بهشت ماه فیلتر شده. من سیفون نصب کرده ام اما باز نمی کنه. خواهش می کنم یه فکری بکنید. اگه لازمه سیفون رو update کنید

  • کافرنامدار

    رضاشاه به عنوان یک آدمی که در این سرزمین زندگی کرده وبرمردم حکم رانده است باید احترام داشته باشد آخه رضاشاه بخش از تاریخ این ملت است ، بد بخت مائیم که یک نفراز کوچکی با تمام بی لیاقتی اش مارا هیچ به حساب آورد ومارا مانند انسانهای زرخرید خودش می دانست

  • کارو

    لیبرال ترین حکومت جهان یعنی آمریکا با آنهمه ادعای حقوق بشری و حشری، جنازۀ بن لادن را در اعماق اقیانوس دفن کرد و جنازۀ صدام را هم تنها با هدف آتی سازماندهی مجدد بعثی ها در قالبی دیگر در روستای مادریش در مکانی غیرقابل زیارت دفن کرد. مقبره های تجملی و فرعون وار رضاخان و خمینی و دیگر امامزاده های جدید می باید از روی زمین برداشته شده و اتفاقاً جنازۀ دیکتاتور سابق رضاخان نیز می باید یا در گوری معمولی در قبرستانی عمومی به خاک سپرده می شد و یا در جایی «غیر قابل زیارت» به خاک سپرده می شد که یک بنیادگرایی سلطنتی را دامن نزند. کشف این جنازه و اعلام آن در این سطح و تلاش برای ربط دادن آن به شعارهای انحرافی قیام خلقی دی 96 پرده از نقشه ای برای به بیراهه بردن جنبش انقلابی مردم برمی دارد و مشخص می کند که دست هایی در کار است که برای این مردم امامزادۀ جدید ایجاد کند و به سیاق این 2500 سال، باز هم با مرده و جنازه و شهید و متوفی و مرده پرستی و جنازه پرستی سرگرم شان کند. مردم باید با این مسئله هوشیارانه برخورد کنند و مسیر مبارزه شان را در واکنشی هرچند مقطعی نسبت به این نمایش آشکار جنازه پرستی تغییر ندهند.

  • روزبه

    محل دفن باید مشخص بشه برای نسلهای آینده وگرنه همین رسم برای خمینی و خامنه تکرار میشود.

  • کارگر

    شهروندان ایرانی باید حق و آزادی بدون قید و شرط این را داشته باشند که آزادانه به این مقبره رفت و آمد کنند, همانگونه که مردم به مقبرهء خمینی می روند. در عین حال نباید از یاد برد که نام خانوادگی او, و تمامی ثروت و اموال خانواده گی اش, منجمله بیلیونها دلاری که پسرش در ۱۳۵۷ از ایران خارج کرد تماما دزدی بوده و متعلق به مردم ایران است. با پیکر مردگان و مقبرهء آنان باید کمال احترام را قائل بود و همواره برخوردی انسانی و متمدنانه داشت. در این روزها ده ها و صد ها و هزاران زندانی سیاسی در ایران بیش از هر کس و هر چیز دیگر شایستهء احترام و توجه هستند. بدبخت آن ملتی که قهرمان تاریخی اش یک دزد, جنایتکار, تریاکی است.

  • سامان

    این شد کار خردمندانه. از جمهوری اسلامی و آقای خامنه ای بیش از این هم توقع نبود.