ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه روسیه: با خروج آمریکا از برجام روابطمان با ایران را گسترش می‌دهیم

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه روسیه می‌گوید خروج آمریکا از برجام می‌تواند برای روسیه سودمند باشد زیرا دیگر محدودیتی برای همکاری‌های اقتصادی این کشور با ایران باقی نمی‌ماند.

یکی از مقام‌های بلندپایه وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید اگر آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران کنار بکشد مسکو همچنان از این توافق پشتیبانی کرده و روابط خود با تهران را بیش از پیش گسترش خواهد داد. او همچنین معتقد است که خروج از برجام تنها به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.

به‌گزارش رویترز، ولادیمیر یرماکوف، رئیس بخش منع گسترش سلاح و کنترل تسلیحاتی در وزارت امور خارجه روسیه که در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو حضور داشت، جمعه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت در برابر خبرنگاران گفت خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، به‌معنای پایان این توافق نخواهد بود.

یرماکوف گفت: «این اقدام (خروج آمریکا از برجام) برای ما حتی می‌تواند در زمینه اقتصادی بهتر باشد چون دیگر محدودیتی برای همکاری اقتصادی با ایران باقی نمی‌ماند. ما روابط دوجانبه خود را در تمامی زمینه‌ها از جمله انرژی، حمل و نقل، تکنولوژیِ عالی و پزشکی توسعه خواهیم داد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – تا ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت فرصت داده که «نواقص وحشتناک» توافق هسته‌ای با ایران را برطرف کنند. چنان‌چه مکمل‌هایی درباره تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه به برجام اضافه نشود یا چنان‌که رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده و آلمان هم تلویحاً از آن پیشنهاد حمایت کرده، مذاکرات تازه‌ای درباره این موارد و همچنین محدودیت دائمی غنی‌سازی اورنیوم در ایران از سال ۲۰۲۵ به بعد (بند غروب) انجام نشود، رئیس‌جمهور آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً برقرار خواهد کرد.

یرماکوف افزود: «اگر ایالات متحده این توافق بین‌المللی را که توسط شورای امنیت سازمان ملل هم حمایت شده نقض کند تنها کشوری که از پیامدهای آن رنج خواهد برد آمریکاست. نه ایران، نه چین، نه روسیه و نه اتحادیه اروپا چیزی از دست نخواهند داد.»

این مقام روسی معتقد است که حفظ برجام در راستای منافع امنیت بین‌المللی است و اگر ماندن در آن در جهت منافع روسیه باشد همچنان به تعهداتش در قبال این توافق ادامه خواهد داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیام ویدیویی خود که روز گذشته، پنج‌شنبه ۳ مه / ۱۳ اردیبهشت در یوتیوب منتشر شد اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران نه درباره برجام مجدداً مذاکره می‌کند و نه به توافق هسته‌ای چیزی خواهد افزود. علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل هم در گفت‌وگویی که در همین روز با رسانه‌های داخلی انجام داده بر این نکته تأکید کرده است.

به‌گفته یرماکوف، هیچ دلیلی برای خروج ایران از برجام وجود ندارد، و این کشور در موقعیتی قوی قرار دارد، زیرا به تعهدات خود کاملاً عمل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۱ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

این مقام بلندپایه روسی افزود: «به نفع هیچ کس نیست ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود که همه کشورها نگران آن هستند بازگردد. اما ایران کاملاً حق دارد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خود را گسترش دهد. اگر آمریکا از توافق خارج شود بحث در مورد تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران در شورای امنیت پذیرفته نخواهد بود.»

یرماکوف همچنین تأکید کرد که «در واقع از لحاظ نظری این آمریکاست که باید به‌دلیل ایجاد مانع بر سر راه یک توافق بین‌المللی، مورد تحریم قرار گیرد اما این اتفاق نمی‌افتد، زیرا آن‌ها در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند.»

او محاسبات ترامپ درباره خروج از برجام را غیرقابل پیش‌بینی خواند اما گفت اکثر آمریکایی‌ها با توافق هسته‌ای موافق‌اند. با این‌حال ایالات متحده بر متحدان خود در ناتو فشار می‌آورد تا دست از حمایت از برجام بردارند.

بریتانیا، آلمان و فرانسه به‌منظور حفظ برجام تاکنون چند بار در اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم برنامه موشکی ایران را خارج از چارچوب پیش‌بینی شده در برجام به بحث گذاشتند اما این اقدام با اقبال کشورهای دیگر روبه‌رو نشد. سه قدرت اروپایی از این طریق می‌خواستند هم نظر ترامپ را تأمین کنند و هم مانع از خروج آمریکا از برجام شوند.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲ ماه مه / ۱۲ اردیبهشت به نقل از منابعی در کاخ سفید گزارش داد که دونالد ترامپ تصمیم قطعی خود را برای خروج از برجام گرفته و بحث در حال حاضر فقط بر سر نحوه خروج از توافق هسته‌ای‌ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • از بیچارگان ایران

    برای نابودیاکثریت مرمان عادی ایران تقسیم کار شده اقدامت ضد مردمی در این حکومت: 1- بخش فقیر کردن و سرکیسه کردن مردم به نام ابلاغیه اصل 44، هدفمندی یارانه، مالیات بر ارزش افزوده، انواع عوارض، عدم توزیع منابع ثورت عمومی و در مقابل واگذاری غارتگرانه این ثروتها به نام خصوصی را دولتها انجام میدهند. از جمله اعتدالی و اصلاح طلب و اقتصاددان های به ظاهر طرفدار بازار رقابتی! اما در عمل طرفدرا سرمایه سالاری انحصاری و کارتلی و مافیایی هستند ! نمونه واضحش خودروسازی، که دروغ بزرگ دولتها در این 40 سال نمایش گذاشتند در ادعای رقباتی و رفع انحصار و افزایش بهره بری و... هرگز اینها دنبال نکات مثبت اقتصاد بازار آزاد رقبتی نیستند که موجب افازیش کیفیت و کاهش قیمت کالا بشود و رعایت حال مصرف کننده را کنند! منظور انها فقط انخصار و غارت امول مردم بود. 2- بخش خراب کردن روابط حسنه با دنیا گروههای موسوم به فشار و تاندرو، به اسم مبارزه صهویینسم و حمایت از فلسطین، منافع ملی یارن نابود میکنند و 40 سال این کشور تحرمی و برحان نگه داشتند. هر دو گروه 1و 2 دقیقا در راستای نابودی مردم کشور ایران قدم برمیگدارند!

  • از بیچارگان ایران

    اما برجام هم مثل خود حکومت ایران، بود نوبدش سودی به حال مردم بیچاره ندراد. مردم ایارن تاوان سنگین عقب ماندگی فرهنگی-اجتماعی و بداخلاقی ها و زامب یگوهنه شدنشان و طرفدرای از مذهب و رسوم خرافی و فریب خوردن از اخوندها و نفوذی های ضد ایرانی میدهند. آنهایی که عملا دارند ایارن تبدیل به برهوت میکنند. دارند منابع کشور غارت میکنند. کسانی که دلایل منطقی مبنی بر ضرروت فور ی توزیع سهام مالکیتمنابع تولدی ثورت ملی و افزایش قدرت خرید (که طی سالهای ایخر به یک چهارم رسیده!) و جبران اشتباهات گذشته مقاومت میکنند. کسانی که به اسم اصلاح اقتصادی دارند سرمایه سالاری بیرحم حکومتی-خصوصی ترویج میدهند. کسانی دارند ارز نفت مردم را گران می فروشند و جیب مردم میزنند! کسانی که هر پیشنهادی برای رفع ظلم و فساد میشود و یا برای تعامل و دوستی با دنیا کارشکنی میکنند.

  • از بیچارگان ایران

    موشک پرانی امریکا و متحدانش نمایشی بود گویا با پول یافت برخی دول عربی! من جنگ های خلیج فارس اول و دوم و حمله به عراق 2003 را بررسی کردم. موشک کروز تاماهاوک و امثالهم را الان سیستم های کشف کوتاهبرد نزدیک زمینی می توانند رهگیری کنند. شبکه راداری امروزی روزی قوی تر است. در آن جنگهای گذشته امریکا و متحدان اول سیستم پدافند هوایی را منهدم کردند، اما این بار نکردند، از قبل هشدار دادند به روسها. .. ! یعنی نه انهدام سیستم موشکی بود و نه غافل گیری. یک موشک پرانی نمایشی بود!

  • موشک

    دیگری می‌نویسد: «بله كه بى فايده است ، و اون مرحوم كاملاً درست گفته ، منتها ما چه كنيم با شما جماعت …كه بى جهت خود را به خ مى زنيد ؟! مگه نمى بينى همين سه كشور جنايتكار – امريكا، فرانسه و انگليس – با صد فروند از همين موشك ها هيچ غلطى نتونستند بكنند ؟! بخاطر رضاى خدا از مغزتون يه كم استفاده كنيد!» و مخاطبی دیگر نوشته است: «این جماعت پر مدعای پر سر و صدا، فراموش کردن که هاشمی بزرگ فرمانده کل قوا و امین امام بودند و بسیاری از زیر ساختهای نظامی و از جمله مـوشک با پشتیبانی او بنیان نهاده شد. اما در مقام مقایسه گفت توان اقتصادی و نرم افزاری مقدم بر مـوشک است.»

  • موشک

    یک مخاطب دیگر با اشاره به ایرادی که در یکی از دو متن سایت جهان نیوز به مرحوم هاشمی رفسنجانی اشاره دارد، نوشته است: «کسی که خودش رو به خواب زده رو نمیشه از خواب بیدار کرد! همین دو تیتر متضاد شما، دلیلی روشن بر ممتاز بودن فرزند اسلام یعنی هاشمی بزرگ است. او اگر گفت دنیای امروز دنیای موشک نیست به این منظور که باید بر دیگر مولفه ها از جمله اقتصاد و قدرت نرم افزاری تکیه کرد. همین که هنوزم که هنوزه بعد از رحلت آن مرحوم دست از کینه توزی بر نمی دارید برهانی روشن است بر اینکه هاشمی زنده است چون نهضت زنده است… گر در خانه کس است یک حرف بس است… » مخاطبی به نام «آرش» هم نوشته است: «چرا از موشک ها کاری بر نمی آید/ پیشرفته ترین سلاح آمریکا نابود شد / شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱ … داعش، آخرین و پیشرفته ترین و موثرترین جنگ افزار صهیونیسم مسیحی بود که مقابل چشم سازندگان آن و به دست پهلوانان شجاع محور مقاومت در هم شکست و با هیچ شعبده ای از زمین بلند نخواهد شد. اگر از مـوشک‌ها کاری بر می آمد، داعش را نمی ساختند. چرا از مـوشک‌ها کاری بر نمی آید/ پیشرفته ترین سلاح آمریکا نابود شد / گروه سیاسی جهان نيوز، محمد ایمانی:…. بالاخره آقای ایمانی! از مـوشک کاری بر میاد یانه شما راهنمایی کنین نکنه موشک های ما با ورد و دعا میخوان برن به جایی اصابت کنن.»

  • موشک

    از موشک کاری برنمی‌آید یا می‌آید؟! مخاطب یکی از سایت‌های تندرو نوشته است: «دو تیتر کاملا متضاد از جهان نیوز در یک روز: «دیدید روزگار امروز، روزگار موشک است»، «چرا از موشک ها کاری بر نمی آید / پیشرفته ترین سلاح آمریکا نابود شد». تکلیف را روشن کنید، بالاخره موشک خوب است یا بد؟!» به گزارش انصاف نیوز، مخاطبی دیگر در این سایت به او پاسخ داده است: «بلاخره موشک بدرد می خورد یا نه؟ اینکه روزگار روزگار موشک است چون آمریکا با موشک سوریه را زده است درست است اما اینکه از ۱۱۰ موشک شلیک شده حدود ۸۰ تای آن را سیستم های ضد موشک سوریه آنهم با تکنولوژی ۴۰ سال پیش منهدم کردند یعنی موشک همان پشمک است بنابراین درست ترین حالت این است که تمام نیروهای ۳ گانه مجهز باشند.»

  • ناروان

    اما اگر روسیه و چین و راروپا ارداه قوی دارند برجام حفظ شود، ناچار کل سیستم بانکی و شرکتهای متعامل با ایران مخصوص ایجاد کنند، این بهانه بزرگی می شود برای هیمشه دلار از صحنه یکه تازی مبادلات جهانی حذف شود. اروپا و چین و روسیه مجموعه بیش از نیمی از اقتصاد دنیا دارند، پس توانایی بالاقوه دارند که نظام اقتصاد جهانی را بدون امریکا تغییر بدهند، مهم ارداه آنهاست که آیا میخواهند به سلطنت آمریکا پایان دهند یانه؟! برجام بهانه خوب یاست برای این قدرتهای رقیب امریکا ! این وسط اگر برجام حفظ شود و نه شود، خیلی به حال مردم عادی فقی نمی کند! دیکتاتور ی ایران بیرحمانه و ضد ایارنی ترنی شکل ممکن دراد بقیه منابع ایران را غارت و ویران خواهد می کند / فقط یک حکومت ضد ایارنی و مشتی خائن و اجنبی اشغالگر می تواند چنی بیرحمانه هتسی یک کشور تاریخی را نابود کنند و دارند نابود میکنند با شتاب عجیبی! فرقی نمی کند ترامپ برجام ترک کند یا برجام باشد، فرقی نمی کند همه دنیا با این رژیم باشند و یا رهایش کنند، در نهایت هیچ ابرقدتی و کشور خارجی و حکومت ایران دلش به حال مردم نسوخته است و کاری برای مردمان ایران نمیکند! ملاک من همین است که سالهاست مردم میخواهند عدالت توزیعی باشد، و حکومت ایران منابع تولید ثروت ملی ملی مساوی و رایگان و سریع میان آ نها تزویع کند تا از این فقر جنکاه نجات یابند، جاکمیت استبدادی دست از این تسعیر ارز و در نتیجه زدن جیب مردم بردارد! اما می نگریم کوچکترین اثری ندارد درخواست ها. همه چیز بدتر و بدتر شده، دولت حسن روحانی - در تدوام ماموریت بقیه دولتهای حاکمیت- در اوج تزویر و دروغگویی است و وقاحت دروغگویی به حد اعلا رسانده! مشکل مردم می خواهند در سطح روسی و تلگرام داشتن و نداشتن پایین بیاورند! اما شکمهای گرسته و نسل های سوخته و پیرمجردها چیزی به مراتب بالاتر و حادتر از مکشل روسری و یا تلگرام است!

  • ناروان

    از خوانش چندباره پاراگراف "حمدسعید احدیان" اگر اشتابه میکنم اصلاح فرمایند منتقدان، آن طور من متوجه شدم، در کل مکانسیم ماشه وقتی عمل میکند که ایران برجام ترک کند و نه مثلا امریکا! یعنی برگشت همه تحریمها لغو شده سازمان ملل - که خیلی هم مهم است برای کشور و مردم عادی و غارتگران و سرمایه سالاران و حتی حکومت ایران! مثلا سه سال دیگر حکومت ایران میتواند سلاح از روسیه وچین و حتی اروپا بخرد. مثلا ایران نیازمند 500 هواپیما معادل متوسط صد نفره مسافربری است در ده سال آینده که رقمی بالغ بر صدها ملیارد دلرا یم شود/ ناوگان هوایی نیروها هوایی ایران نیازمند هزار فروند هواگرد است که آن هم صدها میلیارد دلار است. همه اینها میتواند در مبادلات تهاتری یا غیر دلاری انجام شود! ظرف ده سال لااقل ایران میتواند معادل 800 تا هزار میلیارد دلار نفت صادر کند! این پول میرود به جیب کسانی که با ایران مراوده داشته باشند. / الان پورسانتها و انواع دزدیهای دیگر مثل دلالی و ارازن فروشی نفت گویا کمتر شده در معاملات نفت و امثال بابک زنجانی کم شده، این به نفع گویا دولت است و بهز یان دشمنان داخلی برجام. دشمنان برجام از اینکه دزدیهایشان از نفت فروشی کم شده ناراحتند و برای هیمن حتی از امریکا هم بیشتر علاقه مند شکست برجام هستند!

  • ناروان

    من خیلی مطالعه کردمم درباره این برجام، بخش قابل توجهی از آن لااقل از دید من فارسی زبان عادی محرمانه بوده! هنوز مطمئن نیستم مکانیسم ماشه برجام دقیقا چیست. همه چیز به اراده طرفهای این توافق سیاسی مربوط است گویا !: ((مکانیزم ماشه ای برای ایران نکته بسیار مهم در مکانیزم حل اختلاف این نیست که آمریکا می تواند این توافق را از نظر حقوقی برهم بزند و تحریم ها را برگرداند چرا که او برای بازگرداندن تحریم ها چندان به موانع حقوقی وقعی نمی نهد، نکته مهم تر این است که ایران برای خود این راه حقوقی را بازگذاشته است که در میان هفت عضو دیگر اگر نقض عهد دید و مصلحت را در این دانست که برجام را منتفی کند و بدون ادامه محدودیت ها و نظارت ها مسیر خود را در پیش بگیرد، بتواند. به عبارت دیگر مکانیزم حل اختلاف بیشتر از آمریکایی ها، مکانیزم ماشه ای برای ایران است که اولا چون این مکانیزم وجود دارد مانع اصلی برای جلوگیری از نقض عهد آمریکا می شود چرا که همانطور که ذکر شد ایجاد موانع حقوقی برای آمریکا چندان کارساز نیست اما این مکانیزم باعث می شود آمریکا از ترس منتفی کردن برجام و عدم متعهد ماندن ایران به محدودیت های هسته ای و نظارت ها و به تعبیر آن ها شروع به فرارهسته ای، به راحتی به فکر نقض عهد نیفتد. ثانیا این مکانیزم باعث می شود در صورتی که آمریکا مطابق خوی خود به نقض عهد دست زد، ایران مجبور نباشد درگیر دعواهای حقوقی و رسانه ای شود و بتواند توافقی را که یک طرف آن نقض عهد می کند در فرآیندی که جامعه جهانی حقانیتش را تایید خواهند کرد، فسخ کند. /محمدسعید احدیان در سرمقاله روزنامه خراسان ))

  • بهرام

    روابط که چه بگوییم، رخنه و تسلط بر جمهوری اسلامی را گسترش میدهید.با این حکومت ضد ایرانی تازه به این آرزوی تاریخیتان رسیدید. ولی انقدر هم غافل نباشید که نه اینها ماندگارند و نه شما سابقه خوبی دارید، دل به امثال خامنه ای و فرماندهان سپاه نبندید که دیری نمی پایند. سرانجام این ملت ایران است که میماند و برای همیشه با او سروکار دارید. هشدار !

  • آقایی

    روسها چندان هم بی ربط نمی گویند. ترامپ از سیاست چیزی نمی داند. او برای به حاشیه فرستادن روابطش با روسها ، دست به کار هایی نظیر خروج از برجام می زنه . دودش به چشم مردم ایران می ره و نفعش برای رژیم فاشیستی ایران می شه

  • bijan

    هر چه ایران بیشتر در تنگنا باشد به سود روسیه است . اگر فروش نفت ایران کاهش یابد بهای نفت و گاز افزایش یافته و این روسیه است که سود می برد . در مذاکرات برجام روس ها بیش از دیگران کار شکنی میکردند چون از این که ایران به غرب و آمریکا نزدیک شود واهمه داشتند .

  • farid

    میخواهند با دادن قراردادهای ترکمانچای با چین و روسیه و اروپا بین آنها و امریکا تفرقه بیاندازند تا همچنان به صدور بمب و موشک و تروریست ادامه دهند...