ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام قطعی است

در مراسم تحلیف مایک پمپئو تصمیم‌گیری درباره برجام در مرکز توجه قرار داشت. ترامپ برای خروج حمایت کنگره را هم به دست آورده. بحث بر سر نحوه خروج از توافق است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در کاخ سفید گزارش داده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم قطعی خود را گرفته است: خروج از برجام. بحث در حال حاضر فقط بر سر نحوه خروج از توافق هسته‌ای‌ست.

مراسم تحلیف مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا

هفته گذشته امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای گفت‌وگو با دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر کرده بودند. مکرون و مرکل امیدوار بودند ترامپ را متقاعد کنند که در برجام بماند. رئیس جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه تا ۱۲ مه فرصت داده که با افزودن مکمل‌هایی به برجام برای نظارت بر برنامه موشکی سپاه و تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه، رضایت او را به دست بیاورند. محدودیت غنی‌سازی اورانیوم از سال ۲۰۲۵ به بعد هم یکی از موارد ناخشنودی آمریکا و اسرائیل از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است.

یک مقام آگاه به رویترز گفته است این احتمال وجود دارد که ترامپ از روی «ملاحظه نسبت به فرانسه» و به سبب پادرمیانی امانوئل مکرون، آمریکا را در توافق هسته‌ای نگه دارد اما در عمل با اعمال تحریم‌های اقتصادی در ابعاد قبل از سال ۲۰۱۵ و حتی شدیدتر از آن برجام را بی‌اثر سازد.

این مقام آگاه در کاخ سفید گفته است ترامپ عملاً خود را برای نقض بخش‌های عمده‌ای از توافق هسته‌ای با ایران آماده کرده اما هنوز تصمیم قطعی خود را به مشاورانش اعلام نکرده و این موضوع همچنان در ابهام است. از سوی دیگر – به گفته یک مقام دیگر کاخ سفید – مشاوران ترامپ هم تلاش نمی‌کنند او را از تصمیم‌اش برگردانند.

به گزارش نشریه اینترنتی واشنگتن فری‌بیکن مقام‌های آمریکایی و قانونگذاران کنگره با استناد به سخنان دوشنبه گذشته نخست‌وزیر اسرائیل درباره تلاش ایران برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای از رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده‌اند. به این ترتیب، سخنان نتانیاهو که راستی‌آزمایی آن را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع قانونی به عهده گرفته سبب شده که رئیس جمهور آمریکا از حمایت کنگره برای خروج از برجام برخوردار شود.

مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفته است این احتمال وجود دارد که ترامپ به مایک پمپئو وزیر خارجه‌ دولت وقت بدهد با دیپلمات‌های اروپایی به ویژه درباره بند غروب توافق هسته‌ای (محدودیت غنی‌سازی اورانیوم تا سال ۲۰۲۵) مذاکراتی را انجام دهد. چهارشنبه ۲ مه/ ۱۲ اردیبهشت رئیس جمهور آمریکا در مراسم تحلیف مایک پمپئو گفت:

«ما با تمامی اقدامات خصمانه ایرانی‌ها مقابله می‌کنیم و در مورد گام‌های بعدی پیرامون برجام معیوب تصمیم می‌گیریم.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا عیناً همین سخنان را تکرار کرد:

 «ما با هر اقدام خصمانه‌ای از سوی ایران مقابله خواهیم کرد و در مورد گام‌های بعدی در ارتباط با برجام تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

به گزارش رویترز، با خروج آمریکا از برجام، احتمال دارد تحریم‌های سخت‌تری نسبت به جمهوری اسلامی اعمال شود. این امر خطر درگیری نظامی در خاورمیانه را افزایش می‌دهد. یکی از دلایل اصرار سه قدرت اروپایی بر حفظ توافق هسته‌ای، وحشت آنان از یک جنگ تازه در خاورمیانه است.

دو مقام امنیتی آمریکایی به رویترز گفته‌اند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بیش از هر چیز نگران حملات تلافی‌جویانه سایبری جمهوری اسلامی بر ضد آمریکا و متحدانش هستند. همچنین حملات «نرم» به برخی مراکز از نگرانی‌های سرویس‌های اطلاعاتی‌ست. آن‌ها اینگونه حملات را بسیار محتمل‌تر از رویارویی نظامی آشکار ارزیابی کرده‌اند.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت و معاون رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در سخنانی در انزلی پیش‌بینی کرده که احتمالاً ایالات متحده آمریکا از برجام خارج می‌شود. نوبخت گفته است:

«آماده متفاوت شدن فضا هستیم و تدابیر و بودجه‌های لازم را برای روزهای متفاوت با امروز، آماده کرده‌ایم. محاصره اقتصادی، همچنان وجود دارد و وظیفه ما این است که آن را بشکنیم و از تصمیماتی هم که از ابتدای دولت تاکنون تحت عنوان برجام اتخاذ شد و همه مردم ایران در آن سهم دارند را تا آخرین روز، با مستندات دفاع می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    کیست که نداند ستیزه جویی نظام توتالیته ج . اسلامی با غرب و اسرائیل در این 40 سال منابع و ثروت ملی کشور را به باد داد و ویرانی و خرابی در همه ابعاد اقتصادی و فرهنگی و...... در حدی است که امکان باز سازی جامعه غیر ممکن شده است . در این وضعیت نظام همه راه های رسیدن به تعادل و تعامل را در داخل و خارج بسته و دولت روحانی قادر نیست حتی وزیران خودش را به آینده امیدوار کند ! عاقبت چه خواهد شد کسی نمی داند.

  • حقوق بشری خواه

    بارها در کامنتهایی سالهای قبل گفته شد: برجام راه حل موقت است باری برگرداندن وضعتی از حالت استرس به آرامش نسبی. این روند و پروسه اعتمادسازی، بایست با رفع خصومت مابین طرفین باشد. اما درست برعکس شد در ایران! روی موشک نوشتن مرگ… اینکار عادما بود تابرجام زمنی بخورد. اما برجام حتی بدون امریکا ارزشمند است. برجام دارای آثار حقوقی مهمی است. اگر واقعا حکومت ایران درصدد ساخت بمب هسته ای نیتس، هیچ ینازی به خر.ج برجام ندارد! برجام اگر همه طرفها بیرون رفتند، باز هم رازشمند است. چون در برجام چاشنی برگشت است، به محض اینکه حکومت ایران از برجام بیاید بیرون رود، تحریم ها اتوماتیک بر می گردد! پس اصلا جایگزین منابی نیست. ایران بایست به طرف برنامه تکمیلی برجام بورد. اگر خصومت با امریکا و اسرائیل کنار بگذراد دیگر هیچ بهانه مهمی نیست. واقعا رعایت اعلامیه حقوق بشر هیچ چیز از حکومت ایران را تضعیف نیمکند بلکه موجب رضایت داخلی میومیشود. اما مسئله حقوق بشر در ایران دلیل اصلی تحریمها نیست / اساسا مشکلات داخلی ایران موجب تحریم نبوده! بلکه سیاست خارجی موجب این کار شده. . . خرج از برجام توسط ایران ممکن است دوباره پرونده اش برود زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل! اساس خرچ از برجام سودی ندارد برای ایران. حداقل سود برجام، تعلیق و یا لغو رسمی برخی تحریمیهای سازمان ملل بود. اکنون ایران، میتواند با دنیا رابطه رسمی داشته باشد. تحرمیها سازمان مل ایران را رسما از حضور رد جهان محروم کرده بود برجام این محدودیت برداشت! ارزش اول برجام اینست. اما متاسافنه حکومت ایران از فضا دوستانه ای که در غرب بوجود امد به نفع مافع ملی ایران بهره نبرد با ادامه سیاست ستیزه جویی اش با غربیان! تحریم های غیربرجامی اروپا و امریکا بایست از طریق بهبود روابط حاصل شود. راست آزمایی / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷