ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکل خواهان مقابله با «سیاست‌های ستیزه‌جویانه» ایران در خاورمیانه شد

صدراعظم آلمان بعد از دیدار با پادشاه اردن اعلام کرد که کشورهای اروپایی نسبت به برنامه موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌ای ایران نگرانی‌های مشترکی با کشورهای منطقه دارند.

آنگلا مرکل که به اردن سفر کرده در امان نسبت به برنامه موشک‌های بالستیکی ایران ابراز نگرانی کرد و خواهان یافتن راه حلی فوری در برابر «سیاست‌های ستیزه‌جویانه» ایران در خاورمیانه شد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در امان ـ اردن

به‌گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پنج‌شنبه ۲۱ ژوئن / ۳۱ خرداد در امان، پایتخت اردن گفت کشورهای اروپایی در نگرانی‌ها نسبت به برنامه موشکی ایران سهیم هستند.

مرکل که پس از گفت‌وگو با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در یک نشست خبری مقابل خبرنگاران قرار گرفته بود گفت: «ما نباید تنها در مورد گرایش‌های ستیزه‌جویانه ایران صحبت کنیم، بلکه باید سریعاً راه حل‌هایی در این زمینه بیابیم.»

پس از خروج آمریکا از برجام، آلمان و دیگر کشورهایی که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را امضا کرده‌اند خواهان حفظ این توافق‌اند. برجام برنامه هسته‌ای ایران را تحت کنترل قرار می‌دهد و در مقابل تحریم‌های جهانی علیه تهران را لغو می‌کند.

صدراعظم آلمان در نشست خبری‌اش در امان تأکید کرد که اگرچه کشورهای اروپایی امیدوارند توافق هسته‌ای حفظ شودُ اما نگران برنامه موشکی سپاه و حضور ایران در سوریه و نقش این کشور در جنگ یمن هستند.

آنگلا مرکل در دیدار با ملک عبدالله دوم همچنین نگرانی‌های اردن نسبت به فعالیت‌های ایران در جنوب غرب سوریه را نگرانی‌های مشترک خواند. از طریق مرز جولان در این منطقه از سوریه بارها به سمت خاک اسرائیل موشک شلیک شده و اسرائیل نیز بارها در پاسخ پایگاه‌های متعلق به ایران را بمباران کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که بامداد پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه حدود ۲۰ راکت را به سمت مواضع نیروهای اسرائیل در بلندی‌های جولان شلیک کرده‌اند که تعدادی از آنها ره‌گیری شده‌اند. در پاسخ به حمله موشکی سپاه به بلندی‌های جولان، ارتش اسرائیل ۳۵ پایگاه سپاه قدس و حزب‌الله لبنان را بمباران کرد.

سردار پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ۱۸ خرداد در سخنانی در نماز جمعه مشهد رسماً اعلام کرد که سپاه پاسداران مسئولیت حمله موشکی به بلندی‌های جولان را می‌پذیرد.

مرکل در نشست خبری امان گفت: «شما نه تنها با جنگ سوریه دست به گریبان‌اید بلکه با فعالیت‌های ایران که به امنیت اسرائیل و امنیت مرزهای اردن مربوط می‌شود نیز رو‌برو هستید.»

صدراعظم آلمان در اوایل ماه ژوئن پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که مسئله نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه «به‌ویژه برای امنیت اسرائیل نگران‌کننده است».

مرکل، ۲ ماه مه / ۱۲ اردیبهشت نیز گفته بود که برجام نباید لغو شود اما مذاکرات با ایران باید گسترش یابد.

صدراعظم آلمان خواهان گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با ایران درباره برنامه موشکی سپاه پاسداران و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی شده بود: «ما استدلال خود را دنبال می‌کنیم: حفظ برجام و گسترش کادر گفت‌وگوها [با ایران].»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ۲ و ۳ جولای (۱۱ و ۱۲ تیر) به سوئیس و اتریش، دو کشور بی‌طرف در اروپا سفر می‌کند. یکی از شرط‌هایی که ایالات متحده آمریکا برای توقف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تعیین کرده نظارت بر تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران است. فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرده که موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر اهداف دفاعی جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کند. امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی اما در آستانه سفر حسن روحانی به سوئیس هشدار داد که برنامه موشکی سپاه پاسداران مرزهای جغرافیایی ایران را تضمین می‌کند و به همین سبب قابل مذاکره نیست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خامنه‌ای حیا کن خریت رو رها کن