ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر طالبان افغانستان: جنگ تنها با مذاکره مستقیم با آمریکا تمام‌شدنی است

هیبت‌الله آخوندزاده در پیامی به مناسبت عید قربان مدعی شد که این گروه به حاکمیت ملی افغانستان و پایان‌یافتن جنگ متعهد است. طالبان در هفته‌های اخیر با آمریکا، ازبکستان و اندونزی مذاکره کرده است.

رهبر طالبان افغانستان بار دیگر تأکید کرد که این گروه جهادگرای افراطی خواهان خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور است.

اعضای طالبان در ولایت ننگرهار (عکس: آرشیو)

ملا هیبت‌الله آخوندزاده ۲۷ مرداد / ۱۸ اوت در پیامی به مناسبت عید قربان اعلام کرد که دستیابی به صلح در افغانستان پیش از پایان‌یافتن به گفته او «اشغال» این کشور به دست نیروهای نظامی خارجی ممکن نیست.

به گفته آخوندزاده، جنگ ۱۷ ساله در افغانستان تنها در صورت مذاکره مستقیم طالبان و آمریکا تمام‌شدنی است.

رهبر طالبان در این پیام مدعی شد که این گروه به «اهداف اسلامی»، حاکمیت ملی افغانستان و پایان‌یافتن جنگ متعهد است.

پس از آتش‌بس سه‌روزه ناگهانی و بی‌سابقه به مناسبت عید فطر بین طالبان و دولت مرکزی، و آغاز گفتگوهای واشنگتن با این گروه جهادی تندرو، امیدها به احیای مذاکرات صلح زنده شد. طالبان اکنون برقراری آتش‌بس برای عید قربان را که کابل پیش از این مطرح کرده بود، قابل اجرا می‌داند.

چندین مقام طالبان به خبرگزاری رویترز خبر داده بودند که آخوندزاده احتمالاً به مناسبت عید قربان آتش‌بس اعلام خواهد کرد.

تعطیلات عید قربان از سه روز دیگر، ۳۰ مرداد / ۲۱ اوت آغاز می‌شود و تا سوم شهریور / ۲۵ اوت ادامه دارد. در ایران ۳۱ مرداد برابر با ۱۰ ذوالحجه به مناسبت عید قربان تعطیل رسمی است.

اما پیام رهبر طالبان پس از نبرد سنگین این گروه با نیروهای دولتی در شهر غزنی صورت می‌گیرد. کنترل بر غزنی کنترل بر شاهراه غزنی، یک بزرگراه پر اهمیت بین کابل و جنوب افغانستان را میسر می‌کند. طالبان پس از شکست بر سر کنترل غزنی، از آن عقب‌نشینی کرد. اما پس از آن در ولایت بغلان در شمال این کشور حمله دیگری ترتیب داد.

دفتر سازمان ملل در افغانستان شمار غیرنظامیان کشته‌شده در پنج روز درگیری‌های نظامی غزنی را ۱۵۰ تن اعلام کرده است. به گفته مقام‌های افغانستان، دست‌کم ۱۰۰ نیروی امنیتی افغان و ۳۵ غیرنظامی در این نبرد کشته شدند.

تلاش‌های دیپلماتیک اخیر طالبان

یک سال پیش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از افزایش شمار سربازان این کشور در افغانستان خبر داد و گفت که استراتژی جدیدی برای فشار حداکثری بر طالبان تهیه دیده است.

هر چند واشنگتن مذاکره با طالبان را رد کرده بود، در قطر مذاکره مستقیم با این گروه را آغاز کرده است.

طالبان در تاشکند ازبکستان نیز دفتر سیاسی جدیدی تأسیس و با مقام‌های آنجا مذاکره کرده است. به گفته محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان این رایزنی‌ها درباره «پروژه‌های ملی کنونی و آتی همچون امنیت مسیرهای ریلی و خطوط برق» بود و مسئله «صلح در افغانستان و عقب‌نشینی نیروهای خارجی از آنجا» را نیز دربرگرفت.

این گروه هیأتی نیز به اندونزی فرستاد و با مقام‌های ارشد آن کشور دیدارهایی انجام داد. موضوع مذاکرات در آنجا نیز خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود.

طالبان خواهان عقب‌نشینی کامل تمام نیروهای خارجی از جمله ناتو از افغانستان است. ناتو پایان عملیات نظامی خود در این کشور را اواخر ۲۰۱۴ رسماً اعلام کرد اما از آن زمان بارها به کمک نیروهای امنیتی افغانستان آمده است.

یکی از نگرانی‌های واشنگتن و کابل، امنیت انتخابات پارلمانی افغانستان در سایه تهدید طالبان است. این انتخابات قرار است با وقفه‌ای سه ساله ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر سال جاری برگزار ‌شود. دوره پنج ساله پارلمان فعلی باید در سال ۲۰۱۵ به پایان می‌رسید اما اشرف غنی به دلایل امنیتی و عدم اطمینان از بروز تقلب، مدت فعالیت آن را تمدید کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.