ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متیس: طالبان به حملات خود در افغانستان ادامه خواهند داد

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید طالبان پشتوانه مردمی ندارند. به غرنی حمله کردند که پیش از انتخابات پارلمانی ماه اکتبر رعب و وحشت ایجاد کنند.

جیمز متیس درباره حمله طالبان به شهر غزنی افغانستان گفت آن‌ها به اهداف خود نتوانستند برسند. او گفت طالبان می‌خواهند پیش از انتخابات پارلمانی ماه اکتبر رعب و وحشت ایجاد کنند. وزیر خارجه آمریکا معتقد است که نیروهای امنیتی افغانستان توان مقابله با این گروه را دارند و می‌توانند آن‌ها را به‌جایی بکشانند که حاضر شوند پای میز مذاکره بنشینند.

جیمز متیس، وزیر امور خارجه آمریکا

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در اظهارنظری با جزئیات درباره حمله طالبان به شهر غزنی، اعلام کرد که طالبان در حمله خود قصد داشتند به شش هدف در این شهر و اطراف آن دست یابند اما نتوانستند به آن‌ها برسند. او روشن نکرد که این هدف‌ها چه بودند.

در غزنی فرید مشعل، رئیس پلیس اعلام کرد که مأموران امنیتی در حال پاکسازی خیابان‌هایی هستند که توسط طالبان در هنگام اشغال شهر و خروج آن‌ها مین‌گذاری شده‌اند.

طالبان جمعه گذشته، ۱۰ اوت / ۱۹ مرداد به غزنی حمله کردند. این حمله بزرگترین حمله طالبان پس از آتش‌بس سه‌روزه در عید فطر بود. این آتش‌بس امید به برقراری صلح پس از ۱۷ سال جنگ را افزایش داد اما به نتیجه‌ای نرسید.

درگیری‌های نظامی در غزنی پنج روز به درازا کشید. بر اساس آمار وزارت دفاع افغانستان، در این درگیری‌ها، ۳۰ نفر از غیرنظامیان، ۱۰۰ سرباز و ۱۹۴ نفر از افراد مسلح طالبان کشته شدند. اما سازمان ملل از کشته شدن ۱۵۰ نفر غیرنظامی در این حملات خبر داده و احتمال داده است که شمار آن‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر برسد.

جیمز متیس که برای یک هفته به آمریکای جنوبی سفر کرده و در کلمبیا به‌سر می‌برد، گفته که برخی از افراد طالبان هنوز در خانه‌های شهر پنهان هستند تا در فرصت مناسب حملات دیگری را تدارک ببینند. او گفت مغازه‌ها دوباره باز می‌شوند و در مجموع غزنی «بسیار باثبات‌تر می‌شود» و این نشان می‌دهد که طالبان شکست خورده‌اند.

به‌گفته وزیر دفاع آمریکا «طالبان در میان مردم غزنی جایی ندارند. آن‌ها از ترور و بمب استفاده می‌کنند چون نمی‌توانند با انتخابات و کسب رأی پیروز شوند».

او با بیان این‌که عملیات طالبان با الگویی آشنا انجام شد، افزود: «شورشیان احتمالاً تلاش کردند تا بر پیشنهاد آتش‌بس از سوی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، تأثیر بگذارند و احتمالاً امیدوار بودند تا قبل از انتخابات اکتبر ایجاد رعب و وحشت کنند.»

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است با وقفه‌ای سه ساله ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر سال جاری برگزار ‌شود. دوره پنج ساله پارلمان فعلی باید در سال ۲۰۱۵ به پایان می‌رسید اما اشرف غنی به دلایل امنیتی و عدم اطمینان از بروز تقلب، مدت فعالیت آن را تمدید کرد.

جیمز متیس گفت: «آن‌ها (طالبان) به نوعی ناامید شده‌اند (...) پس ما باز هم شاهد چنین اعمالی خواهیم بود حتی اگر طالبان قدرت تصرف یک منطقه و حفظ آن را به مدت کوتاهی نداشته باشند.» او تأکید کرد که طالبان «قدرت مقابله با ارتش افغانستان را ندارند».

جنگ در افغانستان از سال‌ها پیش به بن‌بست رسیده است. طالبان از حمایت لازم از سوی مردم برخوردار نیستند و از پناهجویان ساکن پاکستان بهره می‌برند. نیروهای دولتی افغانستان نیز به‌رغم آن‌که از آموزش آمریکا و ناتو برخوردارند، برای متلاشی کردن شورشیان بسیار ناتوان شده‌اند.

با این حال وزیر دفاع آمریکا می‌گوید نیروهای امنیتی افغانستان توانایی آن را دارند که طالبان را به نقطه‌ای برسانند که حاضر به گفت‌وگو درباره صلح شوند، موضوعی که تاکنون پیشرفتی نداشته است.

هفته آینده یک سال از اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور می‌گذرد. ترامپ بر اساس استراتژی جدید گفته بود هیچ محدودیت زمانی برای حمایت آمریکا از نیروهای افغانستان در جنگ و ایجاد فشار برای مذاکرات صلح وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.