ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: هند به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

ظریف پس از دیدار با وزیر خارجه هند اعلام کرد که هندی‌ها به مقامات آمریکایی گفته‌اند به نفت ایران نیاز دارند. به‌گفته وزیر خارجه ایران روش پرداخت مالی هنوز مشخص نشده.

هند در ماه‌های اخیر زیر فشار آمریکا واردات نفت خود از ایران را کاهش داده بود اما در توقف کامل آن مشکل داشت، محمدجواد ظریف پس از دیدار با همتای هندی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که این کشور به خرید نفت خود از ایران و روابط تجاری با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

محمدجواد ظریف و سوشما سوارج، وزیران امور خارجه ایران و هند ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۷ سپتامبر / ۵ مهر با سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت‌وگو کرد. او پس از این دیدار در پاسخ به این سئوال که آیا هند تضمینی برای خرید نفت ایران داد، گفت: «دوستان هندی ما همواره در قصد خود از ادامه همکاری‌های اقتصادی و (واردات) نفت از ایران، قاطع بوده‌اند و من از همتای هندی خود همین را شنیدم.»

ظریف در همین رابطه با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز گفت: «هندی‌ها تأکید کردند که برنامه خرید نفت خودشان را از ایران ادامه می‌دهند. آن‌ها گفتند که به آمریکایی‌ها هم گفتیم که نفت ایران را خواهیم خرید و به آن احتیاج داریم. نکته‌ای که داشتند، روش پرداخت مالی بود که در حال بررسی آن هستیم.»

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) با ایران در ۱۸ اردیبهشت / ۲۱ آوریل سال جاری تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران را به‌دنبال داشت. دور اول تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از ۱۵ مرداد / ۶ اوت آغاز شد و دور دوم که بیشتر تحریم‌های نفتی را شامل می‌شود از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌ اجرا در خواهد آمد.

ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) است و آمریکا از متحدان خود خواسته است تا واردات نفت خود از ایران را تا تاریخ تحریم‌های دوم به صفر برسانند.

هند پس از چین، دومین مشتری بزرگ نفت ایران در جهان است. این کشور در ماه‌های اخیر واردات نفت خود از ایران را کاهش داد اما هنوز تصمیم نگرفته است که خرید نفت از جمهوری اسلامی را به‌طور کامل متوقف کند.

محمدجواد ظریف گفت: «ما همکاری گسترده‌ای با هند داریم و یک همکاری جامع نیاز به همکاری در زمینه انرژی دارد، زیرا ایران همیشه منبع انرژی قابل اعتماد برای هند بوده است.»

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت برای هند محسوب می‌شود. هند پس از آن‌که پیشنهاد ایران مبنی بر حمل و نقل تقریباً رایگان نفت و تمدید مدت اعتبار وام را مطرح کرد، در نظر داشت که در سال جاری مالی واردات نفت خود از ایران را افزایش دهد.

در گذشته، در آخرین دور تحریم‌ها، هند یکی از معدود کشورهایی بود که تجارت با ایران را ادامه داد.

ظریف می‌گوید ایران می‌خواهد روابط دوجانبه خود با هند را گسترش دهد.

پروژه توسعه بندر چابهار در ایران که مورد حمایت هند است به‌عنوان بخشی از کریدور حمل و نقل جدید داخلی برای افغانستان گسترش می‌یابد. این پروژه می‌تواند راه میلیون‌ها دلار تجارت را باز کند و وابستگی هند به پاکستان را که تنش‌هایی با آن دارد کاهش دهد.

بر اساس قرارداد فی‌مابین تهران و دهلی نو، هند می‌تواند در ازای ۸۵,۲۱ میلیون دلار سرمایه‌ای که برای توسعه بندر چابهار هزینه کرده از این بندر به مدت ۱۰ سال برای حمل و نقل کالا استفاده کند.

انتظار می‌رود این پروژه در سال ۲۰۱۹ آماده شود. با این حال با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، دست‌کم سه قرارداد توسعه زیرساخت‌ها در بندر چابهار به تأخیر افتاده و دو شرکت چینی و یک گروه فنلاندی پروژه را ترک کرده‌اند. همزمان بانک‌ها پیش از پذیرفتن تضمین‌های وامی به دنبال پاسخ روشن از ایالات متحده در رابطه با سرنوشت این پروژه پس از اعمال مجدد تحریم‌ها هستند.

ظریف گفته بود که پروژه چابهار هنوز عملی است و ایران می خواهد ظرفیت خود را با کمک سرمایه‌گذاران هند و دیگر کشورها گسترش دهد.

۱۷ شهریور رسانه‌های هند از توافق عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران با نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی و جاده‌های هند بر سر واگذاری عملیات توسعه بندر چابهار به هند خبر داده بودند اما محمد علی حسن‌زاده، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی گفت فقط اداره و راهبری بندر چابهار به هندی‌ها واگذار می‌شود و ایران حاکمیت خود بر این بندر را همچنان حفظ خواهد کرد.

سوشما سوارج پیش از این اعلام کرده بود که دهلی تنها تحریم‌هایی را که سازمان ملل متحد علیه ایران تصویب کند، به اجرا می‌گذارد و از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا یا هیچ کشور دیگری پیروی نمی‌کند. در ماه‌های اخیر اما فشار آمریکا بر هند برای قطع واردات نفت خود از ایران بیشتر شد.

رویترز ۱۴ سپتامبر / ۲۳ شهریور در گزارش ویژه‌ای نوشته بود که پس از آن‌که خرید نفت ایران توسط هند در ماه‌های آوریل و اوت آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد کاهش یافت، در ماه‌ جاری و ماه آینده دست‌کم به ۱۲ میلیون بشکه خواهد رسید. بر این اساس هند در ماه‌های آوریل و اوت حدود ۶۵۸ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده و کاهش در نظرگرفته‌شده برای ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۴۵ درصد خواهد بود که حدود ۳۶۰ هزار تا ۳۷۰ هزار بشکه در روز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.