ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت واگذاری بندر چابهار به هند را تکذیب کرد

سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی اعلام کرده که توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران به هند واگذار شده اما دولت حاکمیت خود را حفظ می‌کند.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی واگذاری بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران به هند را تکذیب کرده است. به گفته محمد علی حسن‌زاده، فقط اداره و راهبری بندر چابهار به هندی‌ها واگذار می‌شود و ایران حاکمیت خود بر این بندر را همچنان حفظ خواهد کرد. روحانیون اهل سنت نسبت به تخریب سکونتگاه ساکنان این منطقه و واگذاری زمین‌ها به نهادها و ارگان‌های حکومتی معترض‌اند.

بندر چابهار، تنها بندر ایران که به اقیانوس هند راه دارد

شنبه ۱۷ شهریور رسانه‌های هند از توافق عباس آخوندی، وزیر راه با نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی و جاده‌های هند بر سر واگذاری عملیات توسعه بندر چابهار به هند خبر داده بودند. بر اساس این گزارش‌ها ایران و هند، یک کانال بانکی معرفی کرده‌اند و بانک‌های مرکزی دو کشور نیز این کانال‌ها را تأیید کرده‌اند. در برخی رسانه‌های داخلی این توافق به عنوان واگذاری بندر چابهار به یک دولت بیگانه درک شده بود.

محمد علی حسن‌زاده، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۹ شهریور به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

«هرگز نمی‌توان چنین واگذاری را حتی تصور کرد، چرا که حاکمیت و مالکیت بنادر، قابل واگذاری نیست. یعنی اینکه بگوییم یک بندر در ایران داریم که صفر تا صد آن دست یک کشور دیگر است، در ایران و سایر کشورها محال است. در همه کشورها، حاکمیت بنادر از سوی دولت‌ها است.»

به گفته این مقام مسئول اگزیم‌بانک هند ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه و تجهییز بندر چابهار در نظر گرفته است. بر اساس توافق‌نامه ایران و هند، شرکت هندی (IPGL) که توسعه و اداره بندر چابهار را به دست می‌گیرد، موظف شده کارگران ایرانی را به کار بگمارد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که بندر چابهار در شاخص‌های اساسی زندگی مانند دسترسی به شبکه آب، شاخص‌های آموزشی و بهداشتی و درمانی پایین‌ترین سرانه‌ها را در بین شهرستان‌های سیستان و بلوچستان دارد. پیش از این برخی از روحانیون و فعالان اهل سنت در سیستان و بلوچستان دولت را متهم کرده بودند که با اجرای برنامه‌های توسعه، در صدد تغییر بافت جمعیتی سیستان و بلوچستان است. عیسی امیری امام جمعه موقت چابهار گفته بود:

«توسعه‌ای که در آن هویت ملی و مذهبی یک ملت از بین برود، توسعه نیست بلکه به معنای مرگ یک ملت است. ‌ما چنین توسعه‌ای را نمی‌خواهیم.»

۱۵ شهریور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به هند سفر کرد. یکی از موضوعات گفت‌وگوی پمپئو با سوشما سوآراج همکار هندی‌اش، توقف واردات نفت خام هند از ایران بود. رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار به خطر نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.