ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عیسی کلانتری: ۷۰ درصد از زمین‌های زراعی ایران در خطر نابودی است

رئیس سازمان محیط زیست به‌عنوان نمونه‌ای از سیاست‌های اشتباه گفته: جاهایی سد ساختیم که نمی‌بایست می‌ساختیم و جاهایی می‌بایست سد می‌‌ساختیم که نساختیم.

بحران آب و دیگر مشکلات زیست‌محیطی در ایران در سال‌های اخیر شدت گرفته‌اند و اثرات آن امنیت غذایی شهروندان را به خطر انداخته است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران می‌گوید سیاست‌های نادرست مسئول تعمیق بحران محیط زیست در این کشور هستند و اگر دولت فوراً‌ دست به اقدام‌های فوری برای مقابله با تأثیرات آب‌و‌هوایی نزند،‌ ۷۰ درصد از زمین‌های زراعی‌ این کشور از دست خواهد رفت.

عیسی کلانتری،‌ وزیر سابق کشاورزی و رئیس فعلی سازمان محیط زیست

عیسی کلانتری جمعه ۵ اکتبر/ ۱۳ مهر در گفتگو با خبرگزاری فرانسه نسبت به بحران آب در ایران هشدار داد و اعلام کرد که «ما اکنون حدود ۱۰۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم . بر اساس استانداردهای جهانی،‌این رقم نباید از ۴۰ درصد بیشتر باشد.»

به گفته رئیس سازمان محیط زیست،‌ مصرف بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی یک تهدید است و ممکن است عواقب اجتماعی «وخیمی» به همراه بیاورد.

اعتراض به سوء مدیریت آب،‌ بی‌آبی و کیفیت پایین آب شرب به بخشی از اعتراض‌های همیشگی اخیر در سرتاسر ایران بدل شده‌اند. به ویژه در حوزه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان و مناطق درگیر با آلودگی و کمبود آب شرب در خوزستان.

کلانتری در این گفتگوی اختصاصی در تهران هشدار داد که اگر این موقعیت مهار نشود،‌ایران طی حداکثر ۲۰ ـ ۳۰ سال ۷۰ درصد از زمین‌های زراعی و تحت کشت خود را از دست می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست، مناطق جنوب البرز و شرق زاگرس بدون اتخاذ تمهیدات فوری دیگر برای کشاورزی مناسب نخواهند بود.

کشور ۸۰ میلیونی ایران بنا به آمار سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) عمدتاً‌ به کشاورزی متکی است.

«به محیط زیست اهمیت نمی‌دادیم»

عیسی کلانتری که پیش از این سمت وزیر کشاورزی را در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بر عهده داشته،‌ بخشی از مشکلات را به سال‌ها سیاست‌گزاری نادرست دولت ایران مربوط می‌داند.

کلانتری اعتراف کرده که «ما فکر نمی‌کردیم محیط زیست آن‌قدرها اهمیت داشته باشد.»

او به پروژه‌های عمرانی همچون سدسازی به عنوان نمونه‌ای از این خطاها اشاره کرد: «بعداً‌ فهمیدیم نباید آن جاهایی که سد ساختیم،‌ این کار را می‌کردیم و جاهایی که باید سد می‌ساختیم،‌ دست به چنین کاری نزده بودیم.»

به گفته رئیس سازمان محیط زیست،‌ فشار بر منابع طبیعی ایران به دلیل رشد چشمگیر جمعیت پس از انقلاب ۱۳۵۷ یکی دیگر از مشکلات بود.

به باور کلانتری،‌ جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق،‌ سوء مدیریت منابع آبی،‌ تلاش برای خودکفایی غذایی و اثرات مخرب تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران دیگر موارد مشکل‌ساز برای محیط زیست این کشور بوده‌اند.

کلانتری چند وقت پیش نیز درباره بی‌توجهی به مقررات زیست‌محیطی گفته بود که اگر این قوانین اجرا شوند، ۸۰ درصد از صنایع ایران تعطیل خواهند شد.

بحران محیط زیست در ایران در حالی شدت می‌گیرد که سپاه پاسداران و جناح تندرو حکومت فعالان محیط زیست را علی‌رغم مخالفت لفظی دولت به اتهام‌های امنیتی بازداشت می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    طی چند روز اخیر(13 مهر97)، بخش وسیعی از مراتع جنگلی کوهستان شاهو در پی مانور نظامی سپاه پاسداران طعمه حریق شده‌اند. به گفته فعالان محیط زیست، در مناطقی از شاهو محدوده روستاهای "لون و تیله‌کوه" آتش‌سوزی رخ داده و وسعت آن نیز افزایش یافته است و دوباره شاهو در آتش می‌سوزد. فعالان محیط زیست مانور سپاه پاسداران را عامل آتش‌سوزی مراتع جنگلی شاهو می‌دانند و اعلام کردند: "نیروهای سپاه مانع کنترل آتش‌سوزی مراتع جنگلی شاهو توسط فعالان محیط زیست و نیروهای مردمی می‌شوند." فعالان محیط زیست ضمن انتقاد از اداره منابع طبیعی کامیاران می‌گویند: "برگزاری مانور نظامی در ارتفاعات شاهو باعث آتش‌سوزی‌های گسترده در این منطقه شده و خسارت چشمگیری به مراتع آن وارد گردیده و تاکنون اداره منابع طبیعی کامیاران اقدامات لازم جهت خاموش کردن آتش و جلوگیری از زیان بیشتر را انجام نداده است."