ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در تقویم ایرانی روزی را به نام «قم» نامیدند

شورای فرهنگ عمومی استان قم اعلام کرده که برای نشان دادن اهمیت و قداست شهر قم به عنوان یکی از مراکز شیعه‌گری، «روز قم» به تقویم اضافه می‌شود.

شورای فرهنگ عمومی استان قم در تقویم ایرانی سالروز ورود «حضرت معصومه» به قم را «روز قم» نامگذاری کرد.

حرم فاطمه معصومه در قم

حجت‌الاسلام صفر فلاحی معاون فرهنگی حرم «حضرت معصومه» با اعلام این خبر درباره اهمیت شهر قم در تاریخ شیعه گفت:

«با سفر فاطمه معصومه به قم توجه علویان و سادات به این شهر جلب شد به صورتی که امروزه حدود ۴۴۰ امامزاده در استان داریم، دیگر اینکه ده‌ها هزار نفر از شهرها و کشورهای مختلف برای زیارت مضجع شریف ایشان سفر می‌کنند. بعد از هجرت حضرت معصومه به قم، این شهر جنبه مذهبی پیدا کرد و به یک مرکز علمی تبدیل شد، همچنین توجه بزرگان و امرا به این شهر جلب شد و بسیاری از آنان برای زندگی به قم آمدند.»

در تاریخ شیعه درباره مهاجرت فاطمه معصومه گفته شده: پس از آن که مأمون خلیفه وقت در سال ۲۰۰ علی بن موسی الرضا را از مدینه به مرو فراخواند، فاطمه معصومه، خواهر او یک سال بعد مثل بسیاری دیگر از علویان به ایران روی آورد. وقتی که به ساوه رسید، بیمار شد. در ساوه از همراهان خود پرسید که تا قُم چقدر فاصله‌است؟ گفتند که نزدیک است. گفت: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما است. شیعیان هم از او در قم استقبال کردند. فاطمه اما فقط ۱۷ روز در قم زندگی کرد و در ۲۸ سالگی درگذشت. گفته می‌شود که او ازدواج نکرده است. س. اقبال در مقاله‌ای در رادیو زمانه می‌نویسد:

«بین قمی‌ها چنان تبلیغ می‌شود که گویا "حضرت معصومه" به وقت مرگ همچنان باکره مانده است. می‌گویند او هرگز شوهری هم‌شأن (هم‌کفو) خود پیدا نکرد. به واقع شیعیان شخصیت او را از "حضرت مریم" و بسیاری از راهبه‌های مسیحی الگوبرداری کرده‌اند. چون در اینجا نیز دوشیزگی و حفظ بکارت مبنایی اخلاقی برای پاکی و پاکدامنی قرار می‌گیرد.»

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه در ادامه سخنانش درباره تأثیر مهاجرت فاطمه به قم گفت:

«در منطقه ساوه و کاشان تعداد زیادی از اهل سنت زندگی می‌کردند، هجرت حضرت فاطمه معصومه باعث شد تا فرهنگ عربی اسلامی بر فرهنگ ایرانی زرتشتی غلبه پیدا کند و قرن سوم هجری را قرنی خاص در تاریخ قرار بدهد.»

رسانه‌های دولتی ایران به تکرار روایتی را از پیامبر اسلام نقل می‌کنند که گویا بهشت هشت دروازه دارد که شش دروازه‌ آن را تنها برای قمی‌ها در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب قداستی ویژه برای شهر قم قائل می‌شوند.

حجت‌الاسلام صفر فلاحی در ادامه چنین تلاش‌هایی در جهت ایجاد قداست برای قم در بخش دیگری از سخنانش گفت:

«این نیاز احساس می‌شود که سالروز ورود حضرت معصومه به قم را به گونه‌ای نامگذاری کنیم که یادآور جایگاه ایشان و شهر مقدس قم باشد.»

در فروردین سال جاری احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده بود تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود.

در صدر انقلاب هم عده‌ای از روحانیون حوزه علمیه گمان می‌کردند قم می‌بایست مانند واتیکان مستقل از سایر شهرهای ایران باشد و حتی کارخانه‌ای در آن دایر نشود. آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه اما در آن زمان با این تفکر مقابله کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    البته لازم به ذکر است که در تقویم جمهور یاسلامی ایران به نام تمام مراکز استان و بسیاری از شهرستان ها روزی مشخص و نامگذاری شده است. روز تهران 14 مهر، روز اصفهان 1 آذر و روز شیراز 15 اردیبهشت و روز 9 شهریور است. طبیعتاً روزی هم باید به نام قم نامگذاری شود.

  • روزبه

    هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد هم رونق زمان شما نیز بگذرد وین بوِم محنت از پی آن تا کند خراب بر دولت آشیان شما نیز بگذرد باد خزان نکبت ایّام ناگهان برباغ و بوستان شمانیز بگذرد آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام برحلق و بردهانِ شمانیز بگذرد ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز این تیزی سنان شما نیز بگذرد چون داد عادلان به جهان دربقا نکرد بیداد ظالمان شما نیز بگذرد در مملکت چو غُرّش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد آن کس که اسب داشت غُبارش فرونشست گرد سُم خران شما نیز بگذرد بادی که در زمانه بسی شمع ها بکُشت هم بر چراغدان شما نیز بگذرد زین کاروان سرای بسی کاروان گذشت ناچار کاروان شما نیز بگذرد ای مُفتخر به طالعِ مسعود خویشتن تاثیر اختران شما نیز بگذرد این نوبت از کسان به شماناکسان رسید نوبت ز ناکسان شما نیز بگذرد بیش از دو روز بود از آن دگر کسان بعداز دوروزاز آن شمانیز بگذرد بر تیر جورتان ز تحمّل سپر کنیم تا سختیِ کمان شما نیز بگذرد در باغ دولت دگران بود مدّتی این گُل،ز گُلستان شما نیز بگذرد آبیست ایستاده دراین خانه مال وجاه این آب ناروان شما نیز بگذرد ای تو رمه سپُرده به چوپان گرگ طبع این گُرگیِ شبان شما نیز بگذرد پیل فنا که شاه بقا مات حُکم اوست هم بر پیادگان شما نیز بگذرد ای دوستان خواهم که به نیکی دُعای سیف یک روز بر زبان شما نیز بگذرد