ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدرس حوزه علمیه: قم به کشوری مستقل تبدیل شود

مدیر جامعه المرتضی پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده است.

احمد زادهوش، مدیر جامعه المرتضی، در یادداشتی که در کانال تلگرامی نامه‌های حوزوی منتشر شده است، پیشنهاد تشکیل کشوری به نام قم و تبدیل حوزه علمیه قم به کشوری مستقل مانند واتیکان را داده است تا حوزه علمیه قم به نظام رهبری دینی شیعیان جهان تبدیل شود.

گردهمایی «اساتید» حوزه علمیه قم (عکس آرشیو)

این شخص که معمم است و درجه او هم حجت‌الاسلامی‌ست، می‌نویسد:

«زمان آن فرا رسیده که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل گردد. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی ، پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف.»

او هدف از تشکیل کشور مستقل «قم» را رهبری دینی در جهان اسلام در رقابت با الازهر مصر و جامعه مکه عربستان سعودی نامیده و پیشنهاد داده که چند پالایشگاه و واحد پتروشیمی ایران هم برای تأمین منابع مالی این کشور مستقل به آن ضمیمه شود.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری اسلامی یادآوری کرده که بحث تشکیل کشور مستقل قم بحث تازه‌ای نیست.

— hesam ashena (@hesamodin1) 18. April 2018

در صدر انقلاب هم عده‌ای از روحانیون حوزه علمیه گمان می‌کردند قم می‌بایست مانند واتیکان مستقل از سایر شهرهای ایران باشد و حتی کارخانه‌ای در آن دایر نشود. آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی، از مراجع تقلید شیعه اما در آن زمان با این تفکر مقابله کرد. پیام حسام‌الدین آشنا ناظر به این رویدادهاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    از دیروز که خبر مطالبه واتیکان شدن قم مطرح شده، می گن«کشور قم» صاحب دو استان ممکنه بشه: استان برادران! استان خواهران!

  • سید طوسی قزوینی

    من موافق هستم ولی باید همه ملا ها ( ***) بروند قم

  • آذران

    در اینجا چنانکه در دهه 60 به هزار و یک زبان گفتند میهن و ملت و ملی و کشور و ایران و ایرانی مهم نیست که بار مهفی هم دارد چنانکه بنیانگذار نقش شیر و خورشید را شیرو خورشید منحوس خواند ! چه بسیار گفتند که اصل مکتب ما است، در زمان جنگ که بسیار ازاین حرفها زدند و سر این موضوع چه بسیار آدمها را سرک.ب کردند . البته بعدها امام (ره) فرمودند حفظ اسلام واجب ولی حفظ حکومت اوجب واجبات است ! (مطلب روشن است !) در ضمن برخی از هم میهنان توجه بفرمایند که در این چهل سال در صدا و سیمای نظام مقدس هرچه فیلم درست کرده اند بر هرچه نقش دزد و جنایتکار و آدمکش و آدمهای پست و فرومایه است نام ایرانی میگذارند و بر هرچه نقش مثبت نام عربی! معنی پیام روشن است. درباره ملت و ملی و میهن و کشور و ایران حضرت امام (ره) وپیروانش آنقدر ناسزا گفتند و رفتار منفی و توهین آمیز داشتند و دارند که جای حرف این قوم و آن قوم نمیماند. اصل حفظ مکتب است و از آن اصلتر حفظ نظام مقدس و ولی امر مسلمین جهان است !

  • روزبه

    شهر قم جز تقسیمات کشوری ایران استو صاحب دارد پیشنهاد میکنم بجای آن در بخشی از کویر لوت که بیشتر شباهت به بیابانهای مکه و مدینه دارد و منطقه ای خالی از سکنه به مساحت مثلا 100 هکتار به این پروژه اختصاص داده بشه و همه آخوندهای پیر و جوان بروند با کار و دستان خود و سرمایه شخصی نه با تاراج مملکت برای یکبار در تمام عمر و درطول تاریخ بشریت چیزی خلق کنند با زحمت دست خود به غیر از حرفهای پوچ ما هم ببینیم این تمدن نمونه اسلامی صدر اسلام چه جوری از آب در میاید . اداره آنهم تمام و کمال با آنها باشد. برای رفتن به این باغ وحش صدر اسلام و مشاهده این موجودات درنده اسلامی آنها هم مانند واتیکان بلیط فروخته و کلی درامد توریستی کسب کنند که برای تامین هزینه آن مورد استفاده قرار بگیرد. کسانی هم که شیفته صدر اسلام و «تمدن» اسلامیند میتوانند با اقامت چند روزه یا دائمی در آنجا آنرا از نزدیک تجربه کنند و فیض آنرا ببرند. البته این کاری است که بعد از سقوط جمهوری اسلامی هم صورت خواهد گرفت و اسم این تبعیدگاه « ملا شهر» خواهد بود بهتر است ملاها برنامه ریزی برای آن را جدی گرفته و نقشه «دولت شهرشان» را هرچه زودتر آماده کنند خدا حتما یاریشان میکند و مردم هم با کمال میل مجبورشان . لطفا در این پروژه انتقال معقد خمینی رهبر انقلاب اسلامی به دولت شهر ملایان فراموش نشود.

  • محمد

    کشور مستقل باید خودش خودش را اداره کند نه اینکه درآمد شهر دیگری را برای خود بردارد کشور قم، مستقل از مشکلات کشور ایران و شریک منافع پتروشیمی ایران خیلی جالبه

  • بهمن راد

    پاسخی کوتاه به نویسنده: واقع بین. هموطن گرامی نظر شما کاملآ منطقی و درست است.اما کاش متذکر میشدید در کجا؟ در ایران و قم و حصار حوزه های نفتی خوزستان ؟ اگر بیرون از مرزهای ایران و در کشورهای اسلامی باشد و هیچگونه ربطی و پیوندی با کشور ما و مردم ما نداشته باشد.کاملآ نظر شما درست است.ایرانیان میروند که تکلیفشان را با ائین و مذهب میهمان ۱۵۰۰ ساله در کشور و خانه خود..روشن کنند.پس در ایران این نظر منتفی تلقی میشود.ائینی که به زور شمشیر به خانه ایرانیان اورده شده است.چنین امری نه منطقی ست و نه به لحاظ معادلات سیاسی/اجتماعی و مرزبندی های جهانی .شدنی.

  • لیلی

    زالوها!

  • واقع بین

    به نظر من پیشنهاد بسیار واقع بینانه ای است . روحانیون صاحب یک کشور مستقل شوند و ایران نیز به یک جمهوری دموکرات تبدیل شود

  • جمشید

    ان روزی که مردم ایران شما ها را با اوردنگی و پس گردنی از کشور بیرون انداختند خواهید فهمید در کدام گورستانی باید کشور خود را داشته باشید.

  • بهمن راد

    در ضمن اقای حسام الدین اشنا .رد گم نکنید اقای محترم شما و چندی دیگر در کلیه این مجموعه یا این ایده نو و مدرن دینی اسلامی از متفکران این عقیده هستید.

  • بهمن راد

    اقایان تازه بفکر تشکیل یک مافیای منسجم قانونی که مواضع کلیدی اقتصاد و نفت ایران را در دست داشته باشد..افتاده اند.چه جالب.اقای زادهوش اگر میخوانید هموطن گرامی..زمان قدرت و تسلط بر انسانها بوسیله دین و اسفاده از باورهای دینی مردمانی فاقد دانش و علوم لازم برای درک واقعیت های زندگی و هستی ان..در حال عبور از دوران تاریخی بشری ست.

  • فواد روستائی

    با سلام من فکر می کنم اشاره ی آقای آشنا به چهل سال پیش و طعنه ی ایشان به این حجت الاسلام یادآوری سخنان زنده یاد شاپور بختیار است که گفت (نقل به مضمون) قم را مانند واتیکان به مقر آخوندها تبدیل کنیم تا این ها بروند در همان جا به امور خود یپردازند. زنده یاد بختیار نام این کشور را هم "قمیکان" بر وزن واتیکان پیشنهاد کرد.

  • کارو

    اگر همین حرف را یک کرد یا ترک یا بلوچ یا عرب دربارۀ منطقۀ خودش زده بود، اکنون حضرات پان ایرانیست و لیبرال-ناسیونالیست فریاد وامصیبتا سر داده و شعار «مرگ بر تجزیه طلب» سر می دادند. فعلاً در ایران پرچک تجزیه طلبی در دست ملاهای مشهد و قم است!!

  • Iran

    دین باید به زباله دانی‌ تاریخ پرتاب شود، همه به جهنم خواهید رفت، این آرزو به گور خواهد رفت که واتیکان دوم ایجاد شود. ایران کشور عقل و دانایی خواهد شد و همه فقیهان مفتخور شیاد فاسد دزد منافق جنایتکار به فاضلاب ریخته خواهند شد