ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام سه متهم به قتل صادق برمکی از جمله یک «کودک-مجرم» در دیوان عالی کشور تایید شد

نحوه قتل صادق برمکی و فیلمبرداری از تمام صحنه‌های قتل باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد، اما صدور و اجرای احکام اعدام تا به حال نتوانسته مانع از وقوع چنین جنایت‌هایی شود.

دیوان عالی کشور پس از بررسی نظر پزشکی قانونی حکم اعدام کمال اصغری، دانیال دیوانی آذر و دانیال زین‌العابدین، سه متهم به قتل صادق برمکی، جوان مهابادی را تایید کرد.

صادق برمکی، جوان ۱۹ ساله مهابادی که به دست دوستانش کشته و سوزانده شد

نفر چهارم متهم در این پرونده به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

این چهار نفر ۳۱ شهریور (به نوشته برخی منابع اول مهر ماه) سال ۹۶ دوست صمیمی‌شان را در مهاباد با ضربه‌های ساطور و چاقو کشتند، جسد او را به آتش کشیدند و از تمام لحظات قتل او فیلم گرفتند: چهار جوان دوستشان را کشتند، جسدش را سوزاندند و فیلم گرفتند

نحوه قتل صادق برمکی و حواشی پرونده آن از جمله فیلم‌برداری از تمام صحنه‌های قتل موجب جریحه دار شدن افکار عمومی منطقه شد، اما صدور و اجرای احکام اعدام تا به حال نتوانسته مانع از وقوع چنین جنایت‌هایی شود. این در حالی است که دست‌کم یکی از متهمان این پرونده نیز در زمان قتل کمتر از ۱۸ سال داشته است و مطابق قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق کودک اعدام افرادی که هنگام وقوع جرم سن قانونی ندارند، ممنوع است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اما به نقل از خانواده صادق برمکی از نهایی شدن حکم اعدام سه متهم به قتل صادق برمکی در دیوان عالی کشور خبر داده است و متهم ردیف چهارم پرونده نیز به اتهام معاونت در قتل به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

این احکام که به وکیل خانواده برمکی ابلاغ شده، پس از بررسی اعتراض‌های مطرح شده از سوی متهمان و همین‌طور بررسی رشد عقلی متهم ردیف سوم پرونده به نام سید دانیال زین‌العابدین توسط پزشکی قانونی صادر شده است و دیوان عالی کشور با توجه به نظر پزشکی قانونی در مورد رشد و سلامت عقلی این فرد، او را نیز در کنار دو متهم دیگر پرونده به اعدام محکوم کرده است.

بر اساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲ که در واکنش به انتقادهای فراوان داخلی و خارجی نسبت به اعدام افرادی که در زمان وقوع بزه زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند به تصویب رسید، مقرر شد در جرایم مستوجب حد یا قصاص (مانند قتل عمد یا تجاوز به عنف) هر گاه مرتکب زیر ۱۸ سال سن داشته باشد، اگر ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکند یا به رشد و کمال عقلی نرسیده باشد از مجازات مقرر جرم معاف و به مجازات‌های دیگری محکوم ‌شود.

این ماده همچنین در تبصره خود مسئولیت تشخیص رشد و کمال عقل فرد بزهکار را بر عهده دادگاه قرار داده و عنوان کرده دادگاه می‌تواند بنابر صلاحدید خود از هر طریقی از جمله استفاده از نظر کارشناسی پزشکی قانونی این وظیفه را انجام دهد.

درباره پرونده صادق برمکی اما خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۹۶ از زیر سن بودن (کمتر از ۱۸ سال بودن) دو نفر از متهمان پرونده خبر داده بود اما به گزارش هرانا، به نظر می‌رسد تنها وضعیت سید دانیال زین‌العابدین به عنوان کودک-مجرم مورد توجه دادگاه قرار گرفته است.

در متن حکم صادر شده در دادگاه بدوی که به تایید دیوان عالی کشور رسیده، آمده است: «پس از انجام تحقیقات کافی و انجام دادرسی دقیق و با اتفاق نظر اعضای دادگاه در خصوص متهمان ردیف اول تا سوم با توجه به کیفرخواست صادره، فیلم ضبط شده از جنایت، اظهارات و بعضا اقاریر صریح برخی متهمان در مراحل مختلف رسیدگی، برگ معاینه جسد و گواهی پزشکی قانونی و سایر دلایل و امارات موجود در پرونده، بزهکاری کلیه متهمان را محرز و مسلم می‌داند و دفاعیات متهم ردیف اول (دانیال) مبنی بر اینکه “قرص خورده بودم و حال خوبی نداشتم و نمی‌دانستم که چه کاری می‌کنم” و متهم ردیف دوم (کمال) مبنی بر اینکه “از ترس دانیال این کارها را مرتکب شده و ترسیدم چنانچه به حرف وی گوش ندهم مرا بکشد” و متهم ردیف سوم (سید دانیال) مبنی بر اینکه ”من در سوزاندن مرحوم نقشی نداشتم” و دفاعیات وکیل او دایر بر اینکه “موکلش از رشد کافی عقلی برخوردار نیست” و نیز دفاعیات حسین ج، مبنی بر اینکه “از موضوع قتل بی‌اطلاع بوده و ساطور و تبر را به این دلیل به آنها داده که می‌خواسته‌اند به صحرا بروند و برای خرد کردن گوشت به آن نیاز داشته‌اند”، به نظر دادگاه غیر موجه تشخیص داده می‌شود چرا که اولا همه متهمان در وضعیتی بوده‌اند که آگاه به افعال ارتکابی خود بوده‌اند و چنین نبوده که اراده آنها زایل شده باشد. ثانیا ترس از دیگری موجب جواز قتل انسان بی‌گناه نمی‌باشد. ثالثا متهم ردیف سوم هر چند از نظر سنی کوچک‌تر از سایرین است لیکن نحوه‌ی گفتار و دفاعیات و استدلال وی نشان می‌دهد حداقل از نظر عقلی از سایر متهمان رشیدتر بوده است. رابعا علم و اطلاع و وحدت قصد حسین ج کاملا مشهود و برای دادگاه محرز است. لذا دادگاه ... حکم به محکومیت متهمان ردیف اول تا سوم به اعدام به روش حلق‌آویزی (البته پس از پرداخت تفاضل دیه از سوی اولیای دم قبل از انجام قصاص به محکومان) و محکومیت حسین ج، به تحمل ۱۰ سال و یک روز حبس تعزیری صادر و اعلام می‌نماید.»

این افراد اما در حالی به اعدام محکوم شده‌اند که پیش از این مسئولان رسیدگی به این پرونده جنایی گفته بودند چهار جوان دستگیر شده در حالی از این صحنه‌های دلخراش فیلم گرفته‌اند که هیچ‌کدام به دلیل شرب خمر، حالت عادی نداشته‌اند.

قتل و سوزاندن صادق برمکی ۱۹ ساله در مهاباد و انتشار تصاویر و سلفی‌های عاملان قتل با جنازه او در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌ها و انتقادهای گسترده‌‌ای درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی در ایران به دنبال داشت.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مانا

    امید است که چنین جنایت هایی از این مرز و بوم رَخت بربندند.