ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست خانواده زندانی‌های دوتابعیتی‌ از دولت ترامپ: لغو ویزای فرزندان مقا‌م‌های جمهوری اسلامی

خانواده‌های دوتابعیتی‌های زندانی در ایران معتقدند موضوع ویزای فرزندان مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ‌باید به عنوان اهرم فشار در مورد رفتار تهران با دوتابعیتی‌ها به کار گرفته شود.

بستگان آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند در نامه‌ای از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند ویزای فرزندان مقام‌های بلند‌پایه جمهوری اسلامی را که در آمریکا به سر می‌برند، لغو کند.

خانواده‌های بازداشتی‌های دوتابعیتی در ایران معتقدند موضوع ویزای فرزندان مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ‌باید به عنوان اهرم فشار در مورد رفتار قوه قضاییه با دوتابعیتی‌ها به کار گرفته شود

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، منابع نزدیک به این خانواده‌ها گفته‌اند اکنون منتظر اقدام دولت ایالات متحده در این زمینه هستند.

خانواده‌های بازداشتی‌های دوتابعیتی در ایران معتقدند موضوع ویزای فرزندان مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ‌باید به عنوان اهرم فشار در مورد رفتار قوه قضاییه با دوتابعیتی‌ها به کار گرفته شود.

حضور فرزندان برخی مقام‌های ایرانی در آمریکا به خصوص پس از امضای توافق هسته‌ای و زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نمود زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشته و از رسانه‌ها به توئیت رئیس جمهوری آمریکا نیز کشیده شده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اما در پاسخ به امکان لغو ویزای فرزندان مقام‌های ایرانی گفته است ایالات متحده برای پایان دادن به حبس خودسرانه آمریکایی‌های بازداشتی از تمام گزینه‌ها استفاده خواهد کرد و تا زمان حل این مساله، فشار بر حکومت ایران ادامه خواهد یافت.

این مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده که خواسته است نامش فاش نشود جزییات بیشتری درباره اقدامات احتمالی کاخ سفید ارائه نکرده است.

بر اساس گزارش ان‌بی‌سی چهار شهروند ایالات متحده و یک فرد دارای اقامت آمریکا در ایران زندانی هستند. ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، یکی از این زندانیان است که به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌.

سیامک نمازی، دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی از مهر سال ۹۴ در حبس است. او به دنبال سفر به ایران بازداشت و به اتهام «همکاری با دولت‌ متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

محمدباقر نمازی، زندانی دوتابعیتی دیگری‌ست که از مقام‌های سابق یونیسف در ایران و استاندار خوزستان پیش از انقلاب بهمن ۵۷ بوده. او برای پیگیری وضعیت پسر بزرگش، سیامک نمازی به ایران سفر کرده بود که در اسفند ۹۴ بازداشت شد. باقر نمازی اکنون در یک مرخصی استعلاجی بیرون از زندان به‌سر می‌برد اما ممنوع‌الخروج است.

نزار زکا، شهروند لبنانی دارای اقامت دائم آمریکا نیز در ایران زندانی‌ست.

وکیل او که به اتهام «ارتباطات نزدیک با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا» به ۱۰ سال زندان محکوم شده، اعلام کرده که او به سرطان روده مبتلا شده و با این حال مسئولان به او اجازه خروج از زندان و انجام آزمایش‌های لازم را نمی‌دهند: نزار زکا در زندان اوین همچنان از خدمات درمانی محروم است

زکا ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین‌المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» به ایران سفر کرد اما سه روز بعد در فرودگاه بازداشت شد. او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی ۴.۵ میلیون دلاری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر اوایل مرداد ماه ۹۶ این حکم را تأیید کرد. او این اتهامات را رد کرده است.

از تعداد دقیق زندانیان دو‌تابعیتی در ایران اما اطلاعی در دست نیست. نازنین زاغری، عباس عدالت و کمال فروغی سه شهروند ایرانی‌-بریتانیایی‌ هستند که در ایران محبوس شده‌اند.

احمدرضا جلالی هم که مقیم سوئد بوده است به دنبال سفر به ایران دستگیر و به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده. او روز جمعه ۲۵ آبان ماه پس از «درد شدید و استفراغ و التهاب» به بیمارستان طالقانی منتقل شد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و پس از عمل به زندان بازگردانده شد.

پیش از این نیز کارن وفاداری، شهروند آمریکایی به اتفاق همسرش آفرین نیساری در ایران زندانی بودند. ‎

خبرگزاری رویترز سال گذشته گزارش داده بود که سازمان اطلاعات سپاه بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ دست‌کم ۳۰ شهروند دوتابعیتی را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است که ۱۹ نفر از آنها دارای تابعیت‌های اروپایی بوده‌اند.

از فرزندان مقام‌های ارشد ایرانی که در آمریکا به سر می‌برند اما می‌توان به پسر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری ایران در امور بانوان و خانواده اشاره کرد. او هم اکنون دانشجو و ساکن کالیفرنیاست.

معصومه ابتکار از چهره‌های شاخص جریان گروگان‌گیری ۵۲ دیپلمات آمریکایی در سفارت این کشور در تهران در سال ۱۳۵۸ و از منتقدان جدی سیاست‌های ایالات متحده بود.

مونا رضایی میرقائد، دختر امیدوار رضایی میرقائد (برادر محسن رضایی) و فاطمه اردشیر لاریجانی (دختر علی لاریجانی) هم از دیگر نمونه‌هایی هستند که از طریق کار و یا تحصیل موفق به مهاجرت به آمریکا شده‌اند. گفته می‌شود دختر علی لاریجانی در حال گذراندن دوران رزیدنسی خود در بیمارستانی در ایالت اوهایو است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.